Alan Stivell - Human-Kelt (2018)

1 stem

Frankrijk
Folk / Wereld
Label: World Village

1. Setu / 52 Bloaz [Audio-Préface / Medley] (3:02)
  2. DEN I [Mogo] (4:00)
  3. DEN II [Simply Human] (2:49)

met Bob Geldof

4. Com una Gran Orquestra / Ideas (4:43)

met Francis Cabrel, Claude Sicre en Léa Antona

5. Ardaigh Cuan (5:26)

met Orchestre Symphonique de Bretagne

6. A Hed an Nos All Through the Night (4:09)

met Ochestre Symphonique de Bretagne

7. BZHg (2:05)
  8. Brezhoneg 'Raok [New] (3:50)
  9. Printemps Automne Autant [As a Haiku] (0:13)
  10. MJ a Garan [50 Bloaz] (4:11)
  11. Reflets, Adskedoù, Reflections (5:02)

met Murray Head en Robert Le Gall

12. Breselien / Brocéliande (5:26)

met Angelo Branduardi en Vincenzo Zitello

13. Son Ar Chistr / My Cheers to You! (4:49)
  14. Tri Martolod [New] (4:13)
  15. Keltika (4:47)

met Joanne Mac Iver, Eilidh Mairi Saunière en Ar vreudeur Morvan

16. Boudicca Cacos Ac Caesar! (3:49)

met Joanne Mac Iver en Eilidh Mairi Saunière

17. An Emglew le Pacte (2:05)

met Dan Ar Braz en Orchestre Symphonique de Bretagne

18. Dor Tir Na Nóg (1:21)
  19. Éamonn an Chnoic I (0:30)

met Úna ní Fhlannagàin

20. Pourquoi Es-Tu Venu Si Tard? [Éamonn an Chnoic II] (7:45)
Ik heb een zwak voor deze muzikant uit Bretagne. Al vanaf de jaren 60/70 bezig om de Keltische harp weer een podium te geven en bijzonder invloedrijk in de Betronse folk. 26 oktober 2018 werd dit album uitgebracht en was er een concert in Bretagne. Ik was daar toevallig op vakantie en er waren nog kaartjes. Dus met mijn wederhelft tussen de Bretonse fans, waarbij een stevige show werd gegeven. Dit album is uitgebracht om het 50 jarig jubileum van Alan Stivell als muzikant te herdenken en dit moet zijn 25e album zijn. Alan Stivell pakt groots uit als je kijkt naar de gastmuzikanten. Onder andere Bob Geldof, Murray Head, Angelo Branduardi, Fatouma Diawara. Verder bij een aantal nummers een compleet orkest. Op de plaat zijn allerlei nummers te horen uit zijn hele carriere, enkel anders gebracht. Dat andere geluid kregen we tijdens het concert niet te horen. Daar was een stevige jonge band die deze nummers met een stevig folk-rock geluid speelde en de 75 jarige Alan Stivell stond zijn mannetje daarin.
Op deze plaat dus heel wat andere invloeden. Maar al met al klinkt het bijzonder mooi. Wat dat betreft lijkt het wel wat op de plaat 1 Douar, waarin Alan Stivell ook een fusion folk/world album maakte met internationale gastmuzikanten. Het enige verschil is dat op Human/Kent er allemaal bekende nummers van Alan Stivell staan.
Prachtige plaat, mooi uitgevoerd en na de laatste wat meer new age achtige platen horen we hier weer Alan Stivell (met guests) op zijn best. En ik vond het heerlijk om deze Bretonse legende nog een keer live te kunnen bewonderen. En prachtig te zien dat het publiek bestond uit 80 + tot twintigers , allemaal liefhebbers van de bretonse muziek.