The Comet Is Coming - Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery (2019)

Electronic / Jazz
Label: Impulse!

1. Because the End Is Really the Beginning (4:48)
  2. Birth of Creation (5:04)
  3. Summon the Fire (3:55)
  4. Blood of the Past (8:15)

met Kate Tempest

5. Super Zodiac (4:01)
  6. Astral Flying (4:43)
  7. Timewave Zero (5:20)
  8. Unity (4:13)
  9. The Universe Wakes Up (5:25)
avatar van Teunnis
Benieuwd naar de samenwerking met Kate Tempest!

avatar van Choconas
Ik ook! Sowieso erg benieuwd naar deze plaat!

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Hey, een nieuwe! Ik herken enkele tracks van het zeer vermakelijke concert op Le Guess Who? vorig jaar. Summon the Fire ging aardig los toen bijvoorbeeld. Fijne plaat, al klinkt het mij wat te poppy of makkelijk af en toe. Alsof het wat voor de hand ligt qua composities. Ik vind de synths vooral erg lekker, ik herinner me dat die gast ook goed los ging live. Begin op een veilige 3,5* met kans op verhoging.

avatar van ohmusica
Omdat ik hun eerste werk zo apart vond, ben ik hier nu ook weer naar gaan luisteren. Het is altijd even wennen, het lijkt improviserend maar met structuur en opbouw. Mooi vind ik de gelaagdheid, van het koper met de electronica en de ritmes. Met name de gedrevenheid spreekt mij aan alsof men veel te vertellen heeft. Boeiend en fascinerend werk met passende en mooie titel.

avatar van oolong
Op het eerste gehoor vind ik dit interessant. Het klinkt wat serieuzer dan hun eerdere albums, dat spreekt me wel aan.

avatar van andnino
Wat een heerlijke plaat. Het begint met de eerste anderhalve track heel langzaam en dreigend, als een slang die door het gras kruipt richting zijn prooi. Excuses voor de cliché beeldspraak, maar ik moet daar al snel aan denken als ik een fagot hoor (verder een mooi instrument trouwens, daar niet van). Maar dan komt er wat meer vaart in, en ook tonen die de kleur van de hoes recht doen. Op Summon the Fire barst de groove los, en is het zowaar swingen. Daarna neemt de plaat een mysterieuze, bijna esoterische bocht met Blood of the Past. En deze tempo- en sfeerwisselingen doen zicht vervolgens nog meerdere malen voor. Maar geen enkele keer afdoend aan de kwaliteit van de plaat of het eigen stempel dat de band op de muziek drukt. Ik ben aan het genieten!

avatar van oolong
Dit doet me ook wel denken aan James Holden.

avatar van Osiris Apis
Birth of creation is een toffe track!
Doet me aan BADBADNOTGOOD denken.

avatar van Ducoz
Voor mensen die hier goed op gaan. Luister ook eens naar GONG - You uit 1974.

avatar van aerobag
Ducoz schreef:
Voor mensen die hier goed op gaan. Luister ook eens naar GONG - You uit 1974.

Geweldige aanbeveling, dat ik dit nog niet eerder gehoord heb

Vaker draaien helpt beslist -'tuurlijk herken je de - m.n. jazz - stijlvoorbeelden, maar dit had op de laatste Transition beslist niet misstaan (eerder was daar ook Go Go Penguin te horen); met fijne, diepe sax, leuke variatie op het muzikale menu

avatar van Tony
Leuke plaat! En dat op het impulse! label. In de jaren '60 van de vorige eeuw predikte het label de vernieuwing in de jazz onder aanvoering van (half)god John Coltrane en Pharoah Sanders. Dit is in zekere zin ook vernieuwende jazz, als je het vanuit mijn perspectief beziet (dus niet vanuit de electronica, want daar heb ik niks mee, ken ik niks van), ik ben tenslotte ook niet vies van een beetje fusion cq. jazzrock e.d.

Mahavishnu Orchestra, Return to Forever/Chick Corea, Jack Johnson en On the Corner van Miles Davis, Multiple van Joe Henderson, dat zijn zo wat traditionele jazz referenties die bij mij boven komen drijven, maar electronic jazz fusion is helemaal nieuw voor mij hoor. Ik kan hier dus zeker wel wat mee! Ga dit dan ook zeker vaker opzetten!

als ik een fagot hoor

Shabaka speelt klarinet en saxofoon, volgens mij horen we hem hier gewoon op tenorsax. Hij heeft een heel eigen geluid. Verder helemaal eens met je verhaal, goede omschrijving .

Tony schreef:

Ik zou ook Polar Bear eens proberen, vooral hun laatste albums. Misschien zijn zij wel de duidelijkste voorloper van dit werk? Je vindt daar een vergelijkbare spiritueel geïnspireerde combinatie van jazz en electronica. James Holden & the Animal Spirits ook, maar daarbij is het uitgangspunt eerder de electronica dan de jazz. STUFF. komt ook in me op.

Dim
Zowel de plaat als geheel als elk afzonderlijk nummer is subliem qua opbouw.