Minco Eggersman, Theodoor Borger & Mathias Eick - Unifony (2018)

Nederland / Noorwegen

10. Breath
  11. Heather
  12. Tangible
avatar van Lura
Dit trio bestaat uit door de wolgeverfde muzikanten. Minco Eggersman is naast zanger en drummer ook producer en componist, maar daarnaast tevens één van de oprichters en mede-eigenaren van de platenlabels Sally Forth Records en Volkoren en van het bierlabel Tongval.

Theodoor Borger komt uit een zeer muzikale familie, niet alleen zijn vader is beroepsmuzikant, maar ook zijn zus Mariecke en broer Johan. Met laatstgenoemde bouwde hij een paar jaar terug zijn eigen studio, waar Unifony gedeeltelijk is opgenomen. Er vonden ook opnames plaats in Engeland en Noorwegen.

Er werd drie jaar keihard gewerkt aan het album. Voor dit project gingen de heren samen met een gastmuzikant, in dit geval met de bekende Noorse trompettist Mathias Eick, om op zoek te gaan naar de essentie van muziek. Ze verlaten de gebaande paden en herontdekken de eenvoud via het experiment. Componeren doen zij niet meer op basis van noten maar door middel van zorgvuldig samengestelde en gelaagde sounds.

Voor het mixen van het album is de Britse engineer Phill Brown ingeschakeld. Brown heeft met een breed scala aan artiesten gewerkt, zoals Brian Eno, Pink Floyd, David Bowie en The Rolling Stones. Wat voor Eggersman en Borger echter de voornaamste reden was om met hem samen te werken is de grote rol die hij gespeeld heeft bij de laatste 2 albums van Talk Talk, Spirit of Eden en Laughing Stock.

Het baanbrekende geluid van deze albums is van grote invloed geweest op beide muzikanten. Brown is officieel al met pensioen maar was dusdanig onder de indruk van Unifony (volgens Phill ‘a labour of love’) dat hij zijn talenten graag nog eens wilde inzetten om het album naar een nog hoger plan te tillen.

Het artwork van Unifony zorgt voor nog een andere Talk Talk referentie; het is namelijk ontworpen door de Britse designer James Marsh die o.a. verantwoordelijk is voor alle kenmerkende hoezen van Talk Talk. Als kers op de toch al niet misselijke taart is het album gemastered door niemand minder dan Bob Ludwig. Deze Amerikaanse audio-grootheid (o.a. winnaar van 11 Grammy Awards) werkte eerder voor artiesten als Radiohead, Nirvana, Paul McCartney, Madonna en vele, vele anderen.

Theodoor en Minco componeerden het repertoire voor het album, waarin hun voorliefde voor de specifieke sound en muziek van de jaren tachtig doorklinkt. Het resultaat is een bijzonder fraai, ingetogen instrumentaal album, dat mij zeer snel wist te overtuigen.

Minco Eggersman, Theodoor Borger & Mathias Eick (UNIFONY) - Ascend - YouTube
Minco Eggersman, Theodoor Borger & Mathias Eick (UNIFONY) - Hunt - YouTube

avatar van vincentvdvelde
Gisteren bij de album-presentatie geweest in Hilversum van deze beste mijnheren. Erg leuk verhaal (zie hierboven) en de nummers klonken overweldigend op de Grimm Audio luidsprekers.

Het album nu nog eens rustig aan het herbeleven op mijn koptelefoon.. betoverend.

avatar van Broem
Wat een prachtig album is dit geworden zeg. Ben in afwachting van de vinyl versie maar heb het al meerdere keren via Spotify geluisterd. Klasse gedaan van deze toppers.

avatar van Broem
0,5* erbij. Vinyl exemplaar inmiddels een behoorlijk aantal keren op de draaitafel gehad. Werkelijk een mooi en fijnzinnig album dat, ondanks de heftige passages, subtiel blijft klinken. Topper.