MAUGER - Sunday Competition (2019)

Belgiƫ
Label: Mayway

1. Route du Soleil (4:25)
  2. Grace Plays Alone (3:16)
  3. Come Back to the City (4:48)
  4. In a Haze (4:14)
  5. Time to Choose (2:55)
  6. I'm Always Fine (3:18)
  7. Big Man (3:55)
  8. Streets Run Dry (4:03)
  9. No Time to Look at You (3:13)
avatar van c-moon
Geboren Oostendenaar singer-songwriter Mauger Mortier, week uit naar Brussel om uiteindelijk terug in zijn heimat te belanden. Mortier vond versterking bij Jan Duthoy (gitaar, toetsen en zang), Jakob Nachtergaele (percussie), beiden in een vorig leven nog actief in Absinthe Minded, en uit het ‘Sioen-kamp’ Matthias Debusschere (bas). De zanger werd een groep. Onder de naam Mauger heeft de band nu met Sunday Competition een eerste album uit.

Of Sunday Competition typische zondagsmuziek is, dan wel muziek die je best beluistert erg laat, heel erg alleen met heel weinig licht aan, laten we in het midden. Probeer gerust beide scenario’s eens uit. Maar gun dit album zeker de nodige tijd en aandacht en ontdek de gelaagde, dromerige soms donkere popmuziek waarin Mauger grossiert. De negen composities op het album nemen je mee op een bijzondere reis, waar jazz, indie en lo-fi mekaar vinden.

Namedropping is altijd gevaarlijk, maar als je fan bent van Wilco of Eels, Sioen of ook The Notwist, Bon Iver en Birds That Change Colour en zelfs Bloc Party of Smog, dan moét je dit plaatje absoluut een kans geven. Oh, ook Nits-fans: opgelet!

Wat opvalt is de fraai gebalanceerde en uitgekiende instrumentatie. Prachtige pianopartijen, heerlijk percussie, hier en daar elektronica, mooie gitaargloed. En natuurlijk die heerlijke, zachte zanglijnen.

Absolute aanraders op deze plaat zijn Come Back To The City, het lome en donkere In a Haze, het spannende Time To Choose met die fantastische baslijn, heerlijke keys, percussie en kamerbrede zang, of zeker ook het aan Dave Brubeck schatplichtige Big Man met heel wat ‘piano galore’. Streets Run Dry is dan weer een wat potigere, swingende song met steviger gitaarwerk. En vergeet zeker het openingsnummer, het gelaagde en mysterieuze, wonderlijke Route du Soleil niet.

Geef dit album wat tijd, veel tijd. Luister en herbeluister en ontdek steeds weer nieuwe dingen op dit fijne werkstuk van Mauger.

Deze bespreking verscheen ook op Luminous Dash:
MAUGER – Sunday Competition (Mayway Records). – Luminous Dash BE - luminousdash.be