Molly Tuttle - When You're Ready (2019)

Folk / Country
Label: Compass

1. Million Miles (3:49)
  2. Take the Journey (2:42)
  3. Make My Mind Up (3:31)
  4. When You're Ready (3:47)
  5. The High Road (2:49)
  6. Don't Let Go (4:22)
  7. Light Came In (Power Went Out) (2:55)
  8. Messed with My Mind (3:01)
  9. Sleepwalking (4:05)
  10. Sit Back and Watch It Roll (3:45)
  11. Clue (5:15)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Kende deze zangeres nog niet met een stem die doet denken aan Suzanne Vega. Heel fijn gitaarspel, die lekker voor in de mix staat, aangevuld met banjo en soms een ukelele. Blijkt dat Molly Tuttle, als eerst vrouw, twee jaar op rij IBMA Guitar Player of the Year was in 2017 en 2018.

Ben geen grote fan van Country maar zo af en toe is er album dat bevalt en daar zit deze ook bij, al na de eerste beluistering. Al is 40 minuten toch wel aan de lange kant, gelukkig zit er wat afwisseling in omdat nummers soms meer naar Folk neigen en dan weer naar Country. Ook gromt de elektrische gitaar soms subtiel op de achtergrond en zijn er nog wat andere sfeervolle effecten waardoor het niet als pure Country aanvoelt zoals op Take the Journey en Don't Let Go. Terwijl Light Came In (Power Went Out) vol van Country Rock opstoomt.

avatar van E-Clect-Eddy
Fijne ontdekking... meer en meer dat bevalt.

Voorlopige favorieten: When You're Ready, Light Came In (Power Went Out) en Messed with My Mind
(maar dat verandert met elke nieuwe luisterbeurt)

avatar van wvv89
E-Clect-Eddy schreef:
Fijne ontdekking... meer en meer dat bevalt.

(maar dat verandert met elke nieuwe luisterbeurt)

Mooie plaat inderdaad. Verwachtingen waren ook hoog na haar prachtige debuut EP Rise. Aan jouw favorieten wil ik nog Million Miles (met vocals van Jason Isbell in het refrein) en Make My Mind Up toevoegen.
De rest van de nummers tilt het album als geheel op dit moment nog niet naar een hoger niveau. Voor nu dan ook vier sterren.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Molly Tuttle - When You're Ready - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Molly Tuttle - When You're Ready
De vijver met talentvolle jonge vrouwelijke singer-songwriters is momenteel overvol, maar het talent van Molly Tuttle komt makkelijk aan de oppervlakte drijven om vervolgens diepe indruk te maken

Molly Tuttle maakt al haar hele leven muziek en blonk als kind al uit op de banjo, maar sinds ze is gaan zingen en zich vestigde in Nashville is wereldfaam slechts een kwestie van tijd. Haar debuut maakt direct bij eerste beluistering een onuitwisbare indruk en blijkt zwaar verslavend. Het is een debuut dat op fraaie wijze een brug slaat tussen zeer traditionele Amerikaanse rootsmuziek uit het verleden en de frisse countrypop van het moment. Het is een debuut dat overtuigt met een gloedvolle productie en muzikanten van naam en faam, maar het is vooral een debuut dat overtuigt met geweldige songs en een stem die alles laat smelten. Met dit droomdebuut kan Molly Tuttle wel eens hele hoge ogen gaan gooien.

Aan jonge en zeer talentvolle vrouwelijke singer-songwriters absoluut geen gebrek deze week. Onder hen ook Molly Tuttle, die zeker niet uit de lucht komt vallen. Ze groeide op in Palo Alto, California, waar ze haar eerste stapjes in de muziek zette en maakte indruk als student aan het gerenommeerde Berklee College of Music in Boston, waar ze haar virtuositeit op de akoestische gitaar en banjo etaleerde.

Haar carrière in de muziek kreeg echter pas een vliegende start toen ze zich vestigde in Nashville en ook haar stem ontdekte. De afgelopen jaren maakte ze vanuit Boston al muziek met The Goodbye Girls en verdiende ze de titel “Instrumentalist of the Year” bij de 2018 editie van de Americana Music Awards met haar eerste EP Rise, maar haar debuutalbum moet gaan zorgen voor haar definitieve doorbraak.

Molly Tuttle kreeg thuis de bluegrass met de paplepel ingegoten en speelde al op jonge leeftijd in de bluegrass band van haar vader, maar de afgelopen jaren verbreedde ze haar blik en verwerkte ze ook steeds meer invloeden uit de folk en country en een vleugje pop in haar muziek.

Haar debuut When You're Ready is geproduceerd door Ryan Hewitt, die eerder werkte met onder andere The Avett Brothers en The Lumineers. De openingstrack is direct opvallend, want Million Miles is een track waarvan de basis lang geleden werd geschreven door Steve Poltz en een nog piepjonge Jewel. De twee maakten de track nooit af, maar dat is nu wel gedaan door Molly Tuttle en Steve Poltz, die de Amerikaanse singer-songwriter nog een paar keer bijstaat op haar debuut.

Million Miles is een bijzonder aangename track met vooral invloeden uit de countrypop en doet wel wat denken aan Jewel, maar misschien nog wel meer aan Suzanne Vega. Molly Tuttle flirt af en toe met countrypop, maar ze blijft ook de bluegrass trouw in flink wat tracks. In deze tracks, waarin de banjo net wat nadrukkelijker aanwezig is dan de akoestische gitaar, schuift Molly Tuttle in muzikaal, maar ook in vocaal opzicht op richting Alison Krauss en ook in dit segment maakt de jonge Amerikaanse singer-songwriter flink wat indruk.

Molly Tuttle schrijft songs die afwisselend in de smaak zullen vallen bij rootspuristen en rootsliefhebber die net wat minder strikt in de leer zijn en maakt indruk met lekker in het gehoor liggende songs die meestal de zon laten schijnen.

In muzikaal opzicht is het smullen, wat ook niet anders kan gezien de imposante lijst met muzikanten die bijdroegen aan het album, de productie van Ryan Hewitt klinkt prachtig, maar de meeste indruk maakt Molly Tuttle met haar zang. De singer-songwriter uit Nahsville beschikt over een stem die net zo helder klinkt als die van Alison Krauss, die net zo verleidelijk is als die van Suzanne Vega en die ook nog eens de twang van Jewel toevoegt.

When You're Ready voelt net zo aangenaam als de eerste lentezon en overtuigt daarom bijzonder makkelijk. Ook wanneer je het debuut van Molly Tuttle veel vaker beluistert, blijft het album echter sprankelen. Molly Tuttle bestrijkt het hele gebied tussen Gillian Welch en Kacey Musgraves en doet dit met de authenticiteit en muzikaliteit van de eerste en de verleidingskracht en het gevoel voor perfecte popliedjes van de tweede. Het levert een debuut op dat van de eerste tot de laatste noot imponeert en je humeur ook nog eens een positieve boost geeft. Erwin Zijleman

avatar van Broem
Dit is een aangename verrassing. Album straalt puur vakvrouwschap uit Voor mij een genre waar ik vaak in teleurgesteld ben omdat het echte countrygeluid mij niet helemaal past. De combinatie met folk weer wel. Laat dat nou precies zijn wat Molly hier laat horen. Prachtige ingetogen liedjes met net voldoende country ‘droefheid’ in haar mooie stem om de aandacht van begin tot eind vast te houden. Fantastisch gebruik van de banjo versterkt dat geluid. Mooi album en leuke uitschieter in een genre waar ik soms een haat/liefde verhouding mee heb.