Thom Ashworth - Head Canon (2019)

1 stem

Folk
Uitgebracht in eigen beheer

1. High Germany (2:22)
  2. Pathfinding (2:40)
  3. Poverty Knock (4:21)
  4. Look to Windward (5:14)
  5. Exile (Just a Note) (1:29)
  6. Ratcliffe Highway (3:20)
  7. Derry Gaol (4:01)
  8. Crossing the Water (3:59)
  9. The Snow It Melts the Soonest (3:19)
  10. John Barleycorn (4:11)
  11. The City & the Tower (3:27)
Altijd leuk als je een artiest persoonlijk kent. Thom is de partner van violist Ellie Wilson, die mensen wellicht kennen van de band REVERE, een band waar Thom de laatste jaren ook in speelde.

Het lastige is dat je dan toch anders naar muziek luistert in zo'n geval. Had ik er ook naar geluisterd als de connectie er niet was? Waarschijnlijk niet. Deze pure folk gaat meestal aan me voorbij. Opvallend is dat Ellie eveneens in dit genre actief is (ze speelt momenteel in Stick in the Wheel).

Maar goed, het is nu eenmaal zo dat mijn relatie tot dit album en deze artiest anders is dan anders en daar ben ik blij om, want anders had ik nooit mooie nummers als Pathfinding of Look to Windward kunnen horen.

In Revere speelde Thom meestal bas en dat doet hij op Head Canon ook niet onverdienstelijk. De basis is bas en de zang van Thom. Fijn om met het laatste nu beter mee kennis te maken, want voorheen beperkte zich dat slechts tot achtergrond koorwerk. Ellie is te horen op viool en daarnaast Mike Randon op drums plus af en toe saxofoon van Jack Durtnall, en die laatste geeft deze op het eerste gehoor wat traditionele folk juist een moderne twist. Dat gaat ook op voor het opvallende artwork van Kazland.

Ik ben oprecht aangenaam verrast door Head Canon. Op sommige momenten weet het album echt bij me aan te komen zoals op Look to Windward. De muziek weet me te raken en dat voor iemand die niet zo vaak in deze muziek te vinden is en er niet echt in thuis is.
Ongetwijfeld zal het niet makkelijk zijn voor Thom om een groot publiek te bereiken. Dat zou zonde zijn, want Head Canon is prachtig! Hopelijk weten mensen die mij een beetje volgen wat ze te doen staat.