menu

Kalyn Fay - Good Company (2019)

mijn stem
3,80 (5)
5 stemmen

Verenigde Staten
Folk / Country
Label: Horton

  1. Good Company (3:58)
  2. Wait for Me (4:26)
  3. Highway Driving (4:39)
  4. Baby Don't You Worry (3:53)
  5. Come Around (4:32)
  6. Long Time Coming (4:31)
  7. Oklahoma Hills (3:51)
  8. Alright in the End (4:33)
  9. Faint Memory (4:13)
  10. Fool's Heartbreak (3:53)
  11. Dressed in White (4:36)
totale tijdsduur: 47:05
zoeken in:
avatar van erwinz
4,5
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kalyn Fay - Good Company - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Kalyn Fay - Good Company
Kalyn Fay transformeert van een veelbelovende debutant in een van de smaakmakers binnen de rootsmuziek van het moment

Bible Belt, het debuut van Kalyn Fay, kreeg ik in 2016 bij toeval in handen, maar groeide al snel uit tot mijn favoriete rootsplaten van dat jaar. Good Company, de tweede plaat van de singer-songwriter uit Tulsa, Oklahoma, is nog veel beter en zet op alle terrein indrukwekkende stappen. De songs zijn beter, de volle en stemmige instrumentatie is nog wat mooier en trefzekerder, terwijl de krachtige stem van Kalyn Fay nu de hele plaat goed is voor kippenvel. Het levert een rootsplaat op die alles precies zo doet als ik het mooi vind en ik weet zeker dat Good Company veel meer liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek gaat aanspreken. En deze plaat wordt echt alleen maar beter.

Kalyn Fay maakte met Bible Belt één van mijn favoriete rootsplaten van 2016. Het is een plaat die in 2016 echt veel te weinig aandacht kreeg, wat mede het gevolg was van het besluit om de plaat niet beschikbaar te maken via de streaming media diensten.

Ik heb daar vanuit het perspectief van de muzikant absoluut begrip voor, maar het getuigt helaas ook van weinig realiteitszin. Bible Belt kwam uiteindelijk ook bij de streaming media diensten terecht en daar is gelukkig ook de nieuwe plaat van de singer-songwriter uit Tulsa, Oklahoma, onmiddellijk na de release te horen.

Als ik mijn favoriete rootsplaat in algemene termen mag beschrijven kom ik op de proppen met termen als mooie verhalen, een stemmige en ruimtelijk geluid, een hoofdrol voor snareninstrumenten en vooral een vrouwelijke stem die iets met me doet. Het zijn allemaal ingrediënten die in ruime mate aanwezig waren op het debuut van Kalyn Fay (Barnoski) en ook het geluid op haar nieuwe plaat domineren.

Good Company opent met fraai ingetogen gitaarwerk, waarna de opvallende stem van Kalyn Fay de ruimte vult. Het is een stem die is gemaakt voor Amerikaanse rootsmuziek en die emotie en een fraaie snik toevoegt aan de persoonlijke songs van Kalyn Fay. De Amerikaanse singer-songwriter focuste op haar debuut op het opgroeien in de Amerikaanse Bible Belt en het leven van alle dag staat ook centraal op Good Company.

Good Company ligt duidelijk in het verlengde van het terecht geprezen debuut van Kalyn Fay en combineert ingetogen en intieme songs met een verrassend vol geluid. Ook de tweede plaat van de singer-songwriter uit Tulsa, Oklahoma, is bijzonder fraai ingekleurd, waarbij de bijdragen van diverse snareninstrumenten ook dit keer het meest in het oor springen, maar ook het orgel dat af en toe opduikt is vrijwel onweerstaanbaar, terwijl de toegevoegde harmonieën de vocalen voorzien van extra diepte.

Het is een geluid vol fraaie details, maar het is ook een geluid dat heel veel ruimte open laat. Het is ruimte die prachtig wordt opgevuld door de bijzondere stem van Kalyn Fay. Het is een stem die warm en emotievol klinkt, maar het is ook een stem met een voorzichtig rauw randje en bovendien een stem met een duidelijk eigen geluid. Het is ook nog eens een stem die over het vermogen beschikt om de luisteraar onmiddellijk bij de strot te grijpen, waardoor Good Company, net als zijn voorganger, een plaat is die je niet makkelijk terzijde schuift.

Kalyn Fay maakt ook op haar tweede plaat weer betrekkelijk traditioneel aandoende Amerikaanse rootsmuziek, maar Good Company klinkt op een of andere manier ook fris en eigentijds. Vergeleken met het debuut biedt Good Company wat meer ruimte aan songs die net wat voller en steviger klinken en ook in deze songs maakt Kalyn Fay indruk met haar krachtige stem.

Bible Belt was het nog wat schuchtere debuut van een aanstormend talent binnen de Amerikaanse rootsmuziek, maar met Good Company zaagt Kalyn Fay wat mij betreft aan de stoelpoten van de groten en de smaakmakers in het genre. Good Company overtuigt 11 songs en 47 minuten lang met prima songs, een buitengewoon smaakvol geluid en een stem om te koesteren. Bible Belt was voor mij een jaarlijstjes plaat, maar met haar tweede plaat schaart de singer-songwriter uit het roemruchte Tulsa zich definitief onder mijn favoriete rootszangeressen van het moment. Erwin Zijleman

Gast
geplaatst: vandaag om 10:51 uur

geplaatst: vandaag om 10:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.