Guided by Voices - Zeppelin Over China (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Good Morning Sir (1:09)
  2. Step of the Wave (2:59)
  3. Carapace (3:03)
  4. Send in the Suicide Squad (2:06)
  5. Blurring the Contacts (1:57)
  6. Your Lights Are Out (3:25)
  7. Windshield Wiper Rex (1:28)
  8. Holy Rhythm (2:38)
  9. Jack Tell (3:19)
  10. Bellicose Starling (2:15)
  11. Wrong Turn On (1:49)
  12. Charmless Peters (3:20)
  13. The Rally Boys (1:43)
  14. Think. Be a Man. (2:31)
  15. Jam Warsong (2:30)
  16. You Own the Night (3:24)
  17. Everything's Thrilling (2:12)
  18. Nice About You (1:57)
  19. Einstein's Angel (2:36)
  20. The Hearing Department (3:18)
  21. Questions of the Test (2:59)
  22. No Point (2:05)
  23. Lurk of the Worm (3:01)
  24. Zeppelin Over China (0:39)
  25. Where Have You Been All My Life (1:48)
  26. Cold Cold Hands (1:56)
  27. Transpiring Anathema (2:02)
  28. We Can Make Music (1:42)
  29. Cobbler Ditches (1:48)
  30. Enough Is Never at the End (1:13)
  31. My Future in Barcelona (3:48)
  32. Vertiginous Rafts (1:43)
avatar van philtuper
Nieuw jaar, nieuwe Guided By Voices. Logisch.

avatar van Poles Apart
Guided By Voices Announce Zeppelin Over China, Premiere My Future in Barcelona.

Voor 2020 staat het volgende album "Street Party" al gereed.

avatar van philtuper
Gekke Robert!

philtuper schreef:
Nieuw jaar, nieuwe Guided By Voices. Logisch.

En wel een dubbele gelukkig. Want Robert liep de laatste platen wel een beetje de kantjes eraf..

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Guided by Voices - Zeppelin Over China - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Vorig jaar deed Robert Pollard het wat rustiger aan, maar 2019 knalt er direct weer in met vijf kwartier Guided by Voices in topvorm

Er zijn niet veel bands die er in slagen om na 35 jaar nog net zo fris en urgent te klinken als in hun eerste jaren. Guided by Voices doet het keer op keer en levert met Zeppelin Over China wederom vijf kwartier gitaarmuziek af waarvan je alleen maar heel vrolijk kunt worden. Ook deze nieuwe plaat springt weer kriskras door de geschiedenis van de rockmuziek, koppelt rauwe riffs aan onweerstaanbare refreinen en melodieën en heeft vaak genoeg aan minder dan drie minuten om een perfect popliedje neer te zetten. Het is een kunst die maar weinig bands beheersen, maar Guided by Voices beheerst hem inmiddels tot in de perfectie.

Guided by Voices werd in 1985 geformeerd in Dayton, Ohio, en viert volgend jaar dus haar 35e verjaardag. In de afgelopen 34 jaar was de productie van de band rond Robert Pollard ongekend, wat een enorme stapel Guided by Voices platen heeft opgeleverd (en een even grote stapel platen van de andere wegen die Robert Pollard heeft bewandeld).

Ondanks de soms krankzinnig hoge productie, laat Guided by Voices maar zelden steken vallen. Het leverde in 2017 met twee uitstekende platen (August by Cake en How Do You Spell Heaven) bijna 50 nieuwe songs op, waaronder flink wat songs om te koesteren. Vorig jaar deed Robert Pollard het wat rustiger aan en moesten we het doen met slechts één Guided by Voices plaat en maar (!) 15 songs op het overigens wederom uitstekende Space Gun.

