Nilüfer Yanya - Miss Universe (2019)

Pop / R&B

7. Baby Blu (4:41)
  8. Warning (0:21)
  9. Heat Rises (3:26)
  10. Melt (4:22)
  11. "Sparkle" GOD HELP ME (1:31)
  12. Safety Net (4:32)
  13. Tears (3:16)
  14. Monsters Under the Bed (4:12)
  15. The Unordained (3:22)
  16. Give Up Function (0:41)
  17. Heavyweight Champion of the Year (4:42)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Had al eens een EP van deze zangeres beluisterd, maar is niet heel veel van bij gebleven, dit is officieel haar debuut album.

Het opent wat vervelend met een gesproken intro van een minuut vergelijkbaar met die van Indian Askin's nieuwe album. Dat wekt dan de indruk dat het een mellow Jazzy Pop album wordt en dat valt het eerste echte nummer toch letterlijk wat rauw op je dak, richting psychedelische Rock. Het contrast is erg groot en duidelijk bedoelt om luisteraars op het verkeerde been te zetten. Want bij track 2 Paralysed zit er toch Jazz en Indie Pop invloeden in, met veel ruimte voor 2 gitaren.

Angels is het eerste nummer dat me echt goed bevalt, een vinnige Indie Rock. Intermezzo's zoals Experience? voegen weinig toe, maar helaas zie ik een trend die op diverse albums in 2019 terugkomt.

Ook Paradise bruist de toevoeging van een saxofoon en de link naar Jazzy Pop is snel gemaakt, maar het is vooral Indie Rock en Indie Pop dat terug te horen is op het album. Al heeft ze daar wel haar eigen draai gegeven door Jazzy Pop daar bij te mixen.

Dat R&B als tweede genre nu bij dit album staat hoor ik er minder duidelijk in terug. Sommige tracks zoals Tears neigen naar Singer-Songwriter / Folk wanneer Nilüfer Yanya slechts begeleidt wordt door een enkele elektrische gitaar. Bij Monsters Under the Bed is er wat van die R&B terug te horen.

Een sterk afwisselend album niet alleen in genres maar ook in tempo en sfeer. Voor mij iets aan de lange kant en ook al die gesproken intermezzo's zijn minder. Maar ertussen zitten zeker een paar nummers die ik graag vaker wil horen.

Al lijken op NPR de 3 nummers Tears, Monsters Under The Bed en Safety Net van plek gewisseld en/of ook met de verkeerde naam aangeduid. Wachten tot het wordt gecorrigeerd dan wel totdat het op Spotify verschijnt.

avatar van overmars89
Man! I'm impressed. Ik had nog nooit eerder van deze dame gehoord, maar wat een prachtige stem heeft ze. Het zijn stuk voor mooie liedjes geworden en daar zit dan voor mij ook de kracht in van het album.
Ik kan dan ook heel moeilijk favorieten kiezen.

Tot nu toe wel de verrassing van het jaar

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Nilüfer Yanya - Miss Universe - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Nilüfer Yanya - Miss Universe
Nilüfer Yanya oogst momenteel veel lof met haar veelkleurige debuut Miss Universe en daar valt echt helemaal niets op af te dingen

De BBC dacht dat ze vorig jaar al zou doorbreken, maar het is net wat later geworden. De vanuit Londen opererende Nilüfer Yanya krijgt uiteenlopende labels opgeplakt, maar op haar debuut laat ze horen dat ze echt met geen mogelijkheid in een hokje is te duwen. Miss Universe staat vol met even lekker in het gehoor liggende als avontuurlijke popsongs, maar het zijn popsongs die alle kanten op schieten. Van loom en jazzy tot elektronisch en onderkoeld tot rauw en stekelig. Het ene moment doet ze je denken aan PJ Harvey, het volgende moment aan Sade, het volgende moment weer aan totaal iets anders. En het is echt allemaal even lekker. Knap debuut.

De BBC voorspelt aan het eind van ieder jaar welke muzikanten volgens de Britse staatsomroep in het nieuwe jaar hoge ogen gaan gooien.

Het heeft in het verleden een aantal zeer trefzekere voorspellingen opgeleverd (zo voorspelde de BBC een mooie toekomst voor onder andere Adele, Sam Smith, Ellie Goulding en HAIM), maar aan het eind van 2017 leek de glazen bol van de BBC niet helemaal goed gekalibreerd.

