Shovels & Rope - By Blood (2019)

Folk
Label: Dualtone

1. I'm Comin' Out (3:43)
  2. Mississippi Nuthin' (3:52)
  3. The Wire (2:56)
  4. C'mon Utah! (3:46)
  5. Carry Me Home (4:40)
  6. Twisted Sisters (3:43)
  7. Good Old Days (4:21)
  8. Pretty Polly (3:15)
  9. Hammer (4:15)
  10. By Blood (3:39)
  11. Carry Me Home [Acoustic] * (4:56)
  12. I'm Comin' Out [Acoustic] * (4:10)
  13. Mississippi Nuthin' [Acoustic] * (4:07)
  14. C'mon Utah! [Acoustic] * (4:02)
  15. The Wire [Acoustic] * (2:55)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Op Last.fm beschreven als een Folk duo uit de VS. Een wat Lo-Fi / live-in-the-studio-geluid, met wat Alt. Country en Rock & Roll invloeden. Maar ook af en toe een zwaar grommende elektrische gitaar zoals op Pretty Polly. Productioneel dus weinig aan gepolijst. Lijkt me een leuke act om eens live te zien.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Shovels & Rope - By Blood - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Shovels & Rope - By Blood
Na het geweldige Little Seeds uit 2016 weer een uitstekend en opvallend energiek en gepassioneerd album van het Amerikaanse duo Shovels & Rope

Wat was ik aan het eind van 2016 onder de indruk van Little Seeds van Shovels & Rope. Het duo uit South Carolina greep me bij de strot met intense songs die met heel veel energie en passie werden vertolkt. Opvolger By Blood laat een inmiddels bekend geluid horen, maar de impact is zeker niet minder groot. Michael Trent en Cary Ann Hearst vermengen ook dit keer invloeden uit de folk en rock ’n roll in even rammelende als opwindende mix die uit de speakers knalt. De meeste energie komt echter uit de gepassioneerde vocalen, die ook dit keer iedere muziekliefhebber aan de zegekar van het Amerikaanse tweetal zullen binden.

Little Seeds was in de herfst van 2016 mijn eerste kennismaking met de muziek van het Amerikaanse duo Shovels & Rope. Het was een kennismaking die aankwam als de spreekwoordelijke mokerslag.

Little Seeds werd me uiteindelijk zelfs zo dierbaar dat het album opdook in de hoogste regionen van mijn jaarlijstje over 2016 (het album eindigde op de 11e plek, maar een plek in de top 10 was ook zeker niet gek geweest).

Pas na de release van Little Seeds ontdekte ik de albums die Michael Trent en Cary Ann Hearst voor hun doorbraakalbum uitbrachten, waaronder het samen met andere muzikanten gemaakte en met covers gevulde Busted Jukebox: Volume 1 uit 2015. Hiervan verscheen in 2017 een tweede deel, dat absoluut aardig klonk maar zeker niet de onuitwisbare indruk maakte die Little Seeds een jaar eerder had gemaakt.

Op de echte opvolger van Little Seeds hebben we een tijd moeten wachten, maar deze week verscheen dan eindelijk By Blood. Little Seeds ontleende een groot deel van zijn kracht aan de rauwe energie in de muziek van Michael Trent en Cary Ann Hearst en hier is gelukkig niets aan veranderd.

Het duo uit Charleston, South Carolina, kiest ook dit keer voor een gepassioneerd en bij vlagen heerlijk rammelend geluid. Ik heb niet zo heel veel informatie over het opnameproces, maar ook By Blood klinkt weer als een album dat nagenoeg live werd opgenomen en dat met heel veel liefde en plezier is gemaakt.

Vergeleken met Little Seeds is het gitaarwerk wat minder rauw, al mag het een enkele keer ontsporen. In muzikaal opzicht klinkt het misschien allemaal net wat verzorgder, maar in vocaal opzicht imponeren Michael Trent en Cary Ann Hearst minstens net zoveel als op hun debuut. De passie, emotie en energie spatten er weer van af, waardoor By Blood, net als zijn voorganger uit de speakers knalt en alles wat het tegen komt meesleurt.

Vanwege de gepassioneerde zang roept ook By Blood bij mij weer associaties op met de albums van The Civil Wars, maar Shovels & Rope is wel het duistere broertje of zusje van het door Joy Williams en John Paul White gevormde duo, dat het helaas maar twee albums vol hield.

By Blood klinkt zoals gezegd net iets minder rauw dan zijn voorganger, maar laat ook een wat veelzijdiger geluid horen. Het is een geluid waarin Amerikaanse rootsmuziek (en dan met name de folk) en rock ’n roll nog altijd domineren, maar Michael Trent en Cary Ann Hearst slepen er dit keer meer invloeden uit, wat geslaagde experimenten als de toevoeging van Mariachi trompetten oplevert.

In muzikaal opzicht is het allemaal dik in orde, de songs van het Amerikaanse tweetal zijn uitstekend en ook dit keer worden mooie en indringende verhalen verteld, maar het zijn de steeds weer uit de tenen komende vocalen van het duo die van een goed album een fantastisch album maken.

Alle passie in de zang zorgt er voor dat By Blood je makkelijk bij de strot grijpt en meesleept, maar luister met net wat andere oren naar het album en je hoort dat werkelijk alles raak is. Michael Trent en Cary Ann Hearst hebben geen behoefte aan tierelantijntjes of overbodige intermezzo’s, maar walsen in net geen veertig minuten met tien geweldige songs over je heen.

Het zijn songs vol flarden uit het verleden, maar het tweetal uit South Carolina staat met beide benen in het heden. De verrassing is dit keer natuurlijk wat minder groot dan bij eerste beluistering van Little Seeds, maar ook By Blood is een album dat me na een paar keer horen dierbaar is. En ik heb het idee dat het nieuwe album van Shovels & Rope nog wel even doorgroeit. Erwin Zijleman

avatar van philtuper
Nou, ik hoor het allemaal niet geloof ik. Vind het redelijk doornsnee zelfs. Muziek die ik zo vaak heb gehoord maar dan beter. Niet aan mij besteed helaas.

avatar van Gladius
Vanochtend op de 'John Fullbright radio' van Spotify kwam ik een heerlijk nummer van S&R met Brandi Carlile tegen. Blijkt van het album Busted Jukebox Volume 2 tegen.
Enige reden waarom deze niet op mume staat? Nummer twee met Nicole Atkins is al even geweldig trouwens!