Liz Brasher - Painted Image (2019)

1 stem

Label: Fat Possum

1. Blood of the Lamb (3:02)
  2. Body of Mine (2:50)
  3. Every Day (3:34)
  4. Air (3:37)
  5. Moon Baby (2:42)
  6. Hand to the Plow (2:56)
  7. Cold Baby (3:50)
  8. Living Water (2:59)
  9. Love Feasts (2:56)
  10. Heaven and Earth (3:06)
  11. Painted Image (2:46)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR First Listen

Al eerder waren de singles Blood of the Lamb en Love Feasts verschenen en via de Outcast EP van vorig jaar waren al eerder Cold Baby en Body of Mine uitgebracht.

Om mezelf te quoten:"
"zangeres met en soulvolle stem en muzikaal schurkt het tegen Southern Rock aan."

avatar van E-Clect-Eddy
De nummers op het album lijken vrij van de digitale effecten, een zeldzaamheid.

Op NPR worden de STAX en SUN labels genoemd als referentie om dit album te plaatsen.

De Hammond lijkt zo het meest moderne wat je hoort en dat draagt bij aan een sfeer die doet denken aan de sixties. Op het gevoel sluiten de uptempo nummers aan bij de Rhythm and Blues acts uit die periode. Terwijl op de downtempo nummers zoals Heaven and Earth iets meer Gospel doorsijpelt. Op de afsluiter Painted Image schuift Liz op richting Folk / Singer-Songwriter met akoestische gitaar accenten. Op dit album hoor ik minder Southern Rock dan op de EP en klinkt dit meer als Blues en Soul.

Liz gebruikt een grote variëteit aan instrumenten om gedoseerd accenten te leggen: blazers, strijkers (waaronder een cello), maar favoriet lijkt de Hammond. Every Day met trompet accenten doet wat denken aan Calexico. Terwijl saxofoons hun stempel drukken op Hand To The Plow. De stem van Liz Brasher staat vóór in de mix en doet iets denken aan die van Ellen Foley, maar ook wel iets op Grace Slick in de intro van Moon Baby (is ook het enige nummer waar ik in de outro een synth meen te horen. Het klinkt allemaal mooi alleen spreken de teksten me niet heel erg aan, maar wellicht groeit dat nog.

Favorieten: Body of Mine, Cold Baby en Heaven and Earth

Cold Baby is het meest soulvolle nummer op het album en de enige waarvoor een video is gemaakt.