Zwangere Guy - Wie Is Guy? (2019)

België
Label: Top Notch

1. Automatisse Antwoordapparaat (1:59)
  2. Wie Is Guy? (3:36)
  3. Demain J'Arrete (3:57)
  4. Brussels State of Mind (2:58)
  5. Probleem (2:04)
  6. Gorik Pt. 1 (4:10)
  7. Beter Leven (3:09)
  8. Mec Man Bro (3:33)

met Peet

9. Og'Z (2:54)
  10. Bx by Night (3:01)

met Peet

11. Shit Is So Goed (5:03)

met Selah Sue

16. Foutu (3:46)

met Skeerenboos, Peet en Nag

17. Brede Jongens (3:14)

met Jazz en BERRY

18. R.À.F. (Rien à Foutre) (3:23)
  19. U Ma Is U Pa (1:44)
avatar van FlyLo
Yes! Gorik pt. 1 is één van de hardste Nederlandstalige hiphop tracks ooit. Psyched!

avatar van perlon
FlyLo schreef:

Dat hangt er volledig van af op welk volume je je stereo hebt staan.

avatar van thgryda
Lees ik hier een recensie van, ga ik psyched de auto in, spoti op... Vrijdag pas. Rot eh.

avatar van overmars89
Eeeeey, dit gaat wel los!! De belgen nemen over. Na Tourist Le MC weer een zuiderbuur, die met kwaliteit op de proppen komt.

Helaas zit er in het midden een kleine sectie tracks die wat milder zijn dan de rest, met o.a. een track met Selah Sue. Dat is even een mindere fase, maar voor de rest is het wel een lekker rauw album geworden.

Misschien moet ik stikstof nog maar een keer luisteren. Had het 1 keer geprobeerd, maar hing een beetje op 2 gedachten. Na dit gehoord te hebben, denk ik dat mij het nu ook wel beter gaat bekoren.

avatar van Silky & Smooth
FlyLo schreef:

Nee wel?

avatar van thgryda
Net wat te lang maar prima album.

avatar van nelnontwisa
Fantastische plaat dit. Met een uur en vijf minuten niet iets wat je snel verteerd, maar hoewel het toegankelijk is, groeit deze plaat tegelijkertijd elke keer dat ik hem luister. Wat hiphop betreft moet je toch echt in België zijn tegenwoordig, STIKSTOF - Overlast (incl. Guy ook) was al één van de beste hiphop albums van 2018 mijns inziens, en in 2019 zou deze titel zomaar weer eens naar een Belg kunnen gaan.

Overigens dacht ik altijd dat het Zwangere Guy op z'n Engels was, maar blijkbaar is het Zwangere Gi.

Rudi1984
Eerlijk is eerlijk: ik moet bekennen dat ik m’n mening al half klaar had op basis van de kinderachtige artiestennaam, maar deze sessie is gewoon erg goed. Zal het album ook eens checken.

avatar van Silky & Smooth
Rudi1984 schreef:

Mijn mening is half bevestigd; prima rapper, maar ik weet niet of ik een heel album van hem tof vind. We gaan het zien.

avatar van Bruno_6
nelnontwisa schreef:

Tuurlijk is het Guy op z'n Frans. Gorik is dan ook nen Brusseleir.

avatar van nelnontwisa
Ja achteraf logisch natuurlijk, maar als nen echte domme hollander was ik me er überhaupt niet van bewust dat je het zo uit kon spreken.

Overigens blijkt Guy Funk - helaas - toch wel een skipmomentje, daarentegen echter springen nummers als Beter Leven er opeens weer meer uit. Hoewel uiteindelijk misschien nét iets te lang, ga ik deze plaat absoluut nog veel draaien. Concert in de Melkweg midden April overweeg ik ook, mits ik iemand meekrijg.

avatar van Arrie
nelnontwisa schreef:

Dit is voor mij ook een openbaring.

avatar van Dondernacht
Niet alle nummers zijn even sterk en het album duurt in zijn geheel inderdaad een beetje te lang. Toch blijf ik steeds terugkeren naar 'Wie is Guy'. Dit album heeft een bepaalde verslavende factor die ik niet meteen kan duiden.

