Chaka Khan - Hello Happiness (2019)

Funk / Soul
Label: Universal

1. Hello Happiness (3:56)
  2. Like a Lady (4:59)
  3. Don't Cha Know (3:17)
  4. Too Hot (3:43)
  5. Like Sugar (3:59)
  6. Isn't That Enough (3:31)
  7. Ladylike (3:45)
avatar van E-Clect-Eddy
Een nieuw (mini?) album van Chaka Khan.

Het titelnummer klinkt wel lekker Funky.

Chaka Khan - Hello Happiness (Audio) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
De productie van Hello Happiness doet herinneren aan haar succesvolle periode eind 70s maar ook aan Sly & Robbie. Erg lekker nummer.

avatar van gaucho
De titeltrack en Like Sugar klinken in elk geval goed: ietwat futuristisch en toch vertrouwd. Nu-disco met een jaren zeventig bassline. Goed om te horen dat haar stem nog intact is. En heur lijf ook nog, zo te zien...

Wel een erg kort plaatje. Helemaal in lijn met de heersende trend om afzonderlijke tracks of hooguit een EP-achtig werkje af te leveren. Misschien kan ze er nog wat 12 inch-versies tegenaan gooien om toch nog tot een acceptabele speelduur te komen? Van Like Sugar bestaat in elk geval een Extended Mix, zie ik op YouTube.

avatar van Arrie
Met Switch achter de knoppen. Dat maakt het al interessant, had al een tijd niks meer van hem gehoord.

avatar van E-Clect-Eddy
Op Discogs aangemerkt als Disco en Funk en na de eerste beluistering kan ik dat ook beamen, al vind ik de Funk iets prominenter aanwezig dan de Disco, naast wat andere muzikale invloeden.

Het titelnummer is de knaller waarmee dit album opent, daarnaast is Don't Cha Know met de vele breaks tempo-wisselingen en dominante gitaar en synth muzikaal erg fijn en is de zang meer sfeer bepalende dan inhoudelijk. Too Hot haalt er R&B en Jazz invloeden bij in een soort Waltz ritme.

De eerste single Like Sugar doet met de bass-loopjes denken aan Chic. Isn't That Enough is doordrenkt van de DUB maar niet zo pakkend als het werk van Sly & Robbie, maar daar doet het wel aan denken. Ladylike is ingetogen met complexe ritmes en een akoestische gitaar, het meest ingetogen nummer dan bijna als een ballad klinkt.

De eerste beluistering valt goed. In principe zijn 6 nummers wel erg kort voor een album. Maar omdat Chaka niet veel varieert met haar stem en daar ook een dun digitaal laagje op klinkt is een klein half uur prima zo.

Tekstueel houdt het niet over, maar dat hoeft ook niet als de muziek maar pakt, en dat doet het vaak wel. Bovendien heeft Chaka er veel zin in. Buiten straalt het zonnetje en binnen straalt Chaka Khan, Laat de lente maar komen.

avatar van Kos
Kos
Like Sugar leunt natuurlijk volledig op het volstrekt geniale Do the Bus Stop.

The Fatback Band - (Are You Ready) Do The Bus Stop - 1975 - YouTube

avatar van Minneapolis
Ik had geen idee dat er iets van Chaka aan zat te komen. En het is simpelweg de lekkerste 2019 release die tot nu toe ben tegen gekomen. Heerlijk ouderwets groovy plaatje (gelukkig, het kan nog) dat toch fris klinkt!
Jammerlijk kort alleen.

avatar van Minneapolis
Like a Lady klinkt als een klassieker.

avatar van Reijersen
Het eerste wat opvalt aan dit nieuwe album van Chaka Khan is de zeer korte speelduur. Zal het aan het Spotify tijdperk liggen? Of lag er gewoon niet genoeg sterk materiaal? Producer Switch zat achter de knoppen, dus een dancy feeling zal er wel zijn. Echt interessant was deze dame met haar werk met Rufus. Kan ze anno 2019 nog steeds boeien?

Opener en titeltrack Hello Happiness klinkt wel erg Chaka Khan met de nodige vocale kracht. Het is een springerig discodeuntje geworden met genoeg frisheid om te kunnen boeien. Like A Lady wordt gekarakteriseerd door de erg vet aangezette strijkers. Ritme is verder ook best lekker, maar het nummer gaat ook wat snel in de vergetelheid. Don’t Cha Know dan, een stoer nummer en Chaka Khan is dan ook een stoere vrouw. De synths, gitaar, ritmes en vocalen komen goed samen op dit nummer. Daarin vergeleken is Too Hot maar een matige track. Het probleem van dit nummer is een bekend probleem: overdaad schaadt. Datzelfde geldt eigenlijk ook een beetje voor de single Like Sugar. Dat nummer heeft me van de release af nooit echt kunnen boeien. Leuk is dan dat er meer de reggae hoek wordt gezocht met Isn’t That Enough, waar afsluiter Ladylike het album als geheel ook samenvat: aardig, maar ook niet meer dan dat.