Endon - Boy Meets Girl (2019)

Japan
Rock / Metal
Label: Thrill Jockey

1. Boy Meets Girl (3:15)
  2. Heart Shaped Brain (1:52)
  3. Born Again (1:59)
  4. Doubts as a Source (11:42)
  5. Love Amnesia (4:27)
  6. Final Acting Out (2:27)
  7. Red Shoes (1:52)
  8. Not for You (2:03)
avatar van Don Cappuccino
Beluister: Love Amnesia

Endon laat op Boy Meets Girl een heel ander geluid horen vergeleken met Through the Mirror, maar de intensiteit is er zeker niet minder op geworden. Taichi Nagura klinkt ronduit maniakaal en krijst en hijgt zonder woorden weer heerlijk ongemakkelijk in je oren. De band klinkt opvallend groovend en melodieus voor zijn doen, wat het contrast tussen de muziek en de vocalen alleen nog maar groter maakt. De noise-elementen worden zeer goed in de muziek verwerkt en geven de sound van Endon echt een scherpe rand mee.

Het bloedstollende twaalf minuten durende middenstuk (Doubts as a Source) is een tergende rit met duistere ambient-passages en monsterlijke sludge/doomriffs, maar voor de rest hoor je enerverende jaren '80 punk/hardcore en extra noisy Boris-achtige stoner/sludge. Love Amnesia heeft een heerlijke dansbare (ja, dansbaar!) groove met een moddervette riff en subtiele electronica. Endon verrast aan het eind al helemaal met het mysterieuze en bluesy Red Shoes en Final Acting Out, dat klinkt alsof je een oude Motörhead-plaat door de mangel haalt. Not for You klinkt als een jaren '80 hardcoreband tijdens een zenuwinzinking, energiek en zwaar ''fucked up''. Ik zet hem nu op 4* in, maar deze kan op de lange termijn zeker wel eens naar 4,5* gaan. Een kort, maar zeer krachtige plaat die echt als een geheel vloeit en je constant in zijn greep houdt.