El Vez - Merry Mex-mas (1994)

1 stem

Label: Sympathy for the Record Industry

1. Feliz Navidad (2:33)
  2. Santa Claus Is Sometimes Brown (2:21)
  3. Mamacita Donde Esta Santa Claus (2:09)
  4. Orange for Christmas (3:10)
  5. Sleigh Ride (2:08)
  6. Christmas Wish (2:30)
  7. Poncho Claus (2:40)
  8. Christmas Time Is Here (2:54)
  9. Brown Christmas (6:16)
avatar van E-Clect-Eddy
Voor een ander kerstgeluid moet je hier zijn.

Dit is het eerste Kerstalbum van El Vez en hierna volgden er nog twee aldus Discogs.

Bij de eerste noten van de cover van Feliz Navidad wordt je even op het verkeerde been gezet. Het lijkt zowel op de intro van een Pixies nummer maar heeft ook veel overeenkomsten met een nummer van Public Image Limited. Verder op in het nummer is die overeenkomst met P.I.L. nog beter te horen.

Zodoende heeft deze cover een originelere uitvoering dan menig ander artiest die zich hieraan waagde. De rest van het nummer (en de rest van het album) neigt ook meer naar de 50s en 60s Rock 'n' Roll en Rockabilly waarmee El Vez's grote voorbeeld bekend werd. Met een naam als El Vez zal het ook geen grote verrassing zijn dat meneer Presley het voorbeeld is van deze Amerikaan met Mexicaanse roots die eigenlijk Robert López heet. Via MTV wist hij met Spaanstalige covers van vooral Elvis nummers (maar ook Santana) bekendheid te genieten sinds het begin van de 90s. Verder wijde El Vez albums aan David Bowie (Son Of A Lad From Spain?) en Paul Simon (Graciasland).

Het mooiste / warmste nummer is het ingetogen piano Jazz Christmas Time Is Here, alleen de (Mariachi?) trompet soleert net iets te vóór in de mix, wel mooi spel en geluid.

White Christmas wordt Brown Christmas is de uitvoering van El Vez waar zijn imitatie van Elvis wel erg uitgespeeld wordt. Op het einde zit zelfs een stukje geleend van Alice Cooper: "I hope... I hope, you don't forget me or nothing....... Goodbye"

El Vez balanceert op de rand van een tribuut act / novelty act maar heeft goede musici om zich heen en kan prima zingen en zijn Elvis imitatie is gelukkig niet te dik dat het 'camp' wordt. Wie de Latin Rock naast de 50s en 60s Rock 'n' Roll kan waarderen zal zich wel kunnen amuseren met dit album.