Isbells - Sosei (2019)

België
Folk / Pop
Label: Zeal

1. Means to an End (6:10)
  2. The Philosopher (3:30)
  3. Push You Away (3:08)
  12. Hm Street (4:16)
  13. The Gift (4:34)
avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
"Tired" en "The Gift" zijn ook vrijgegeven.

avatar van Lura
Twijfel beheerst niet alleen het leven van menig atleet, maar ook van de nodige kunstenaars, zo ook van Gaëtan Vandewoude, de frontman van Isbells. Hij verloor hierdoor zelfs even zijn interesse in muziek. Gelukkig zorgde het liedje One Cause ervoor dat het plezier terug kwam in het componeren.

One Cause kan dus gezien worden als de sleutelsong van Sosei, het vijfde studioalbum in tien jaar tijd. De titel van het album is de naam van een Japanse dichter en boeddhistische priester. Op de hoes is een afbeelding te zien van “Envol” van de Japanse kunstenaar Shōichi Hasegawa.

Heerste op het vorige album Billy de melancholie, handelen hier de liedjes vooral over droefenis en hoop, zijn vader, maar ook over een brand, die Vandewoude bijna fataal werd. Father is een mooie ode aan zijn overleden vader, waarin een aantal belangrijke herinneringen worden opgesomd. Het is geen triest liedje, want hij eindigt met de positieve regels: “I’m supposed to say goodbye now but I won’t, I’m gonna take you with me anywhere I’ll go, father”.

Sosei is muzikaal gezien een rijker en warmer album geworden dan we van Isbells gewend zijn. Synthesizers, andere elektronica zoals de omnichord en tribale drums spelen deze keer een belangrijke rol in de gelaagde muziek. Verder vallen niet zo gebruikelijke instrumenten als de bugel en euphonium op. Maar het belangrijkste ingrediënt blijft gelukkig toch wel de stem van Vandewoude, waardoor de songs voor mij nog meer beklijven.

Isbells live:

26-03 LEUVEN: Het Depot
27-03 GENT: Balzaal Vooruit
30-03 DIKSMUIDE: 4AD
13-04 GENK: C-mine Cultuurcentrum
10-05 UTRECHT: Ekko

avatar van Bartjeking
Een kleine 10 jaar geleden zag ik Isbells in de Effenaar als double-bill met Blaudzun. Was diep onder de indruk van Isbells, temeer omdat ze die dag niet eens compleet waren. Eerste album ging erin als zoete koek, maar ik vrees dat we een beetje uit elkaar gegroeid zijn. Vind het helemaal geen verkeerde plaat overigens, maar u snapt waar ik heen wil. Een vervelend zinnetje waar ik me vroeger wel eens schuldig aan heb gemaakt komt toch naar boven "Het ligt niet aan jou, maar aan mij". Maar ik ga het niet uit maken.

avatar van Bartjeking
Wat een slap geouwehoer van mezelf. Plaatje nog een paar keer door de koptelefoon geluisterd. Helemaal niks mis mee.

avatar van Ludo
Soms lijken Belgische bandjes (helaas) op Nederlandse, omdat ze al te zeer op Amerikaanse bandjes proberen te lijken.

(wel smaakvol gedaan, toegegeven.)