Meindert Talma - Balsturig (2019)

Label: Excelsior

1. Arjen Robben (3:00)
  2. Ik Ben Louis van Gaal (3:48)
  3. De Langeleegte (3:57)
  4. Papagaaiensoep (Fritz Korbach) (3:51)
  5. Robin van Persie (3:46)
  6. Abe Lenstra (5:41)
  7. Cruijff Cruijffie (Magiër van de Meer) (3:24)
  8. Jan Blijham (3:54)
  9. Abe van den Ban (3:28)
  10. Stijn Vreven (3:13)
  11. Dick Nanninga (7:45)
avatar van WoNa
Elf nummers over voetbal(lers). Acht voetballers, twee coaches en De Langeleegte. Meindert Talma bekijkt de levens van de voetballers of een hoogtepunt van een carrière.

De teksten is iets waar de lezer zelf naar moet gaan luisteren. Die zijn allemaal leuk, gevat, goed geobserveerd. Alleen al "pingelen, pingelen, Arjen Robben, voetballer uit Bedum", zegt alles.

Muzikaal valt soms wel iets aan te merken. Daarom maak ik de recensie iets korter. Het album begint goed. De muziek bij Arjen Robben en Louis van Gaal doen wat ze moeten doen. De eenvoud van de nummers is echter uiteindelijk wat Balsturig in mijn oren net niet bijzonder genoeg maakt om vaker naar de gevatte teksten te luisteren.

Vooral het nummer over Robin van Persie. Hét doelpunt van onze generaties. Het (de ultieme schoonheid van het) doelpunt zelf, het moment en de revanche. Dat vraagt om een lied zo prachtig. Een lied waarin hemel en aarde samenkomen, in vreugde, in tranen, in ultieme omhelzingen. Talma komt helaas met muziek zo saai dat alles waar Het Doelpunt voor staat verdwijnt in saaiheid.

De elementaire muziek van 'De Langeleegte' werkt wel. Er was niets. Er komt nooit meer iets. "Nooit, nooit, nooit meer naar De Langeleegte, alles zit hier altijd tegen". Dat is volkomen juist op muziek gezet. De naam van het stadion alleen al zegt alles. En ondanks alles kwamen de mensen kijken naar hun lokale, Veendamse helden.

Ook 'Us Abe', van voor mijn tijd, komt niet genoeg tot leven. Het verhaal van de, deels pré-TV, zwart-wit legende wordt precies verteld, maar de muziek komt niet tot leven. Waar het bij Fritz Korbach wel tot zeker drie kwart goed gaat. Al ken ik het verhaal van de "papegaaiensoep" niet, maar dat zal een Korbachuitspraak zijn neem ik aan. 'Stijn Vreven' is eigenlijk het meest vrolijke nummer. Nu valt er natuurlijk ook een hoop te lachen om deze toch licht trieste persoon.

Waar Meindert Talma goed in slaagt, is het vangen van triestheid. De keerzijde van het voetbal komt uiterst precies tot leven. Maar daar waar geen triestheid is "de hele wereld zag Van Persie zweven", blijft het triest en daar doet Talma mij ernstig te kort en, denk ik, al die andere miljoenen die op de banken stonden op dat moment, nog niet met de kennis van de drie kwartier die nog zouden komen. Kijk er nog een keer naar en kom met het nummer dat deze goal verdient, Meindert.

Zo, ik heb mijn keutel gelegd. Alles overziende is Balsturig een vermakelijk album. Voor hen met kennis van het Nederlandse voetbal valt er veel te herkennen. Voor voetballiefhebbers is dit een album dat tenminste een maal geluisterd moet worden. Prachtige verhalen op muziek gezet door Meindert Talma.

avatar van EttaJamesBrown
Komende vrijdag de plaatpresentatie in VERA: ik zal er zijn.

Leuk dat er ook een liedje over Jan Blijham op staat. Op het schoolplein in Foxhol werd daar vroeger met ontzag over gesproken. Dat liedje moet als een tackle binnenkomen, hoop ik.

avatar van Premonition
Balsturig, prachtig Gronings woord en leuk bruggetje naar het voetbal

avatar van Bert Wasbeer
Tis weer typisch Talma. Maar ik heb m ook wel eens beter gehoord. Toch vermakelijk, vooral dat nummer over cultvoetballer (en coach) Stijn Vreven.