James Blake - Assume Form (2019)

Electronic
Label: Republic

1. Assume Form (4:49)
  2. Mile High (3:13)

met Metro Boomin en Travis Scott

3. Tell Them (3:28)

met Metro Boomin en Moses Sumney

4. Into the Red (4:17)
  5. Barefoot in the Park (3:31)

met ROSALÍA

6. Can't Believe the Way We Flow (4:27)
  7. Are You in Love? (3:17)
  8. Where's the Catch? (4:36)

met André 3000

9. I'll Come Too (3:42)
  10. Power On (4:06)
  11. Don't Miss It (4:59)
  12. Mullholland * (3:11)
  13. Lullaby for My Insomniac (3:43)
Leuke verrassing zo ineens. Ik ben benieuwd.

avatar van jokerman
Ja! Dat is leuk zo aan het begin van het jaar!

avatar van FlyLo
Jammer dat "If the car beside you moves ahead" er niet op staat

Bombus
Benieuwd! Naast het nieuwe album van Jessica Pratt alweer iets om naar uit te kijken zo vroeg in 2019!

'Verrassingsalbums' zijn niet meer zo heel verrassend tegenwoordig. James Blake is niet de eerste die aankondigt met een nieuw album op heel korte termijn te komen. Hij is wel de eerste dit jaar volgens mij.

Een album met een interessante reeks aan gastartiesten en dat maakt het al leuk. Don't Miss It is al langer bekend en dat vind ik een juweeltje. De aankondiging van Assume Form wist mijn handen dus wel even op elkaar te krijgen.

Het begint al lekker met de titeltrack. Herkenbare stijl, maar wat toegankelijker lijkt het wel. Of zijn we inmiddels gewend geraakt aan zijn toch wel kenmerkende muziek?! Is het misschien omdat hij gelukkig is binnen zijn relatie met Jameela Jamil?

Hierna volgt Mile High en hebben we de eerste samenwerking te pakken met een hoofdrol voor Metro Boomin en Travis Scott. Blake zelf zet zich qua zang op de achtergrond en toch stoort dat totaal niet. De flow is goed, waardoor je het nauwelijks in de gaten hebt.

Dat geldt ook voor Tell Them waar Metro Boomin terugkeert en Moses Sumney zich toevoegt. Moses Sumney heb ik hoog zitten dus ik was verheugd dat hij op dit album te horen zou zijn. Ik ben niet teleurgesteld. Een vrij blij klinkend nummer en ook dit is behoorlijk laagdrempelig. Het licht mysterieus klinkend oosterse sausje maakt het voor mij net even dat beetje meer.

Op Into the Red horen we James zelf in een vrij gedragen en stemmig klinkend nummer. Wat warmer dan voorheen lijkt het wel.

ROSALÍA levert een bijdrage aan Barefoot in the Park. Een krachtig duet met Blake dat gelijk al indruk maakt. Tegendraads en het zou ondanks dat wel degelijk kunnen scoren op de radio anno nu. Bezwerend en bijna betoverend.

Can't Believe the Way We Flow start op een manier die me aan The Avalanches doet denken (kent u Since I Left You nog?!). Oneohtrix Point Never is de man die meewerkt aan dit nummer. Wat een heerlijk, dromerig geluid laat Blake hier toch horen. We horen trouwens een sample van The Manhattans.

Op Are You in Love? komt de twijfelaar die Blake schijnt te zijn naar boven. Kloppen zijn blije gevoelens van dit moment eigenlijk wel? Qua stijl gaat het iets meer terug het verleden in.

André 3000 doet mee op Where's the Catch?. Zoals bekend heb ik niet heel veel met rappers, maar André weet me meestal wel te pakken en dat gebeurt hier ook. Een vrij avontuurlijk nummer dat alle kanten opgaat.

Op I'll Come Too zet Blake zijn stem als instrument in, een wat zoetig geluid als ondertoon geeft het nummer iets warms. Wel een nummer dat een beetje voorbij kabbelt. Misschien mis ik nu ineens wel een gastbijdrage.

Die gastbijdrages zijn geweest, want Blake sluit af met vier nummers waar hij zelf weer de vocalen volledig voor zijn rekening neemt. Genoeg koortjes met zijn eigen stem om toch het idee te krijgen dat ie het niet alleen doet. Power On gaat voort in de flow van het vorige nummer, alleen dit weet me weer veel beter bij de les te houden. Er is iets aan dit nummer dat me enorm boeit, alleen weet ik nog niet precies waar dat nu door komt.

