House of Waters - Rising (2019)

1 stem

4. Wedding Song (6:03)
  5. The Wall (9:13)
  6. Together (5:44)
  7. Midnight (5:45)
  8. Shape of My Heart (4:38)
avatar van Mssr Renard
Prachtige muziek van dit trio.

Wat ik nu gehoord heb is dat het trio dulcimer/basgitaar/drums speelt op de video's die ik heb gezien. Ik weet niet of dat de hele plaat zo is, en of een hele plaat dulcimer wel leuk is.

We gaan het merken.

"Weltjazz" dus.
Potverdorie, hoeveel moois valt er nog te ontdekken? Jammer dat je op Musicmeter niet zelf kunt zoeken op de combinatie van 2 genres, dus met dit soort tips ben ik extra blij. Die clip van Kites is indrukwekkend en tegelijk erg verkwikkend (dat speelplezier). Wat een gaaf slag/snaar instrument is dat toch.
Op de plaat, die ik nu half gespeeld heb, wordt vooral ook lekker gebast (The wall), maar ook het derde bandlid is erg goed.
Blijkbaar dus leuk genoeg en geen overdaad aan dulcimer Mssr Renard? Het is wel uniek voor wat ik ken.

avatar van Mssr Renard
Ik moet zeggen dat een teveel aan dulcimer zeker erg melig kan worden. In één keer vijf platen van dit collectief achter elkaar luisteren beveel ik niet aan. Maar één plaat in één ruk uit luisteren levert geen problemen op.

De bassist is inderdaad next level. Als je hem ziet spelen op zijn vijfsnarige bas (in de video's) dan zie je ook hoe ontzettend virtuoos hij is.

avatar van Minneapolis
En welke bevalt je het best en zou je aanraden te luisteren? Deze Rising vond ik erg mooi en absoluut niet te eenzijdig dankzij de tempowielingen en de ruimte voor de bas. Misschien wel wat lang in z'n geheel.

avatar van Mssr Renard
Tot nu toe bevallen Rising en Revolution mij het meest. Ik vind echter de cover van Sting die hierop staat wat flauwtjes.

avatar van Minneapolis
Ha, je die viel voor mij ook flink uit de toon. Niet voor niks de laatste track denk ik.
Ga ik Resolution ook luisteren.

avatar van Mssr Renard
Op de cover van Sting na, bevalt mij deze plaat echt ontzettend. De melodiëen die worden geschreven voor en gespeeld door enerzijds de basgitaar en anderzijds de dulcimer zijn ontzettend catchy maar nergens banaal.

De polyritmes en de toepassing van veel syncopen maken deze plaat ook erg swingend. De dulcimer is natuurlijk ook een slaginstrument, dus we hebben hier wel te maken met een plaat die geheel door ritmische instrumenten is gemaakt. Ritmische melodieen, melodische ritmes. Ik vind het fantastisch. De hoge 'ringende' tonen van de dulcimer worden perfect gecounterd door de lage basnoten.

Nog even over de drummer: fantastisch hoeveel sound hij ook uit zijn kit en cymbals krijgt. Modern drummen is echt een genot om naar te luisteren.