Astronoid - Astronoid (2019)

Label: Blood

1. A New Color (5:21)
  2. I Dream in Lines (4:50)
  3. Lost (6:20)
  4. Fault (5:34)
  5. Breathe (3:46)
  6. Water (5:33)
  7. I Wish I Was There While the Sun Set (5:29)
  8. Beyond the Scope (5:55)
  9. Ideal World (4:46)
avatar van the crook
De eerste single van dit album is "I Dream in Lines" en staat sinds gisteren op Spotify.

avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Astronoid

Een magistraal debuut als Air brengen: het is een vloek en een zegen. Astronoid bracht een adrenalineverhogende euforische en dynamische bom van een debuut met een eigenzinnige combinatie die binnen het metalgenre ontzettend verfrissend was. De tweede plaat valt in ieder geval niet in de valkuil om het gevoel van de eerste plaat weer op te roepen.

Astronoid laat daarentegen een behoorlijk groot gedeelte van zijn sound vallen waardoor ze zo opvielen: de combinatie van knallende blastbeats, dromerige en melodieuze vocalen en groots gitaarwerk. Nu zijn de blastbeats bijna volledig weg en speelt de boel zich grotendeels in midtempo af. Ook het gitaarwerk is een stuk minder flitsend en de sfeer is een heel stuk melancholischer. De echte metalinvloeden zijn er grotendeels van af: dit is meer dromerige emo/post-hardcore. Daardoor stevent de plaat niet naar enorme hoogtes af en vond ik het tijdens de eerste luisterbeurt soms zelfs behoorlijk vlak en zeverend. Ik ga nog geen conclusies trekken en ga deze meer luisterbeurten gunnen.

avatar van the crook
Eerste luisterbeurten van het hele album zitten er bij mij ook op. Opener A New Colour is een erg lekker in het gehoor liggend nummer, ergens halverwege (tijdens de gitaarsolo) moest ik opeens aan de laatste Deafheaven denken. Maar dat gevoel was maar van korte duur, ook ik mis de blastbeats van het debuut wel een beetje. Daarmee is niet gezegd dat Astronoid kwaliteit heeft ingeleverd, ze benaderen de muziek nu wat anders en daar moet je even aan wennen.

Eerste luisterbeurt ging mij ook vervelen op een gegeven moment, de tweede (met koptelefoon) beviel me alweer een stuk beter. Er is dus nog hoop voor je Don Cappuccino

Ik vond het debuut een aardige plaat. Maar de eentonige vocalen gingen mij tegen staan.

Op deze opvolger heb ik dat gevoel nog sterker. De songs zijn veelal midtempo, met her en der wat leuk gitaarwerk. Dat helpt dus ook niet. Dan valt de saaie zanger nóg meer op.
Dus wéér die saaie zanger. Om nou te zeggen dat zijn stemgeluid zo uniek is... Misschien wel. Maar hij doet er zo weinig mee. Na een paar nummers ben ik het gewoon zat. Jammer... Als hij eens wat meer varieert met zijn stem gaat het misschien minder snel vervelen.

avatar van Don Cappuccino
Na een week merk ik dat deze tweede plaat een heel stuk beter bevalt. Het drumwerk is een stuk subtieler, maar wel sterk. Ook is het gitaarwerk een stuk minder ''in your face'' geworden, maar het is ontzettend gedetailleerder. Ook zitten de songs erg goed in elkaar. Toch zorgt deze aanpak ervoor dat de vocalen veel meer op de voorgrond staan en dan valt op dat deze inderdaad redelijk eenvormig zijn. Bij de dromerige muur van geluid van Astronoid is dat niet heel erg, maar wat spannendere vocalen hadden dit een veel betere plaat gemaakt. Nu kom ik niet verder dan 4* en dat is vergeleken met de volle mep van Air toch wel een tegenvaller.

avatar van wizard
MIjn eerste indruk: een teleurstellend album. Het euforische dat Air zo goed maakte, is verdwenen, en er is niks voor in de plek gekomen. Een paar aardig nummers, voor de rest is het vooral doorbijten om de 47 minuten door te komen.

avatar van Alicia
Zoals ik al eerder ergens schreef, heeft label Blood een paar hele aardige progressieve rock/metal albums in de aanbieding. Zoals onder andere de laatste van URSA en Avandra. Of Astronoid een blijvertje is, zal nog moeten blijken. Eveneens voor bijna noppes - ik geef er altijd wel wát voor - in CD kwaliteit te downloaden:

Astronoid | Blood Music - blood-music.bandcamp.com