Ladytron - Ladytron (2019)

Electronic / Pop

6. The Animals (4:32)
  7. Run (2:51)
  8. Deadzone (4:26)
  9. Figurine (4:06)
  10. You've Changed (4:28)
  11. Horrorscope (3:19)
  12. The Mountain (4:32)
  13. Tomorrow Is Another Day (4:37)
avatar van E-Clect-Eddy
De leden van Ladytron zijn al weer enige tijd bezig met een volgend album via crowdfunder PledgeMusic.

Er zijn twee singles uit The Animals (met als b-kantje een remix van ex-Depeche Mode en ex-Yazoo Vince Clarke - YouTube). The Island is de tweede single met al b-kantje het instrumentale non-album nummer Tropic of Capricorn.

De twee singles klinken vertrouwd en ook wel interessanter dan de meeste nummers van hun vorige album.

avatar van E-Clect-Eddy
Far from Home is alweer de derde single en deze klinkt nog het meeste als Ladytron op hun eerste twee albums.

Ladytron - Far From Home (Official Audio) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Ook deze had ik voor dit jaar opgeschreven om naar uit te kijken. Een nieuw album 8 jaar sinds de laatste en 20 jaar na het debuut.

Vanaf de eerste minuut goed herkenbaar als Ladytron. De singles Far from Home en The Animals zijn wel de nummers die nog het meest doen denken aan hun beginperiode toen ze tot de ElectroClash scene gerekend werden.

Het is net als op eerder werk vooral Marnie die de zang op zich neemt maar ook Mira Aroyo heeft weer een lead op Paper Highways maar haar karakteristieke Oost-Europese (Bulgaarse) accent is grotendeels verdwenen. Beetje jammer want dat voegde wat mystiek toe van het geluid van de band.

Volgens NPR doet Sepultura's Igor Cavalera mee op de drums, maar heb toch de indruk dat het vooral drumcomputers zijn die ik hoor.

Van de nog onbekende nummers is Figurine die goed bevalt bij de eerste beluistering met iele klanken van de synths plus wat bombast. En ook het aansluitende You've Changed past prima in dat oude ElectroClash geluid.

Mogelijk dat de kwaliteit van de NPR-stream parten speelt want het geluid lijkt af en toe tegen limieten aan te lopen. Niet alles komt dan even mooi uit de speakers... misschien beter om even te wachten tot het op Spotify verschijnt. Ik mis ook wat 'warme' synths in het geluid.

avatar van Mausie
Ik ken Ladytron vooral van het heerlijke Destroy Everything You Touch. Wat ik hier hoor ligt wel in het verlengde daarvan en dat is een goede zaak. Tot nu toe springen voor mij de singles The Island and The Animals eruit. Maar er zijn nog vele andere nummers die al meteen erg prikkelen. Nog wat vaker luisteren om te kijken of dit uitgroeit tot iets moois.

avatar van andnino
Klinkt wel als een goed album, de songs zitten ook wel goed in elkaar en zijn catchy... Maar het gevoel ontsnapt me maar niet dat deze plaat tien jaar te laat komt. Het is zeker niet slecht, maar ik denk niet dat ik hem ooit nog ga opzetten.