Jade Bird - Jade Bird (2019)

Label: Glassnote

1. Ruins (2:44)
  2. Lottery (2:33)
  3. I Get No Joy (2:42)
  4. Side Effects (3:11)
  5. My Motto (2:58)
  6. Does Anybody Know (3:27)
  7. Uh Huh (2:23)
  8. Good at It (2:41)
  9. 17 (2:44)
  10. Love Has All Been Done Before (3:16)
  11. Going Gone (2:35)
  12. If I Die (3:52)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Vandaag de eerste single geluisterd en naar aanleiding daarvan de eerste EP geluisterd. Ik ben erg onder de indruk van deze dame zover. Benieuwd wat de hele plaat gaat brengen.

avatar van 123poetertjes
En daar is de eerste mooie albumaankondiging van 2019 al. What's not to like about Jade? Knap koppie, een ontwapenende persoonlijkheid en slim geschreven folkpopliedjes met een randje americana. Lottery en Uh Huh behoren beiden tot mijn meest gedraaide nummers van 2018 en Love Has All Been Done Before was daar ook stevig naar op weg. Over anderhalf maandje in Paradisooooo maar eens kijken of de rest van haar materiaal van eenzelfde niveau is. En hopelijk creëert ze nog wel ergens een rustpuntje in de stijl van het weergaloos mooie titelnummer van haar vorige EP. In dat opzicht is het wel jammer dat Furious ontbreekt.

Nog 104 nachtjes slapen whoop whoop!

avatar van Zwaagje
Klinkt fris; Nu nog even wachten op de rest. Mijn belangstelling is gewekt in ieder geval.

avatar van joko150
Wat Jade Bird onderscheidt van veel singer songwriters is dat ze vrijwel altijd gebruik maakt van barre akkoorden daardoor klinkt het allemaal net wat meer rockier.
Ik vind het in ieder geval heel lekker klinken.

avatar van Lura
Jade Elizabeth Bird is een bijzonder getalenteerde zangeres en liedjesschrijver van slechts eenentwintig lentes. In haar jeugd verhuisde ze regelmatig omdat haar vader militair is. Ze woonde onder andere in Londen, Chesterfield, Mönchengladbach en Wales.

Al die verhuizingen speelde een belangrijke rol in haar muziek, net als haar moeder, die een grote stimulerende invloed op haar had en heeft. Op haar achttiende studeerde ze af aan de fameuze BRIT School, een instituut voor talentvolle muzikanten en andere kunstvormen.

Haar debuutep Something American kreeg in 2017 meteen lovende kritieken. Rolling Stone omschreef haar stem treffend als rauw en robuust. Ook de bekende producer Tony Visconti stak zijn grote bewondering niet onder stoelen en banken.

De afgelopen jaren opende ze al voor First Aid Kit, Son Little en London Grammar en speelde op het bekende South by South West in Austin. In 2018 had ze hitjes met Lottery, Uh Huh en Love Has All Been Done Before.

Begrijpelijk dat er door menigeen reikhalzend naar het debuutalbum Jade Bird werd uitgekeken. Van de grote mogelijkheden van haar stem worden op haar debuut optimaal gebruik gemaakt. Regelmatig is die zang uitbundig, zoals al bekend was van een liedje als Lottery.

Veelal gaan haar liedjes over de hartzeer van de liefde, zonder dat het zoetsappig wordt. Overigens ben ik volkomen eens met de constatering in het persbericht : “Ze is onbevangen. Energiek. En positief. En dat zijn haar liedjes dus ook : onbevreesd, aanstekelijk, overtuigend en opportuun met de nodige goedmoedige bravoure.”. Helaas zijn er nog geen optredens in Nederland gepland, maar dat is volgens mij gewoon een kwestie van tijd.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Lura schreef:
Ik dacht dat ze hier in maart nog was. Maar ik kon toen zelf helaas niet.

avatar van 123poetertjes
Jep, in februari nog en het was fantastisch. Zelden iemand zo makkelijk het publiek keihard aan het lachen te zien krijgen om een halve minuut later een feilloze gevoelige pianoballad neer te zetten. Bij eerste beluistering van deze plaat herkende ik eigenlijk instant alle nummers die ze live speelde, die lieten blijkbaar dus echt indruk achter.

Ze heeft er echt een meesterwerkje van gemaakt. Later ongetwijfeld nog meer lovende woorden over het debuut van het meisje met misschien wel de mooiste stem ter wereld. Eerst moet ik even vlinders bevrijden die in mijn buik opgesloten zitten, de arme beesten.

avatar van GrafGantz
Och Niek, op hoeveel zangeressen ben jij ondertussen wel niet verliefd?
Speciaal voor jou ga ik deze binnenkort eens tsjekken.

