The Residents - Intruders (2018)

Avant-Garde / Electronic
Label: Cryptic

1. Bobbie's Burning Blues (5:13)
  2. Voodoo Doll (2:58)
  3. The Scarecrow (5:45)
  4. Frank's Lament (3:40)
  5. Missing Me (2:43)
  6. Still Needy? (6:49)
  7. The Other (3:03)
  8. Good Vibes (5:09)
  9. Endless and Deep (3:31)
  10. Running Away (3:34)
  11. Shadows (5:51)
avatar van Strangeways
Wauw, wat een fantastisch album van the Residents! Ik had dit niet verwacht, na het afscheid van "primary composer" Hardy Fox, die na het vroege vertrek van Jay Clem en John Kennedy al decennia lang samen met zanger Homer Flynn het hart van de groep vormde, maar die wegens zeer ernstige gezondheidsproblemen inmiddels is gestopt met componeren, zowel voor the Residents als solo. De laatste release, the Ghost of Hope, had een interessant concept en was muzikaal vrij goed, maar deze nieuwe haalt naar mijn mening gewoon het niveau van Tweedles, mijn persoonlijke favoriet. Door de inbreng van oudgedienden Nolan Cook, Eric Drew Feldman, Carla Fabrizio en Laurie Hall wordt het vertrek van meesterbrein Fox opgevangen. 11 topnummers, geen zwak moment, met als hoogtepunt Good Vibes. Grappig overigens dat de tekst van Still Needy identiek is aan die van Neediness van het album Demons Dance Alone uit 2002. Hopelijk spelen ze veel van Intruders bij hun concert in Eindhoven volgend jaar. Ik zit in elk geval weer op de eerste rij

avatar van dennisversteeg
Superalbum!

Ondanks de afwezigheid van de helaas ondertussen overleden Hardy Fox is dit een echt Residents album maar wel met een wat opgefrist geluid. Waarschijnlijk m’n favoriete Residents album van dit decennium.

Gisteren in Eindhovenbij het concert speelden ze de live-wereldpremière Voodoo Doll in een prachtige uitvoering. Helaas verder geen nummers van dit album.