Nilüfer Yanya - Miss Universe (2019)

Pop / R&B

7. Baby Blu (4:41)
  8. Warning (0:21)
  9. Heat Rises (3:26)
  10. Melt (4:22)
  11. "Sparkle" GOD HELP ME (1:31)
  12. Safety Net (4:32)
  13. Tears (3:16)
  14. Monsters Under the Bed (4:12)
  15. The Unordained (3:22)
  16. Give Up Function (0:41)
  17. Heavyweight Champion of the Year (4:42)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Had al eens een EP van deze zangeres beluisterd, maar is niet heel veel van bij gebleven, dit is officieel haar debuut album.

Het opent wat vervelend met een gesproken intro van een minuut vergelijkbaar met die van Indian Askin's nieuwe album. Dat wekt dan de indruk dat het een mellow Jazzy Pop album wordt en dat valt het eerste echte nummer toch letterlijk wat rauw op je dak, richting psychedelische Rock. Het contrast is erg groot en duidelijk bedoelt om luisteraars op het verkeerde been te zetten. Want bij track 2 Paralysed zit er toch Jazz en Indie Pop invloeden in, met veel ruimte voor 2 gitaren.

Angels is het eerste nummer dat me echt goed bevalt, een vinnige Indie Rock. Intermezzo's zoals Experience? voegen weinig toe, maar helaas zie ik een trend die op diverse albums in 2019 terugkomt.

Ook Paradise bruist de toevoeging van een saxofoon en de link naar Jazzy Pop is snel gemaakt, maar het is vooral Indie Rock en Indie Pop dat terug te horen is op het album. Al heeft ze daar wel haar eigen draai gegeven door Jazzy Pop daar bij te mixen.

Dat R&B als tweede genre nu bij dit album staat hoor ik er minder duidelijk in terug. Sommige tracks zoals Tears neigen naar Singer-Songwriter / Folk wanneer Nilüfer Yanya slechts begeleidt wordt door een enkele elektrische gitaar. Bij Monsters Under the Bed is er wat van die R&B terug te horen.

Een sterk afwisselend album niet alleen in genres maar ook in tempo en sfeer. Voor mij iets aan de lange kant en ook al die gesproken intermezzo's zijn minder. Maar ertussen zitten zeker een paar nummers die ik graag vaker wil horen.

Al lijken op NPR de 3 nummers Tears, Monsters Under The Bed en Safety Net van plek gewisseld en/of ook met de verkeerde naam aangeduid. Wachten tot het wordt gecorrigeerd dan wel totdat het op Spotify verschijnt.