Cats in Space - Day Trip to Narnia (2019)

1 stem

Label: Harmony Factory

1. Narnia (5:04)
  2. She Talks Too Much (1:54)
  3. Hologram Man (4:12)
  4. Tragic Alter Ego (4:12)
  5. Silver and Gold (3:45)
  6. Chasing Diamonds (3:40)
  7. Unicorn (5:27)
  8. The Story of Johnny Rocket I: Space Overture (0:38)
  9. The Story of Johnny Rocket II: Johnny Rocket (4:48)
  10. The Story of Johnny Rocket III: Thunder in the Night (3:32)
  11. The Story of Johnny Rocket IV: One Small Step (2:21)
  12. The Story of Johnny Rocket V: Twilight (5:08)
  13. The Story of Johnny Rocket VI: Yesterday’s News (5:01)
  14. 14 the Story of Johnny Rocket VII: Destination Unknown (4:41)
avatar van Marco van Lochem
De 6-mans formatie Cats In Space heeft recent zijn derde album uitgebracht. Bekendste lid van deze Engelse band is de zanger. Paul Manzi is tevens lid van de progressieve rockband Arena. Met die band en de muziek van Arena heeft “DAY TRIP TO NARNIA” niets te maken. Je zou de muziek kunnen omschrijven als AOR powerpop. Je hoort er onder andere muziek van Electric Light Orchestra, Supertramp, Queen, The Sweet en Slade in terug. Een feest der herkenning of een gevoel van teleurstelling? Het eerste, want elke song op dit schijfje ademt enthousiasme en geïnspireerd uit en er wordt op hoog niveau gespeeld en gezongen. Het ruim 26 minuten durende “THE STORY OF JOHNNY ROCKET” vormt het belangrijkste deel van “DAY TRIP TO NARNIA”. Dit epos is het slotstuk van dit ruim 54 minuten durende album en daar komen genoemde inspiratiebronnen stuk voor stuk voorbij. Psychedelische rock, gevolgd door typische glamrock seventies rock, overgaand is disco uit de jaren ’70, pop met Queen-achtige koortjes, daarna hoor je een track met Electric Light Orchestra-achtige arrangementen, gevolgd door een mooie ballad met hemelse zang van Manzi en het laatste deel is een popsong met een lekker ritme. Voordat dit epos begint, ben je al in de stemming gebracht met 7 op zichzelf staande songs, die niet onder doen voor de rest. “DAY TRIP TO NARNIA” is een “trip to the seventies” zonder dat het plagiaat of een kopie wordt. Prachtig album van een band die weet wat ze doen!

avatar van vielip
Mooie recensie! Heb deze band sinds kort 'ontdekt'. Heerlijke muziek! Ga me er de komende tijd zeker meer in verdiepen. Heb van dit nieuwe album enkel Tragic alter ego gehoord middels de 'Release radar' op Spotify. Als de rest van het album in die lijn ligt dan kan er weinig tot niks mis gaan