Zoals gezegd is Don't Miss It geen onbekend nummer meer. Het misstaat niet op dit album. Ik vond het toen al prachtig en dat vind ik nog steeds. Toch kan ik me voorstellen dat mensen dit wat te repetitief vinden. Is het gek als ik aan Radiohead moet denken?

Lullaby for My Insomniac is net als Don't Miss It een vrij rustig nummer. Het album eindigt hierdoor niet bepaald met een big bang, wat overigens geen kritiek is. Het zijn de vocalen van Blake die het hier doen. A capella vanaf de helft.

Echte kritiek heb ik niet op dit prachtige album. De voorganger, The Colour in Anything, vond ik goed, maar een stapje terug t.o.v. Overgrown. Dit album is voor mij weer een stapje voorwaarts. Goed, het is wat minder verrassend en behoorlijk toegankelijk, wat niet iedereen zal waarderen. Ik vind dat juist wel lekker.

James Blake is een grote, een vernieuwer,een vooroploper en dan is die single artistiek natuurlijk een tegenvaller. James Blake goes trap,ok ja. Wil niet zeggen dat dit album per se moet tegenvallen.

avatar van overmars89
Hij moet bij nog wel een beetje landen. Na een eerste luisterbeurt, toch wel gematigd positief. Ik heb toch ook wel het gevoel dat meneer Blake beetje een nieuwe richting inslaat, waar ik nog even aan moet wennen.

"Barefoot In The Park" , "Can't Believe The Way We Flow" & "Where's The Catch" zijn alvast heerlijke nummers. Daarnaast vind ik het eind heel sterk en mooi met "Don't Mis It" & "Lullaby For Insomniac"

Maar wat een heerlijke verse weer van 3Stacks. Genieten.

avatar van aminam19
Andre 3000 op where's the catch! Wat een verse weer, waar blijft deze man zijn solo album!

avatar van jellylips
Holy shit wat een album! Diep onder de indruk van de productie en de manieren waarop Blake zijn stem neerzet. Wow.

Bombus
Afsluiter Lullaby for My Insomniac zorgt voor kippenvel hier, prachtig hoe de instrumentatie halverwege over gaat in vocalen. De positieve vibe die over veel nummers hangt kan ik ook al waarderen, hij is vernieuwend bezig zonder al te gelikt te klinken.

Na een luisterbeurt of 6/7 ben ik er wel gelukkig mee. Er staan geen uitbranders op, zoals op voorgaande albums. De gasten, meedragers hebben voor mij weinig tot geen toegevoegde waarde. Het zijn vooral de compositietes, de stem. de klavierwerken (zoals op het 1e nummer). Vooralsnog een 4,2. Mss later een 4.5.

Hij doet het beter dan de gemiddelde werpeling in 2018/2019 tot nu toe.

Tussen de nummers die Blake volledig zelf brengt zitten de nodige potentiele pareltjes, zoals onder andere het innovatieve Lullaby for my Insomniac. Jammer van de gastbijdrages, die allen een instantskip zijn voor mij. Kan nog wel verder groeien, maar voorlopig steekt me dit nog iets te veel.

avatar van waxs
Nog niet volledig overtuigd door dit album.

avatar van Lasers
Ben een groot fan van James Blake en gastartiesten hoeven van mij niet zo. Maar Mile High en Barefoot in the park zijn toch erg leuke nummers mede door de gastartiesten.

avatar van Silky & Smooth
Ik heb vandaag zijn voorgaande albums nog eens geluisterd, maar begin het gevoel te krijgen dat dit zijn beste werk is. Ik vind de gastartiesten, waaronder de bijdrage van Metro Boomin', echt van toegevoegde waarde.