In de lijst met de “Sound for 2018” staan namen als Sigrid, Billie Eilish en Jade Bird en dat zijn allemaal jonge vrouwelijke muzikanten die pas aan het begin van 2019 hun debuut uitbrengen. Hetzelfde geldt voor Nilüfer Yanya, die ook op de lijst van de BBC voor 2018 stond en deze week debuteert met Miss Universe.

Nilüfer Yanya is een singer-songwriter uit Londen met onder andere Turkse roots. Daarvan is niets te horen in haar muziek, maar verder legt de jonge singer-songwriter zichzelf weinig beperkingen op. Miss Universe opent met een computerstem, die in meerdere intermezzo’s op het album terugkeert, maar laat hierna de gitaren ronken in een stevige rocksong. Het is een verrassende start van een album dat vooral in het hokje pop/R&B wordt geduwd.

Bij beluistering van Miss Universe wordt snel duidelijk dat Nilüfer Yanya zich niet in een hokje laat duwen. In de openingstrack klinkt de singer-songwriter nog als een jonge PJ Harvey, die een poging heeft gedaan om een hit te schrijven, maar Miss Universe schiet vervolgens meerdere kanten op. Na de stevige openingstrack kies de Britse singer-songwriter voor een wat meer pop-georiënteerd geluid met invloeden uit de pop, R&B en jazz, maar ook in deze tracks duiken zo nu en dan stevige gitaarriffs op, of flirt Nilüfer Yanya met invloeden uit de postpunk en de new wave.

Miss Universe van Nilüfer Yanya is een vat vol tegenstrijdigheden, maar het is wel een buitengewoon aangenaam vat vol tegenstrijdigheden. Nilüfer Yanya slaagt er op haar debuut in om buitengewoon lekker in het gehoor liggende popliedjes te combineren met allerlei verrassende wendingen.

Het vaak wat gruizige gitaarwerk op het debuut van Nilüfer Yanya is dik in orde, net als de elektronische accenten en de bijzondere ritmes. Het kleurt allemaal prachtig bij de stem van Nilüfer Yanya die ruw kan uithalen, maar ook ingetogen of soulvol klinken. Dat laatste doet ze vooral in de lome en wat jazzy aandoende tracks, die net als de stevigere tracks op een aangename manier buiten de lijntjes kleuren.

Het maakt van Miss Universe een even mooie als bijzondere plaat, die net zo goed aan PJ Harvey als aan Sade doet denken en die de balans weet te vinden tussen Prince en de Pixies. Hier kan ik nog talloze namen aan toevoegen, maar het noemen van namen doet de muziek van Nilüfer Yanya geen recht. Nilüfer Yanya klinkt uiteindelijk immers vooral als zichzelf.

De BBC voorspelde haar meer dan een jaar geleden al een hele mooie toekomst en die voorspelling kan wat mij betreft alleen maar uitkomen. Nilüfer Yanya heeft met Miss Universe niet alleen een plaat gemaakt met een bijzonder eigen geluid, maar het is er bovendien een die zeer doet uitzien naar alles wat deze bijzondere muzikante nog in haar mars heeft. “Hilariously talented” noemt The Guardian haar en dat is precies zoals het is. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Naar aanleiding van een positieve recensie van de Volkskrant nieuwsgierig geworden en na één luisterbeurt niet teleurgesteld. Eens kijken wat het op de langere termijn doet.
Nilüfer Yanya: Miss Universe (drie sterren) - digitalekrant.volkskrant.nl

avatar van Scurio
Ik kan mij vergissen maar ik dacht in de papieren Volkskrant zelfs vier sterren bij deze recensie te zien, wat ik overigens volkomen zou kunnen begrijpen. Geweldig debuutalbum, waarmee ze mij meteen met de eerste drie nummers al volledig inpakt. Maar het hele album klinkt speels, veelzijdig en vooral spannend. De krenten uit de pop heeft het uitstekend omschreven!

avatar van predator
Dit luistert echt heel lekker weg, zonder de gemakkelijke popwegen te kiezen. Diverse stijlen komen langs, van Prince tot aan PJ Harvey.

avatar van Zwaagje
Scurio schreef:
Ik kan mij vergissen maar ik dacht in de papieren Volkskrant zelfs vier sterren bij deze recensie te zien.

Ik verhoog in ieder geval naar 4.0*.

avatar van Cor
Cor
Lekkere melting pot van stijlen en uitvoering. Lekker, aangenaam, maar ik ga niet uit mn dak.