Teske - porselein (2018)

9. instabiel (3:06)
  10. porselein (3:36)
avatar van joko150
hele fijne debut plaat!
Het zit allemaal slim in mekaar, en is zeer goed geproduceerd.

nummers die er uit springen zijn: wildernis en porselein

IsAllGoodMan
Niet slecht inderdaad. Behalve dan die foeilelijke 'g' van het meiske.

avatar van stad van de zon
'Porselein' is zeker geen slecht album, maar het lijdt een beetje aan eentonigheid en onsamenhangendheid. Openingstrack en leadsingle 'Wildernis' is een goed voorbeeld hiervan: het nummer heeft ijzersterke coupletten, maar het refrein klinkt zowaar als een volledig ander lied. Het doet af aan de melancholische, duistere sfeer die in de coupletten neergezet wordt.

Dit verschijnsel hoor je terug in de rest van het album. In zowel elk nummer zit een element dat het luisteren naar het nummer verstoort. Zo horen we in 'Lavendel' voortdurend hoe Teske de titel van het nummer op ietwat zemelige wijze herhaalt. Hier worden net wat teveel harmonieën gebruikt, waardoor het nummer een overkill wordt, terwijl het eigenlijk ijzersterk zou kunnen zijn als je het wat meer stript en iets van de opsmuk weghaalt.

Een hoogtepunt op het album is, in mijn optiek, 'In m'n hoofd'. Het nummer kabbelt lekker voort, heeft een rustige productie die Teskes ietwat fragiele stem heel goed kan dragen. De songtekst van het refrein is poëtisch, kort en krachtig en werkt daardoor goed.

Na 'In m'n hoofd' volgt echter 'Wat ik wil' en hoewel dit zeker geen slecht nummer is, is het een beetje meer van hetzelfde. Melodisch gezien is ook dit een trager nummer en hierdoor breit je hoofd de twee liederen al snel aan elkaar. Waar de simpele tekst voor het vorige nummer juist sterk werkte, vond ik het hier een beetje té eenvoudig.

Net wanneer je voorzichtig weg aan het dutten bent door de voorgaande tragere nummers, kickt 'andersom' in. Hoewel ook dit lied rustiger is dan bijvoorbeeld 'Lavendel', heeft het een pulserende bass in het refrein die je bij zinnen houdt. Voor dit nummer wil ik weer een voorgaand punt erbij halen, namelijk dat de songtekst te eenvoudig is voor de productie. De tekst valt als het ware weg en daardoor ook Teskses zang. De feature van Cartiez voegt niet veel toe.

Op 'Kom bij jou' heeft Joshua Nolet een feature. En dat is jammer, want de stemmen van beide artiesten matchen niet met elkaar. Joshua heeft een veel sterkere stem en een groter vocaal register, waardoor het eerder voelt als zijn nummer, dan als die van Teske. De productie in het refrein klinkt alsof het uit 2015 komt.

Helaas heb ik over 'Donkey Kong' niet al teveel goeds te zeggen. Tekstueel gezien is vooral de kromme vergelijking met een kameleon een misser. Om dan nog niet over de feature van Joost te spreken. 'Overmacht' springt er helaas niet echt uit op het album en was ik na één keer afspelen al vergeten.

En dan is daar 'Instabiel' om de sleur te doorbreken! Aan dit nummer heb ik weinig op te merken. Eigenlijk is het een enorm goed popnummer, met interessante productie die Teskes stem complimenteert. Een hoogtepunt op het album met een van de betere bridges die ik in lange tijd heb gehoord.

'Porselein' is een mooie afsluiter en eindigt het album met een wat positievere noot. De synths werken bijzonder kalmerend en dragen bij aan het nostalgische en zelf-reflecterende thema van het nummer.

Conclusie: Porselein is zeker geen slecht debuutalbum, maar heeft een paar nummers die beter achterwege gelaten hadden kunnen worden. De teksten zijn niet altijd even logisch en kunnen soms iets te ver doorslaan qua eenvoudigheid, maar de indrukwekkende en scherpe productie doet dit vaak vergeten. De feature van Eenhoorn Joost slaat de plank helaas volledig mis en heeft ervoor gezorgd dat ik 2,5 sterren geef in plaats van 3.