Andy Burrows & Matt Haig - Reasons to Stay Alive (2019)

Label: Fiction

1. A Different Game (3:11)
  2. Barcelona (3:16)
  3. Reasons to Stay Alive (3:51)
  4. Hero (3:59)
  5. The Story of Me and You (2:58)
  6. How to Stop Time (4:34)
  7. Lucky Song (2:59)
  8. Parallel Lives (3:07)
  9. Handle with Care (3:08)
  10. Tomorrow (2:55)
  11. Lost in Space (4:09)
avatar van Marco van Lochem
Andy Burrows kennen we als drummer van de Engelse indie band Razorlight, die in 2006 een grote internationale hit scoorden met “AMERICA” en van de Amerikaanse band We Are Scientists. In 2011 bracht de op 30 juni 1979 Winchester Hampshire Engeland geboren muzikant een prachtige album uit met Editor zanger Tom Smith, als Smith & Burrows, “FUNNY LOOKING ANGELS”. Dit album is een soort Kerstalbum, al zou “December plaat” meer passend zijn. In 2008 bracht Burrows zijn eerste solo album uit, “THE COLOUR OF MY DREAMS”. In 2010 verscheen onder de naam I Am Arrows “SUN COMES UP AGAIN” en in 2012 en 2014 volgden respectievelijk de prachtige herfst-achtige albums “COMPANY” en “FALL TOGETHER AGAIN”. Matt Haig is een Britse schrijver en componist, die bekend staat om zijn donkere schrijfstijl. Hij schreef ook kinderboeken en zijn “FATHER CHRISTMAS AND ME” is een bestseller in Engeland. De woorden van Haig zijn door Burrows op muziek gezet en dat levert een voortreffelijke plaat op. “REASON TO STAY ALIVE” is de titel van het album, maar is tevens de titel van een non-fictie boek van Haig uit 2015. Onder andere Muse drummer Dom Howard en Editor frontman Tom Smith werken mee dit album, dat over geheel een positiever geluid laat horen dan op Andy Burrows zijn vorige albums. In iets meer dan 38 minuten en 11 tracks komen de songs aan je voorbij, zonder dat de verveling toe slaat. Dat Burrows in staat is om mooie songs te schrijven, liet hij al eerder horen, maar hier overtreft hij zichzelf. Elke track staat als een huis, vallen onder de indie en singer-songwriter en zijn een lust voor je oor. Top plaat van een vreemd duo, maar zoals wel vaker gebeurt is, is deze combinatie een gouden vondst.