Mdou Moctar - Ilana: The Creator (2019)

Niger
Wereld / Rock
Label: SahelSounds

1. Kamane Tarhanin (5:08)
  2. Asshet Akal (4:50)
  7. Wiwasharnine (3:37)
  8. Ilana (4:45)
  9. Tumastin (4:21)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiele release volgende week, vrijdag via een stream van NPR first listen

De drie singles (Kamane Tarhanin, Wiwasharnine, Tumastin) alvast beluisterd en dit klinkt niet verkeerd. Mooi ingetogen en zelfs prachtig meerstemmig dromerige einde van Tumastin is een aanrader.

avatar van E-Clect-Eddy
Het nummer Tarhatazed doet inderdaad denken aan de tijden van Jimi Hendrix. Meest bevlogen nummer op het album, andere nummers zijn iets meer dromerig. Veel mooie gitaarspel.

Op Discogs aangemerkt als African / Folk Rock - zelf zou ik net eerder de connectie met Hendrix maken.

Meen dat ze dit Sahara Blues noemen.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Yep, dit is duidelijk Sahara blues: psychedelische blues met Arabische en Afrikaanse invloeden. Uit hetzelfde hoekje als bands als Tinariwen, Imarhan, en Tamikrest. Ik moet toegeven dat ik niet meer zo in deze muziek thuis ben, de paar nummers die ik hiervan heb gehoord klonken nochtans goed.

avatar van Masimo
panjoe schreef:
Weet er ook niet het fijne van, maar lijkt me eerder andersom: assouf (~'desert blues', zie ook Poles Aparts link) is een genre/muziektraditie van de Touareg, en Mdou Moctar is vervolgens beïnvloed door Jimi Hendrix en ZZ Top. De producer en Mdou Moctar besloten samen te werken vanwege een gedeelde passie voor laatstgenoemde band. Op dit album hoor je dat ook wel: een nummer als Tarhatazed klinkt anders (meer 'rockerig'/opgeblazen, bv met uitgebreide gitaarsolo) dan een lied als dit.

edit: wel verwarrend want ik zie ook wel eens een band als Tinariwen als 'Tishoumaren' geclassificeerd staan. Volgens mij zijn 'assouf' en 'Tishoumaren' hetzelfde, maar betekent het eerste iets als 'nostalgie'/'heimwee', en het tweede 'werklozenmuziek'. Twee verschillende manieren van hetzelfde aanduiden?

avatar van Mausie
Even wat losse nummers geluisterd. Klinkt erg leuk, moet ook meteen aan Tinariwen denken. Dit is wel iets softer volgens mij, minder aanwezige gitaren. Ga het hele album wel checken, ben benieuwd of dit aan Elwan van Tinariwen kan tippen.