And They Spoke in Anthems - Money Time (2019)

Belgiƫ
Label: Huis Mortier

1. Soul of Man (3:46)
  2. Leaving You Cold (4:11)
  3. Message from the Future (3:39)
  4. Dialogue for Pieces (3:57)
  5. One Wish (4:41)
  6. Light & Distance (3:43)
  7. Longer Days - Longer Nights (3:16)
  8. Money Time (3:12)
  9. Hollow Parade (4:05)
  10. Always Alone (4:09)
avatar van Lura
Antwerpenaar Arne Leurentop is een veelzijdig kunstenaar. Hij componeerde muziek voor theater, acteerde in kindervoorstellingen en begeleidde onder andere Liesa van der Aa. Maar bovenal is hij een superbe songsmid, multi-instrumentalist en ook nog eens een uitstekend zanger.

Zijn eerste volwaardige proeve van bekwaamheid was vijf jaar geleden met June, een album dat op veel bijval mocht rekenen. De singles The Inventor Of Summer , Oh My God en Summerhouse 76 kregen veel airplay op de Belgische radio. Alle instrumenten werden door Arne zelf bespeeld.

Op Money Time is dat ook bijna het geval, op wat drums, percussie, synthesizer en bas partijen en wat achtergrondzang na. En net als op de voorganger weet Arne precies wat ieder liedje nodig heeft. Ook deze keer boetseerde hij de liedjes nauwgezet totdat ze perfect waren. Geen wonder dat het scheppingsproces bijna vier jaar duurde.

Vooral The Beatles, Bob Dylan en Roy Orbison vormden weer inspiratiebronnen. Geregeld komen er Beatlelesque koortjes voorbij. De composities laten de iets meer donkere kant van melancholicus Leurentop spreken. Wellicht veroorzaakt door andere inspiratiebronnen als Daniel Norgren, Damien Jurado, Jeff Tweedy, Leslie Feist en Villagers.

De intrigerende, stemmige hoes (een foto gemaakt in Vietnam door de zeer getalenteerde fotograaf en cameraman Jonathan Wannyn) gaf me bij voorbaat een goed voorgevoel over dit album. Dat goede voorgevoel blijkt na een groot aantal beluisteringen te kloppen.

De opmerkelijke inkleuring van de gelaagde liedjes zorgen ervoor dat je heel gemakkelijk teruggrijpt naar dit toegankelijke album en dan maakt het niet eens uit welk tijdstip van de dag het is. De cd-releaseshow is op 10 maart in de Minard in Gent.

Money Time behoort tot de meest interessante releases van het moment en zal ongetwijfeld tot mijn grote favorieten van 2019 gaan behoren. Het is te hopen dat Arne spoedig te zien zal zijn op de Nederlandse podia.

avatar van muziekobsessie
one wish vind ik formidabel! benieuwd naar de rest Lura, je hebt weer pareltjes gevonden

avatar van hankster
Aardige plat voor de wintermaanden, maar hier en daar wel erg pretentieus en gepolijst.

avatar van Lura
hankster schreef:
Pretentieus, in welk opzicht dan? Ik ervaar het tenminste nergens.

Off topic: wat een gevarieerde persoonlijke top 10 heb jij.

avatar van WoNa
Dit is een heel erg prettige plaat, die het heel goed doet tijdens maaltijden en avondlijke luistersessies. And They Spoke In Anthems weet een prachtige sfeer neer te zetten, die zonder er veel moeite voor te hoeven doen in je hoofd gaat zitten en het leven voor een tijdje aangenamer maakt.

Wie goed luistert, hoort hoeveel aandacht aan deze plaat is besteed. Hoe gedetailleerd de songs zijn uitgewerkt. Hoeveel details er te voorschijn komen, zelfs na meerdere luisterbeurten. De liefde voor (zijn) muziek druipt er af bij Arne Leurentop, want hij is de man achter de ietwat pretentieuze naam.

Het deed mij direct denken aan ...And They Will Know Us By The Trail Of The Dead. Muzikaal echter voor geen seconde, met als uitzondering die details die ook bij de Amerikaanse rockband vaak uitstekend zijn.

Als er iets echt uitsteekt op Money Time dan is het dat de plaat doordrenkt is door een diep gevoel van nostalgie. Naar dingen die voorbij zijn, maar ook voor dingen die nog moeten komen. Dat uit zich vooral in het feit dat Leurentop zijn muzikale invloeden uit het verleden weet te doordrenken met moderne geluiden en sferen. Zelfs zijn muzikale tanden legt hij soms heel even bloot door een gitaar te laten gieren in de achtergrond. Daarmee het heden benadrukkend.

Money Time is geen uitblinkend album in de zin van absolute top. Het is wel een uitermate prettig en gewoon mooi album en daar is niets mis mee. Sterker ik vind dit album een echte aanwinst.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van muziekobsessie
Wouw! Prachtig plaatje met geslaagde productie experimenten. De plaat gaat heerlijk alle kanten op. Hey hoor ik daar ELO (check "the idle race"!jeff lynes vorige band)achtige koortjes in money time? One wish lijkt n beetje op exit music van radiohead. Nou is dat 1 van mijn favorieten nummers alle tijden dus toch wel mooi! Het is zeker een groeiplaat want deze wordt steeds beter. Aanrader dus!

avatar van overmars89
Prachtige intieme plaat! Thanks MuMe gebruikers, alleen was ik hier nooit opgekomen.