2019 is nog maar net begonnen en er ligt alweer een nieuwe Guided by Voices plaat op ons te wachten. Robert Pollard en zijn medemuzikanten waren dit keer ouderwets geïnspireerd en komen met vijf kwartier muziek en maar liefst 32 nieuwe songs op de proppen. Zeppelin Over China zorgt vervolgens voor vijf kwartier muziekplezier. Iedere nieuwe song van Guided by Voices voelt aan als een song die je al jaren kent en koestert, waardoor je ook Zeppelin Over China alleen maar kunt beluisteren met een grote grijns, die vervolgens nauwelijks van je gezicht te krijgen is.

Het is na die enorme stapel memorabele platen wel lastig om nog iets origineels te zeggen over een nieuwe Guided by Voices plaat. Dat probeer ik dan ook niet. Zeppelin Over China is, net als zoveel van zijn voorgangers, een masterclass langs de geschiedenis van de rockmuziek uit de jaren 60, 70, 80 en 90, met flink wat verwijzingen naar memorabele songs uit deze decennia (citaat uit mijn August by Cake recensie).

Guided by Voices klinkt ondanks haar inmiddels respectabele leeftijd (voor een rockband) nog heerlijk rauw en gruizig, waardoor Zeppelin Over China de meeste jonge en hippe gitaarbandjes degradeert tot een stel koorknapen. Het knappe van Guided by Voices is dat de band op onnavolgbare wijze gruizige en rauwe gitaarriffs combineert met onweerstaanbare refreinen en honingzoete melodieën.

Wat nog knapper is, is dat Robert Pollard en zijn medemuzikanten in veel gevallen niet veel tijd nodig hebben om een memorabel popliedje neer te zetten. Ook op Zeppelin Over China wordt de drie minuten grens in de meeste gevallen niet gepasseerd, maar desondanks klinkt de plaat geen moment fragmentarisch.

Robert Pollard zag de afgelopen decennia een hele waslijst aan muzikanten komen en gaan, maar de basis van de huidige editie van Guided by Voices is inmiddels een paar jaar stabiel en dat hoor je. Ondanks het feit dat de muziek van Guided by Voices heerlijk mag rammelen, de band wordt niet voor niets gerekend tot de pioniers van de lo-fi, klinkt Zeppelin Over China hecht.

Zeppelin Over China is ook weer een hele diverse plaat. Naast talloze citaten uit de lo-fi, de 90s indierock en de grunge, neemt Guided by Voices ook een aantal malen gas terug en verrijkt het haar muziek met invloeden uit de folk en de progrock (zeker wanneer Robert Pollard klinkt als Peter Gabriel in de eerste jaren van Genesis).

Zeppelin Over China is uiteindelijk vooral een plaat waarover je niet moet lezen, maar die je moet ondergaan, bij voorkeur met flink wat volume uit de speakers. Zeppelin Over China is naar verluid de honderdste plaat waarop de naam van Robert Pollard prijkt, maar het klinkt nog net zo urgent als in zijn jonge jaren. De meeste tijdgenoten van Guided by Voices zijn al lang verdwenen of klinken inmiddels oud en uitgeblust, maar de band van Robert Pollard levert wederom een geweldige plaat af. Een diepe buiging is op zijn plaats. Erwin Zijleman

avatar van itchy
Het briljante van de klassieke albums van GVB is dat de nummers ondanks de schetsmatigheid aankomen als een mokerslag en als oorwurmen voor de rest van je leven blijven rondspoken in je hoofd.
Die brille is er al heel lang niet meer: van de afgelopen pak hem beet 14 albums kan ik me amper een nummer herinneren. Het is vooral heel degelijk, iets wat ze ooit expliciet niet waren. Slecht wordt het nooit, maar het is allemaal zó inwisselbaar. Dat gezegd hebbende is Zeppelin Over China, ondanks de overkill, één van hun betere platen van de laatste 10 jaar. Alleen, dat zegt niks....

Dit jaar verschijnen er volgens mij nog twee GBV-albums. 1 Verzamelaar van 4 ep's vinyl only in maart en in oktober een regulier album. Het houdt niet op!! Gelukkig!!!!