Voorlopige hoogtepunten: Wie is Guy?, Demain J'arrête, Gorik Pt. 1 (uiteraard), Kérosène en R.À.F.

avatar van Snoeperd
Dit is weer ééns een geweldig Nederlandstalige hiphopplaat, maar goed ook, want de scene heeft klassiekers nodig.

avatar van FlyLo
Zijn liveshow geeft het album toch nog een extra dimensie vind ik zelf Zwangere Guy Live at AB - Ancienne Belgique - YouTube

avatar van iHateDolphins
Ik ben geen expert van het genre, maar kan Nederlandstalige Hip-hop zo nu en dan zeker waarderen. Ik vind het bij deze plaat wel lastig om door dat accent heen te luisteren hoor...

avatar van Elohim
Het accent is voor mij, nu zo'n anderhalf jaar in Antwerpen, eigenlijk geen probleem gelukkig. Hoe geweldig is het dat een album als dit eigenlijk een ware hit is en gewoon in de lokale supermarkt te kopen is?

Niet overal even hoogvliegend, maar er zitten gewoon erg puike nummers op. Gorik pt. 1 is natuurlijk geweldig, maar ook Brussels State of Mind en Beter Leven klikken meteen. De trapnummers vind ik zelf een stuk minder dan de meer boombap-gerichte nummers, maar zijn een stuk beter te pruimen met dit soort afwisseling, met Wie is Guy? als een soort van middenweg met een traptempo maar zonder de typische flows om je over de streep te trekken.

Ook qua onderwerpen is het heel divers, waar beschrijvingen van de Brusselse straten worden afgewisseld met persoonlijke ervaringen, luchtige opschep/zelfspot nummers, telkens met een moeiteloze en erg goed behapbare flows.

Ergens jammer dat ik hier nu pas achter kom. Had daar in Brussel best bij willen zijn.

avatar van Elohim
Nu toch wat vaker beluisterd, en ik merk dat niet de trap-achtige nummers skipmomenten zijn voor mij, maar voornamelijk de meer funky nummers. Het blokje funk in het midden sla ik vaak over als ik toevallig simpel kan doorklikken. Ik stoor me er niet aan als ze langskomen, maar geniet er ook niet erg van. Aan het eind pikt het dan weer op met het erg sterke introspectieve Energuy, de energieke track met de Portugees-sprekende Blue Samu en de Skeerenboos feature. Brede Jongens sla ik dan weer vaak over wanneer, ik weet niet wie dat is, de verse die begint met "als de Guy zwanger is, dan ben ik dubbelzwanger" opkomt. Wat een saaie bedoening is dat. Het lijkt alsof het een soort van victory lap nummer is met zijn vrienden. Leuk voor hen, niet echt voor mij.

avatar van Ploppesteksel
Elohim schreef:
Dat is die Berry, die ik zelf ook niet ken. Jazz is dan weer een makker van bij Stikstof (en wat mij betreft meestal sterk).

Rene1979
Dit is best een goed album, maar ik luister liever naar de laatste Stikstof

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Even wat berichten opgeruimd. Graag weer over het album, dank u.

avatar van Yestsida
Hier staat genoeg leuks op.

Dit geeft me niet het gevoel van één samenhorend album, eerder een collectie van een heleboel nummers. Zwangere Guy experimenteert op dit debuutalbum met veel verschillende stijlen, zo is er geen duidelijke rode draad te volgen. Zo krijgen we Boom Bap nummers, (G-)Funk, Trap, experimentele underground, Latin en dan weer elementen van oude zuidelijke Hip Hop. Maar dat is misschien net het antwoord op de vraag Wie Is Guy?... een mengeling van al deze stijlen? Wel vreemd dat daar vanaf BRUTAAL niet veel meer van te merken is dan.

Geef mij de titeltrack, Brussels State of Mind, Gorik, Pt. 1 (zonder de intro van één minuut), Beter Leven, Mec Man Bro, OG'z, Foutu, Brede Jongens en R.A.F. en je hebt een topalbum. Wanneer dit album goed is is het ook écht subliem. Stuk voor stuk geniale nummers.

De resterende nummers zijn voor mij persoonlijk meer fillertracks. Niet slecht, maar ik zet ze nooit op. Dit album zet ik ook bijna nooit in zijn totaliteit op. ZG rapt sommige tracks met een stille zwoelere (sexy?) stem, voornamelijk op de tracks met de G-Funk sound. Vaak probeert hij precies Snoop Dogg, in de tijd dat hij nog Snoop Doggy Dogg heette, te imiteren. Vanaf zijn opvolger heb ik hem dit, gelukkig, niet meer horen doen. De titeltrack rapt hij ook met deze zachtere stem, dat nummer hoor ik dan ook veel liever in een livesessie van 101Barz in plaats van op Wie Is Guy?.

Als hij wat gesnoeid had in dit album was dit ook een moderne klassieker geweest wat mij betreft. Hier was hij nog wat zoekende naar zijn sound. Het ene experiment ging hem wat beter af dan het andere.