SOAK - Grim Town (2019)

Label: Rough Trade

1. "All Aboard" (1:28)
  2. Get Set Go Kid (4:18)
  3. Everybody Loves You (3:19)
  4. Knock Me Off My Feet (3:07)
  5. Maybe (4:30)
  6. Fall Asleep / Backseat (3:24)
  7. Crying Your Eyes Out (3:59)
  8. I Was Blue, Technicolour Too (3:58)
  9. Déjà Vu (3:11)
  10. Scrapyard (2:44)
  11. Valentine Shmalentine (3:58)
  12. Ybftbyt (2:33)
  13. Life Trainee (3:53)
  14. Missed Calls (5:01)
  15. Nothing Looks the Same (4:04)
avatar van VladTheImpaler
Soak was ik een beetje uit het oog verloren - terwijl ik Blud van Before We Forgot How to Dream echt heel vaak geluisterd heb - maar Knock Me Off My Feet klinkt meer dan prima. Benieuwd of het hele album ook de moeite waard is, want ik vraag me af of ze 15 nummers kan blijven boeien.

SOAK - Knock Me Off My Feet - YouTube

avatar van Lura
Op haar achttiende werd de Noord-Ierse singer-songwriter Bridie Monds-Watson als een van de jongste ooit genomineerd voor de prestigieuze Mercury Prize voor haar debuutalbum Before We Forgot How to Dream.

Reeds op haar veertiende ging ze mee op pad met Chvrches en werd datzelfde jaar genomineerd voor de BBC sound of 2015. Haar debuutalbum werd door The Guardian kernachtig omschreven als “'a vivid portrait of teenage deep-thinking”.

We zijn intussen vier jaar verder en verschijnt nu Grim Town, waarop ze transformeert van een jonge eenzame singer-songwriter naar een stoere art-pop liedjesschrijver.

In opener “All Aboard” kondigt haar opa Fabien de reis naar Grim Town aan. Een reis die alleen bestemd schijnt te zijn voor de kwetsbare mensen in onze samenleving zoals de eenzame, de gedesillusioneerde en de treurende. Gepensioneerde zoals ik dienen het treinstel onmiddellijk te verlaten, maar dat weiger ik uiteraard.

Grim Town is namelijk een treinreis met een regelmatig wisselend landschap. De luisteraar wordt getrakteerd op aanstekelijke, goed in het gehoor liggende liedjes als de reeds verschenen single Knock Me Off My Feet.

Maar ze overtuigt net zo gemakkelijk in relaxte nummers als Fall Asleep, Backseat en ingetogen liedjes als I Was Blue, Technicolour Too. Binnenkort komt Bridie naar de lage landen om Grim Town te promoten.

SOAK live:

19-05 BRUSSEL: Botanique – Rotonde