GrafGantz schreef:
Och Niek, op hoeveel zangeressen ben jij ondertussen wel niet verliefd?
Speciaal voor jou ga ik deze binnenkort eens tsjekken.
Ahw sweet. Het is dat jij geen zangeres bent maar jij mag er ook zijn hoor x

avatar van AstroStart
Morgen dit album op vinyl kopen. Klinkt echt geweldig, zeker die balans tussen gevoelige ballads en energieke rockers.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jade Bird - Jade Bird - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Jade Bird - Jade Bird
Jade Bird levert op haar 21e een knap debuut af dat ruimte biedt aan meerdere genres en vooral in vocaal opzicht flink wat indruk maakt

Jade Bird is nog piepjong, maar is desondanks al een jaar of twee een grote belofte voor de toekomst. Het komt er allemaal uit op het onder andere door Simone Felice geproduceerde debuutalbum van de Britse muzikante. Jade Bird omarmt op haar debuut de Amerikaanse rootsmuziek, maar is ook niet vies van pop en rock. Het levert een album op dat meerdere kanten op schiet en dat soms zeer ingetogen en soms zeer uitbundig is. De stem van Jade Bird is de constante op haar debuut en het is een stem die indruk maakt. De jonge Britse kan prachtig kwetsbaar en ingetogen zingen, maar kan ook met heel veel kracht uithalen, waarbij ze een aangenaam rauw randje op haar stembanden laat horen. Prima debuut dit.

Jade Elizabeth Bird is een jonge Britse singer-songwriter met een duidelijke voorliefde voor Amerikaanse rootsmuziek. Ze zette al op 16-jarige leeftijd haar eerste stappen in de muziek en debuteerde twee jaar geleden met een van belofte overlopende EP (Something American).

Jade Bird is inmiddels 21 en levert deze week eindelijk haar langverwachte debuut af. Het titelloze debuut van Jade Bird laat in de openingstrack direct horen wat de jonge Britse singer-songwriter te bieden heeft.

Mooie wat ruwe akoestische gitaarlijnen worden gecombineerd met een stem die zowel kwetsbaar als krachtig en zowel lieflijk als rauw kan klinken. Het is een stem die aan de ene kant jong klinkt, maar aan de andere kant is voorzien van een aangenaam rauw randje, waardoor Jade Bird doorleefder klinkt dan de meeste van haar leeftijdgenoten.

De akoestische gitaren krijgen in de bijzonder fraaie openingstrack Ruins na verloop van tijd gezelschap van keyboards, bas en drums en elektrische gitaren, waardoor Jade Bird in haar zang steeds een tandje bij moet schakelen. Dat doet de Britse singer-songwriter op zo’n indrukwekkende wijze dat ik eigenlijk na één track al verkocht was.

Jade Bird is nog jong en dat hoor je af en toe wel terug in haar teksten, maar in vocaal en muzikaal opzicht levert de muzikante uit het Britse Hexham, Northumberland, een prima prestatie. In muzikaal opzicht past het titelloze debuut van Jade Bird in het rijtje uitstekende countrypop albums dat de afgelopen jaren in Nashville is gemaakt, maar Jade Bird legt net wat andere accenten.

Ze voegt wat invloeden uit de Britse popmuziek toe aan haar muziek, kiest voor een net wat rauwer geluid dan in Nashville gebruikelijk en legt zichzelf in vocaal opzicht wat minder beperkingen op. De jonge Britse haalt in haar zang af en toe stevig uit, wat haar debuut voorziet van een bijzonder eigen geluid en het is een geluid dat me uitstekend bevalt.

Jade Bird zingt op haar debuut gepassioneerd en heeft haar debuut voorzien van een mix van pop, rock en roots die hoorbaar niet uit Nashville komt. Dat klopt ook, want de jonge Britse singer-songwriter nam haar debuut weliswaar op in de Verenigde Staten, maar koos niet voor Nashville, maar voor de ruwe Catskill Mountains in de staat New York. In de Catskill Mountains stonden producers David Baron en Simone Felice (The Felice Brothers) Jade Bird en haar eigen band bij.

Jade Bird heeft een voorliefde voor Amerikaanse rootsmuziek, maar het is zeker niet alleen rootsmuziek die domineert op haar debuut. Het album flirt intens met pop en rock, maar het blijft wat mij betreft oorspronkelijk klinken. Het instrumentarium varieert van intiem en ingetogen tot groots en meeslepend en in beide uitersten kan Jade Bird uitstekend uit de voeten.

Zelf heb ik een duidelijke voorkeur voor de tracks waarin de instrumentatie klein wordt gehouden en Jade Bird niet voluit hoeft te zingen, maar de wat meer uitbundige tracks op het album mogen er zeker zijn. Voor een echt droomdebuut is het misschien nog net wat te wisselvallig en te weinig gefocust, maar de beste momenten van Jade Bird op haar debuut zijn echt heel goed, zodat zeker van een uitstekend en bijzonder veelbelovend debuut kan worden gesproken. Er zijn momenteel heel veel jonge singer-songwriters in de countrypop en omliggende genres, maar Jade Bird weet zich wat mij betreft te onderscheiden met een eigen geluid en een stem die flink wat meer met je doet. Erwin Zijleman

Lekkere plaat met de nodige pit.

avatar van Rudi1984
Staan best een paar fijne nummers op inderdaad. Verder wel nogal vergeetbaar.

avatar van Slowgaze
GrafGantz schreef:
Och Niek, op hoeveel zangeressen ben jij ondertussen wel niet verliefd?

Mijn fixatie op Amerikaanse actrices boven de veertig verbleekt er gewoon bij.

avatar van GrafGantz
Slowgaze schreef:

Mijn fixatie op Amerikaanse actrices boven de veertig verbleekt er gewoon bij.

Ik ben blij dat m'n vrouw geen actrice is.