Perfect Son - Cast (2019)

1 stem

7. High Hopes (4:24)
  8. My Body Wants (4:08)
  9. Wax (3:40)
  10. Almost Mine (4:19)
Het vertrouwen moet groot zijn geweest toen Tobiasz Biliński zijn handtekening plaatste onder het contract van het meer op het gitaar gerichte beroemde platenlabel SubPop. Als eerste Poolse artiest krijgt hij de mogelijkheid om hier zijn werk te publiceren. Helemaal onbekend is hij daar niet. Bij zijn vorige project Coldair wist hij ze al te strikken voor de distributie van hun laatste album The Provider.

Perfect Son is de doorstart van deze uit Warschau afkomstige veelzijdige multi instrumentalist. De postpunk vormt hierbij een belangrijke inspiratiebron. Vergeet niet dat de impact van deze stroming ook in Polen vrij groot is geweest. In de gloriedagen van de jaren tachtig wist dit land zich los te koppelen van het communistische Oostblok. Perfect Son ligt in de lijn van toen de omschakeling kwam tussen de kille keyboard tonen en er gekozen werd voor meer warmere klanken met inmenging van de gitaar.

Cast is een gevarieerde plaat, welke zijn basis lijkt te hebben in de elektronische muziek. Vanuit daar worden de tracks opgebouwd, resulterend in songs die sterk bij dat ijkpunt blijven, of juist meer een andere weg lijken in te slaan. De scheidingslijn tussen herhalende samples zoals in It’s For Life, drumcomputers, elektronica en pure door heuse muzikanten gespeelde werkstukken is vrij dun en niet altijd herkenbaar. Dit maakt het allemaal een stuk avontuurlijker en interessanter. Bij Reel Me is deze opzet goed hoorbaar. Een minimalistisch herhalend bliepje laat zich vervolgens onder handen nemen door licht industriële geluidsexplosies. Als een cyberpunker laat Tobiasz emo invloeden toe in zijn belevingswereld. Op zijn zuivere hoge zang zouden veel New Wavers jaloers zijn geweest, zo onbedwongen weet hij zich te presenteren. Het is allemaal gruwelijk goed doordacht, zo ook de inkomende drums van Jacek Prościński.

Bij Lust wordt de hulp ingeroepen van de bij Setting The Woods On Fire spelende gitarist Marcin Buzniak. Deze song eist een meer donkere en melodieuze aanpak op. Op de overige nummers is alleskunner Tobiasz Biliński uitvoerder van de gitaarpartijen. Hier voegt juist die andere dynamiek wat toe. Buzniak is tevens verantwoordelijk voor de productie, die gedeeltelijk in Polen en voor het overige deel in de Verenigde Staten plaats vonden. De prachtige grimmige sfeer van So Divine springt er sterk uit, al had hier zelfs nog veel meer in gezeten. Hier borduurt het te lang voort rond hetzelfde thema. Dan is Promises veel toegankelijker en luchtiger, maar veel minder indrukwekkend. Old Desires heeft dat ook wel, al maakt het tegendraadse karakter het wel een stukje spannender.

High Hopes laat de ontstaande ruimte invullen door subtiel pianospel waardoor de gitaar halverwege effectiever kan toeslaan. Bij My Body Wants gaat het tempo heel wat omhoog met prima Oosterse aandienende exotische klanken. De zang weet het klein te houden. Wax wijkt met de trippende invloeden sterk af van de rest. Maar is in zijn veelzijdigheid wel een aangename warme song. Al liggen de vocale meer symfonische invloeden er wel erg dik boven op. Met de nodige soul en daarbij horende klappende percussie weet Almost Mine de aandacht te trekken. Cast is een prima album, al is de stem van Tobiasz wel erg iel en vlak, waardoor het al snel eentonig over dreigt te komen.

Perfect Son - Cast | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com