Mammoth Weed Wizard Bastard - Yn Ol I Annwyn (2019)

Metal / Rock

7. The Majestic Clockwork
  8. Five Days in the Abyss
avatar van Don Cappuccino
Beluister: The Spaceships of Ezekiel

Alsof je ieder cliché van de stoner/doom in een bandnaam hebt zitten. Gelukkig is Mammoth Weed Wizard Bastard helemaal geen standaard stoner/doomband. De logge en monsterlijke riffs hebben een bluesy Cathedral-vibe en een hoekige Ufomammut-speelstijl. Wat de band vooral onderscheidt in het genre is het gebruik van electronic à la Tangerine Dream en de bijna dream pop stijl vocalen van Jessica Ball. Dit contrast tussen loodzware instrumentatie en zwierige electronic en vocalen werkt ontzettend goed.

avatar van Jelle78
Wow, wat een intrigerende plaat is dit! Het geluid van de zware, logge doom riffs klinkt uiteraard bekend in de oren, maar als het zo goed is als op deze plaat lust ik er wel pap van. Neem nu Katyusha, wat een geniaal riff fest is dat! En dan heb je de electronica die zich als een soort slang door de riffs heen worstelt. Hierdoor ontstaat er een behoorlijk unieke sound. De combinatie van zware doom riffs en engelachtige zang is niet nieuw natuurlijk (Windhand, Avatarium) en net als bij die bands werkt het hier ook prima. Maar het is de electronica die deze band haar unieke sound geeft en waardoor ik hier zeker vaker naar ga luisteren.