Van Morrison - The Prophet Speaks (2018)

Blues / Jazz
Label: Exile

1. Gonna Send You Back to Where I Got You From (4:40)
  2. Dimples (5:33)
  3. Got to Go Where the Love Is (4:23)
  4. Laughin and Clownin (5:31)
  5. 5 AM Greenwich Mean Time (5:37)
  6. Gotta Get You Off My Mind (3:44)
  7. Teardrops (6:00)
  8. I Love the Life I Live (3:34)
  9. Worried Blues / Rollin and Tumblin (6:22)
  10. Ain't Gonna Moan No More (6:15)
  11. Love Is a Five Letter Word (3:45)
  12. Love Is Hard Work (4:28)
  13. Spirit Will Provide (4:03)
  14. The Prophet Speaks (4:54)
avatar van heicro
Hij is 73, maar productiever dan ooit. Ben benieuwd.

avatar van Marco dB
Zijn 40e studioplaat. Als hij 93 wordt en in dit tempo van 2 platen per jaar doorgaat is ie nu op de helft.

avatar van Marco dB
Titelnummer is alvast prachtig. Toch weer benieuwd.

avatar van Zwaagje
Ieder jaar een album; wat een tempo. De urgentie spat er van af.

avatar van Poles Apart
Morrison kan zich zo bij the Good, the Bad and the Queen aansluiten.

wat een te gek album luisterde lekker weg op de zondagmorgen

avatar van Marco dB
Het titelnummer torent op eenzame hoogte op deze verder onderhoudende plaat.

avatar van Supersid
Magnifieke plaat! Swingt als een tiet & uitstekend gemusiceerd. Die dekselse oude knar flikt het 'm maar weer eens!

avatar van Rainmachine
Lekkere jazzy plaat van Van the Man. Vooral het Hammond orgel werk is erg fraai, iets waar ik normaliter niet zo van houd maar wat ik hier echt lekker vind. Hij blijft verbazen die stokoude Van Morisson. Dat hij nog maar lang platen mag blijven maken.

avatar van Tonio
Vanaf 2010 is het niveau van Van's albums onverminderd hoog, een enkele uitzondering daargelaten. Ruwweg maakt hij twee soorten albums. De (naar mijn mening) beste zijn de albums met eigen materiaal, waarin de celtic soul overheerst, zoals Born to Sing: No Plan B, het uitstekende Keep me Singing en eveneens fraaie Three Chords & The Truth.

Op de andere albums kiest hij voor de muziek uit zijn jeugd. Vaak covers, maar ook eigen materiaal. Blijkbaar heeft hij hier fijne herinneringen aan en haalt hij daar zijn spelplezier uit. En dat laatste is op die albums goed te merken. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar het muzikale vakmanschap en spelplezier is onmiskenbaar.

Zo ook deze The Prophet Speaks: niet zo bijzonder als de albums uit mijn eerstgenoemde categorie, maar toch nog altijd een fijn album. De betere nummers staan op de tweede helft.

avatar van Twinpeaks
Ook deze de hele week aan een luistertest onderworpen en ik moet zeggen , ik moest er ff inkomen. Waar ik de rest van zijn oeuvre eigenlijk vrij snel omarm had deze wat langer nodig om te dalen. Niks mis mee , want voor de mooiste platen dien je moeite te doen. Is ie mooi ? Half half. Er staan wat nietszeggende tracks op die Morrison in zijn slaap maakt. Dat ben ik niet gewend van Grumpmans. Gelukkig is het eerder genoemde Hammond orgel een fijne bijkomstigheid , het geeft de relatief luchtige songs wat meer body en zo komen we alsnog tot 3 en halve ster.