Wat een topper. Wat een vibes. Een plaat om verliefd op te zijn.

avatar van Silky & Smooth
Yep, dit is gewoon heel goed. Assume Form is een prachtige opener en de samenwerkingen met Metro Boomin', Travis Scott en ook ROSALÍA vind ik echt bijzonder goed werken. Het album is niet te lang en lekker gevarieerd. Het gebrek aan vooral dit laatste op zijn vorige twee albums maakte zijn muziek nog wel eens saai. Erg fijn album dit!

avatar van Dikkop
Silky & Smooth schreef:

Volledig mee eens.

avatar van Grizzly Bear
Heerlijk, wat een plaat! Don't miss it was al fantastisch, maar het hele album is heerlijk. Heel divers en afwisselend. Op "Barefoot in the park" wil ik dansen! (leuk weetje: sample aan het begin van dit nummer komt uit een oud liedje met harp van https://www.facebook.com/151099214963243/videos/2153585278228284/)

avatar van vinylbeleving
Een stuk beter dan zijn vorige plaat die ik teveel studiogeneuzel vond en bovendien veel te lang was. Op dit album lijkt James Blake meer gefocust en de hiphop invloeden vind ik goed passen. Toch is dit geen album dat ik veel draai. Ik vind de muziek van Blake vaak te kil en afstandelijk klinken, zo ook op Assume Form. Daarnaast blijft de instrumentatie mij niet genoeg boeien. Het zal allemaal bijzonder strak en goed geproduceerd zijn, ik voel 't niet. Toch 3 sterren omdat het niet slecht is, en het laatste nummer mij dan wel weer erg kan bekoren.

vinylbeleving schreef:

Komt 't ook niet omdat je jezelf er niet in terug vindt - vooralsnog is album cd only, - of vergis ik me? Moet hier nog wel even landen - pas 2-3 * gedraaid - maar voorlopig snap ik de opmerking tav zijn vorige album. Overigens vind ik dat crispy cool effect juist een van zijn sterke punten - op een afstandelijke manier zingen over emotie kan juist verfrissend zijn imo.

Elk nieuw album James uitbrengt is net iets minder mijn ding. De hiphop invloeden doen me weinig. Hoewel ik André 3000 geniaal vind en Moses Sumney ook nog te pruimen vind, ben ik van deze nummers ook niet heel wild. Het is mij allemaal wat te gepolijst in tegenstelling tot zijn eerste albums.

beste nummer: "Lullaby For My Insomniac" buitenbeentje op de plaat, maar een echte meerwaarde aan het gehele James Blake oeuvre

Ik vind dit album echt een groeibriljant.

Het openingsnummer en tevens titeltrack vanaf 2:17 zetten mijn arm- beenharen in erecte toestand. I'm touchable, reachable. In alle stilte. Verwijzend naar voorgaande ellende.

Nummer 2,3 en 8 zorgen ervoor, dat het album geen 5** krijgt.

avatar van Poa
Poa
Relevant sinds de EP's uit 2010, en hij blijft evolueren. Wat mij betreft is James Blake altijd een meester geweest van stiltegebruik en breekbaarheid, en ook dit is weer een zeer fraaie plaat. De toegevoegde waarde van alle gastartiesten, Het stemgebruik in Can't Believe the Way We Flow, de opbouw in Don't Miss It: mooi!

avatar van Slowgaze
Heel fijne openingstrits, die eerste drie nummers. Alleen jammer dat na het geweldige 'Where's the Catch' - André 3000 op die track - inzakt. Het zijn alsnog heel aardige liedjes, maar Blake zit wel heel vaak op het randje. Als die vieze synth niet in 'Power On' had gezeten had ik hem dat nummer niet vergeven.

avatar van harencoor
Een mooi en toegankelijk album.

avatar van Grizzly Bear
Inmiddels ook op vinyl te bestellen: eind april wordt hij geleverd.

avatar van RadioMad
Ben niet zo'n grote James Blake liefhebber (wel drie keer gezien op festivals), maar deze plaat verrast me wel op een positieve manier. Vind 'm helemaal niet verkeerd.

0,5
Allemachtig wat is er met die vent gebeurd. Deze plaat is HET voorbeeld van wat een negatieve invloed samenwerkingen kan hebben. Allerlei ‘grote’ namen werken mee op deze plaat en daarmee krijgt het het geluid dat veel muziek nu krijgt. Ik was groot fan hem, maar dit album kom ik echt niet doorheen. Wat een neppe troep dit

avatar van Rudi1984
Fijn plaatje hoor. Ideale achtergrondmuziek voor de nachtelijke treinreis na een gaaf concert.

Timobu kan niets met een popplaat..Nochtans nog steeds op Blakes manier, waarom zou "pop" een vies woord moeten zijn? 1 van de groten van dit decennium.