E-Turn - Young World (2018)

1 stem

Hip-Hop / R&B
Label: Fake Four

1. Young World (1:23)
  2. Not Me (2:52)
  3. Being About It (3:41)
  4. What Is It All For? (2:56)
  5. Stumble (4:12)

11. Peas (3:19)

met Myka 9

12. Indigo (4:26)
avatar van Elohim
Ik ben benieuwd of hier nog een reactie of stem op komt, maar we zullen zien.

Op het label van Ceschi Ramos, waar ook Sole, AWOL One, Blue Sky Black Death, Astronautalis en Busdriver hun werk op hebben uitgegeven is afgelopen september nu ook deze zeer fijne release van E-turn, die hiervoor slechts werk zelf uitgebracht heeft, uitgekomen.

Ze mengt een vlijmscherpe pen met een energieke en gepassioneerde stijl op tracks als Makeshift, terwijl Stumble een halve nostalgische trip is naar 90s en begin 2000s RnB qua vocalen, terwijl er juist hippe dubstep wobbles zijn te horen in de instrumentatie. Ze heeft de inflectie en het ritme dat me doet denken aan P.O.S zijn Ipecac Neat en Audition albums. Strak uitgelijnd in het ritme, en tegelijkertijd komt de nadruk vaak op onverwachte plekken. Ze zweeft nooit tussen de lijntjes, zit er altijd strak op, maar toch, waar precies die nadruk gelegd wordt kan op elke plek op die lijntjes, als dat begrijpelijk is (dit is waarschijnlijk waarom ik nooit recensies zal schrijven voor een krant ofzo...).

De producties variëren sterk, met een akoestisch aandoende productie op het eerdergenoemde Makeshift, met kort gitaar (sitar?) getokkel, een leidende piano en een simpele ondersteunende bas, met vocalensamples op Process die begeleidt worden door een dikke square-synth die dubbel werk doet als bas op een moderne producties. Het refreintje gooit de drums in double-time wat, met (volgens mij) haar eigen vocalen die "It's too much to process" herhalen en dit doet me soms denken dat ik naar een dansbare triphop plaat zit te luisteren. Alles klinkt gelaagd, netjes en schoon, soms misschien net ietsjes te gelikt. Juist wanneer je de ruwe raps hoort, gespuwt met passie, krijg ik een sterke hang naar stoffige boombap beats, en niet de neo-ikwilgeenrechtzaakaanmijnbroek-boombap beats.

JFK van Grayskul doet mee, KRS ONE is daadwerkelijk op komen dagen voor de video van Nowadays (zijn stukje in het refrein is volgens mij echter wel een sample) en Myka 9 is te horen op track elf. E-Turn heeft de hulp van industrieveteranen niet nodig, maar ik hoop dat ze misschien wel helpen wat meer aandacht te trekken voor dit raptalent.

Samenwerkingen die ik zelf graag zou zien in de toekomst zijn met P.O.S en Brother Ali. Ik heb het gevoel dat ze qua onderwerp, maar ook qua energie moeiteloos met elkaar overweg zouden kunnnen. Op Not Me zou Brother Ali eigenlijk gewoon al een vers moeten hebben.