Geppetto & the Whales - Passages (2019)

Belgiƫ
Pop / Folk
Label: [PIAS]

1. Faust (4:05)
  2. Tall Leaves (3:19)
  3. Nunki (3:41)
  4. How We Got Here (3:36)
  5. A Person from Porlock (2:11)
  6. I Know Who You Were (5:05)
  7. Ruts (3:52)
  8. Thirteen Lovers (3:09)
  9. Stuck in Reverse (3:58)
  10. Rites of Passage (4:12)
  11. At Little Bay (1:33)
  12. Jigsaw (3:13)
  13. Düsseldorf (3:26)
"Tall Leaves", very Grizzly Bear

avatar van Abram Olsen
Tall Leaves doet inderdaad denken aan Grizzly Bear, maar wat een heel vet nummer.

avatar van AOVV
Net voor het eerst beluisterd, en dit klinkt niet verkeerd. Ik moest regelmatig aan Villagers denken, overigens, en wat de zang betreft af en toe (en uit de verte) aan Thom Yorke.

Ik moet 'm nog wel een paar keer ter ore nemen om een oordeel te vellen.

avatar van AOVV
Ondertussen heb ik dit album toch 'n een aantal keer kunnen beluisteren, en het is een prima-popplaat, met invloeden van Radiohead, Villagers, Fleet Foxes en Grizzly Bear, zoals ik het hoor. Belangrijk is dat de band een zekere eigenheid bezit, die tot uiting komt middels een aantal fraaie hoogtepunten.

Faust is een mijmerende, dromerige opener. Ruts klinkt herkenbaar en heeft behoorlijk wat potentieel als popsong. I Know Who You Were is een heerlijk gevarieerd nummer, dat de gehele vijf minuten weet te aangrijpen. De pianoklanken in afsluiter Düsseldorf wiegen je stilletjes in slaap.

Het niveau is echter niet altijd consistent, waardoor mijn aandacht weleens verglijdt. De songs die ik hierboven aanhaal, zijn in mijn optiek dan ook de sterkhouders, nummers als Now We Got Here en Stuck in Reverse laten me eerder koud. En de twee kortere tussenstukjes hebben ook niet al te veel meerwaarde binnen de sfeer van de plaat.

Het positieve haalt het echter wel van het negatieve, dus een mooie score dringt zich op.

3,5 sterren

avatar van esteban
Geen verkeerde plaat. Het zal wel wat luisterbeurten vragen om hier iets zinnigs over te zeggen.

avatar van harencoor
Na 5 luisterbeurten is het kwartje gevallen. Mooi plaatje!