Mojave 3 - Ask Me Tomorrow (1995)

Label: 4AD

1. Love Songs on the Radio (5:48)
  2. Sarah (3:44)
  3. Tomorrow's Taken (5:37)
  4. Candle Song 3 (5:26)
  5. You're Beautiful (3:06)
  6. Where Is the Love (4:38)
  7. After All (3:33)
  8. Pictures (4:21)
  9. Mercy (4:56)
avatar van rzasa
Slowdive was dood, lang leve Mojave 3. Dacht ik. 2,5 ster

tondeman
Zitten hier niet ook twee ex-leden van Chapterhouse in?

khonnor
dit plaatje heb ik zot gedraaid toen het pas uitkwam....

samen met sophia's fixed water was dit de soundtrack om mijn melancholische buien mee door te spoelen

wie had ooit gedacht dat slowdive zich op dergelijke wijze zou heruitvinden

spijtig dat dit niveau nooit meer gehaald werd op de volgende albums

avatar van Lambchop
khonnor schreef:
dit plaatje heb ik zot gedraaid toen het pas uitkwam....

wie had ooit gedacht dat slowdive zich op dergelijke wijze zou heruitvinden

spijtig dat dit niveau nooit meer gehaald werd op de volgende albums

Pictures is ook zo'n nummer voor 1 van mijn melancholische buien, heerlijk

avatar van davevr
Ik vind dat dit veel te weinig punten krijgt, als je het vergelijkt met Slowdive is het inderdaad wat minder. Maar als eender welke vaderlandse groep dit nu zou uibrengen zouden ze bejubeld worden.
Nu de muziek :

De strijkers hebben de synths overgenomen, de akoestische gitaar de electrische (hier en daar merk je nog een vleugje distortion en reverb), dit is americana slowdive-style. Waarom hield niemand er van?

Dit album was een even grote fuck you tegen de wereld als Pygmalion van Slowdive. Waar dat Pygmalion commerciële zelfmoord was leverde het een meesterwerk op. Daarna heeft Slowdive zich opgeheven om dan met 3 leden verder te gaan in Mojave3, en een album te maken met mooie liedjes.

Gewoon mooie liedjes.

Wat vloeken in de kerk was voor al de aanhangers die ze nog hadden. Niet commercieel genoeg om op de radio te komen, en niet hip of arty genoeg om een cult following te krijgen. We spreken over 1996, al mijn vrienden (en ik) luisterden naar DJ Shadow, Boards of Canada, Outkast, Tricky, Portishead, LTJ Bukem, Underworld, en anderen. Deus bracht net hun tweede (moeilijke) uit, het britpop era was over zijn hoogtepunt. En de interesse van mensen, zeker voor dit soort muziek was er niet.

Maar mensen, modes en smaken veranderen. Als je wel te vinden bent voor Slowdive, wat Americana etc moet je deze toch eens proberen.

ps. "Where is the love" skip ik wel : doet me te hard denken aan "there is a kingdom" van Nick Cave (of de helft van The American Songbook).

Misterfool
Mwah, ik ben niet zo onder de indruk van deze plaat. Erg dromerige popmuziek, maar niet erg spannend. Op zich zitten de nummers allemaal prima in elkaar, maar in tegenstelling tot Slowdive klinkt Mojave 3 vooral erg veilig. Ik mis met name de bloedmooie gitaarmuren. Tomorrow's Taken vind ik gek genoeg wel een positieve uitzondering hierop. De strijkers die dat nummer afsluiten zijn dan ook bloedmooi. Afsluiter Mercy is ook zeer sterk, net iets meer pit dan de rest van het album. Het zijn deze twee nummer die mij dit album een nipte voldoende doen gunnen.

avatar van Near
Het is lang geleden dat ik nog eens een stem heb gegeven nog voordat ik het album volledig heb uitgeluisterd. Maar zowat halverwege "Candle Song 3" voelde ik de nood om hier meteen een 4 te droppen . Ik zit nu aan "Pictures" en blijf achter mijn snap judgement staan.

Op Velvet Underground-leest geschoeide dream-pop met zeer mooie samenzang van Halstead en Goswell.