Mercy John - Let It Go Easy (2019)

Roots
Label: Butler

1. Bad Start (4:15)
  2. Trains (3:22)
  3. Bullets for Sale (4:18)
  4. Enemy Fire (3:38)
  5. Demons (3:15)
  6. Safe Now (3:30)
  7. Knock Me Out (4:03)
  8. Come Over Tonight (5:36)
  9. Waiting for Your Love (3:54)
  10. Good Night, Good Night (3:26)
  11. Let It Go Easy (4:58)
  12. Cruel Love (3:37)
avatar van heicro
De zeer geslaagde eerste track is inmiddels online.

Mercy John - Bad Start

Debuutalbum was geweldig, heel benieuwd naar deze, binnenkort ga ik hem ook weer live zien en vooral horen!

Bad Start logenstraft volkomen zijn naam, bijzonder aangenaam liedje die reikhalzend laat uitzien naar meer.

artonna campaign schreef:

Tekstueel niet, gaat over het eindigen van een liefdesrelatie.

avatar van Lura
Op deze zonnige, bijna lenteachtige Valentijnsdag viert de Brabantse singer-songwriter John Verhoeven zijn veertigste verjaardag. Helaas voor John was de afgelopen periode voor hem persoonlijk minder zonnig. Zijn vader werd ziek en kreeg hijzelf te kampen met een burn-out/depressie. Even wist hij niet meer hoe het verder moest.

Veel liedjes op zijn derde album Let It Go Easy, de opvolger van het uiterst succesvolle This Ain’t New York, gaan over hoe zijn omgeving en vriendin daarop reageerden. John was echt even zoekende. Donkere liedjes als Demons en Enemy Fire gaan over die periode. Oppervlakkig gezien lijkt de tweede single Trains te gaan over het kalmerende effect dat een treinreis op je gemoedstoestand kan hebben, maar eigenlijk gaat het over het effect wat de afgelopen periode op zijn relatie had.

Ook Knock Me Out heeft hetzelfde onderwerp. Maar ook in opener Bad Start probeert hij oud zeer van langer geleden een plaats te geven. Volgens John is “het een liedje over een liefde die gedoemd was te mislukken op het moment dat het begon. Ik schreef dit liedje naar aanleiding van een avond dat ik in Los Angeles was en ik voor de keuze stond om wel of niet verder te gaan met een meisje dat ik al jaren kende en dat mijn grote jeugdliefde was.

Eigenlijk gaat het nummer vooral over beslissende momenten in het leven die je op dat moment niet zo beleefd maar als je erop terugkijkt bepalend voor de loop van je leven zijn. Dit was zo'n moment. Ik liep letterlijk een club in LA uit, mijn vrienden bleven nog even hangen. Ik heb op de TOMTOM een ritje door een stil en verlaten Beverly Hills gemaakt en de knoop doorgehakt. Deze liefde wordt niet mijn toekomst, uiteindelijk ben ik zo bij mijn huidige vriendin uitgekomen, zij is inmiddels de moeder van mijn twee kinderen.”.

Muzikaal gezien is het wat rauwer en steviger geworden, een koerswijziging die mij uitermate goed bevalt. In Trains hoor je nog de invloeden van Bruce Springsteen terug en de americana-invloeden zijn gebleven.

Het is een album, dat bij meerdere beluistering langzaam maar zeker steeds meer weet te overtuigen, niet in de laatste plaats door zijn uitstekende begeleiders, Kirsten Boersma, Rolf Verbaant, Tom Zwaans en Bram Hakkens. Deze keer koos John ervoor om samen met Guido Aalbers het album te produceren, wat buitengewoon goed gelukt is.

Op Let It Go Easy graaft John diep in zijn eigen zielenroerselen en weet mij daarmee diep te raken.

Liefdesverdriet leveren zo soms hele mooie liedjes op, ook hier met Bad Start, daarom sprak ik van een bijzonder aangenaam nummer. Je recensie belooft veel goeds Lura, ga er volgend weekend veel tijd voor vrij houden.

Lura schreef:

Dat is voor mij een pluspunt. Ik bewonder en waardeer zijn debuut zeker, maar luister er niet meer naar. Eens kijken of deze meer beklijft. En bedankt voor je inzet om "onbekende" artiesten onder de aandacht te brengen Lura. Ik ontdek regelmatig nieuwe muziek naar aanleiding van je berichtjes.

avatar van Zwaagje
Er staan al een nummer of vijf als "single" op Spotify. Eerste luisterbeurt maakt me wel enthousiast; ik hoor soms Ryan Adams in zijn stem en nummers; laat dat nou net één van mijn favoriete muzikanten zijn.....

avatar van Lambchop
Beter dan z'n eerste hoor, wat volwassener allemaal. Top.

Zwaagje schreef:

Hoe lang ik fan blijf van Ryan Adams? Lees net op MM dat de nieuwe plaat vertraging oploopt vanwege een metoo affaire....

artonna campaign schreef:

Het voordeel van een weekje vakantie is dat ik er vandaag al aan kan beginnen.?

Lambchop schreef:
Beter dan z'n eerste hoor, wat volwassener allemaal. Top.

De plaat nu een keer in het geheel gehoord en dat kan ik beamen. Volwassener geluid en mooie productie. Muzikaal wat steviger en de teksten gaan vaak over liefde(s) en verbroken relaties. Sluit goed aan op de muziek. Hij heeft ook een goed stel muzikanten, vooral de (lead) gitarist valt mij op; dat is toch niet John zelf?
Ik wil hem wel live zien, maar de meeste optredens zijn voor mij te ver weg. Op 20 oktober gratis(!) in Flux Zaandam. Als in de herfstvakantie valt kan ik helaas niet; we zien wel tegen die tijd. Voorlopig een aantal keren luisteren en dan stemmen natuurlijk.?

avatar van Zwaagje
Mooie recensie in de Volkskrant. Wij wisten het al!
Let It Go Easy - digitalekrant.volkskrant.nl

avatar van Lura

Jij bent niet helemaal objectief.

avatar van Bartjeking
Prachtplaat wederom. Zag een artikel waarin hij ook kort beschrijft waar de nummers over gaan:
Linkje

Demons pakt me het hardst moet ik zeggen.

avatar van Zwaagje
Ook binnenkort in Paradiso. Album blijft aangenaam en ik wil daar wel heen.

avatar van Gladius
Kan er mij iemand eens een geldige reden bedenken waarom artiesten zoals deze geen kans krijgen op TakeRoot? Nederlands én zo Americana als maar zijn kan!
Las ik nu bij één van de vorige edities niet de kritiek dat sommige Nederlandse bands steevast worden geweigerd omdat ze niet Amerikaans genoeg zouden zijn?

avatar van fish
Een heerlijke opvolger. Een Nederlandse artiest de middelmaat duidelijk ontstijgt. Verdient veel meer erkenning.

Geen woord aan gelogen Fish. Binnenkort een club tour van Mercy John, ik ben er 27 december weer bij in Eindhoven.

Als het allemaal door kan gaan Fish; Danny Vera en Mercy John live in Afas/Amsterdam op woensdag 23 september. Zou een heerlijke herstart zijn van een het concert-seizoen.