Sigrid - Sucker Punch (2019)

Noorwegen
Label: Island

1. Sucker Punch (3:14)
  2. Mine Right Now (3:23)
  3. Basic (3:37)
  4. Strangers (3:53)
  5. Don’t Feel Like Crying (2:37)
  6. Level Up (2:17)
  7. Sight of You (3:57)
  8. In Vain (4:07)
  9. Don't Kill My Vibe (3:04)
  10. Business Dinners (2:48)
  11. Never Mine (3:34)
  12. Dynamite (3:51)
avatar van Gretz
'Kwaliteitsrecensie' van dezelfde stukjesschrijver die laatst ook al op Ariana Grande werd gezet Levert nu nogmaals een broddelwerk af in de categorie 'WAAROM?!?' Je gaat je onderhand echt afvragen waarom het muziekblad Oor een recensent die blijkbaar popmuziek niet serieus kan nemen (cq. er een hekel aan heeft) stukjes laat schrijven over popalbums?

avatar van Edgar18
Is de plaat uit? Tof, ik vind Sigrid wel oké, gauw eens luisteren naar het album.

avatar van Pinsnider
Het heeft niet de epische proporties van een Body Talk van Robyn of een 1989, maar dit mag er absoluut wezen!! Naast de bekende singles vind ik er nog genoeg genietbaars op staan en het klinkt allemaal als een klok. Leuk dat de hele plaat weet te boeien!!!

avatar van Pinsnider
Haha had me na bovenstaand bericht voorgenomen niet opnieuw los te gaan op Oor. Zie daarvoor de laatste White Lies plaat. Maar wel humor dat het stuk proza dat ze over deze plaat produceren nog leger en kinderlijker is dan dat ze pretenderen dat deze plaat is. En dat daar dan meteen onder een kirrend verhaal over Balthazar staat waar ik mijn eerdere bijdrage ook aan refereerde. Voortaan ga ik de platen die Oor niet welgevallig zijn blind aanschaffen...

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sigrid - Sucker Punch - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sigrid - Sucker Punch
Sigrid maakt op haar debuut pop met een hoofdletter P. Daar moet je van houden, maar als je er van houdt is het smullen met hier en daar een verrassing

De Noorse Sigrid trekt momenteel flink de aandacht met haar debuut Sucker Punch. Daar valt wat mij betreft niet veel op af te dingen. Sucker Punch staat vol met hopeloos aanstekelijke en grotendeels elektronische popliedjes, maar Sigrid durft ook buiten de lijntjes te kleuren en laat horen dat ze meer in huis heeft dan de meeste van haar soortgenoten. Sucker Punch komt precies zo aan als de titel van de plaat doet vermoeden, maar graaft veel en veel dieper dan de gemiddelde plaat in het genre. Dat Sigrid flink gaat scoren met deze plaat lijkt me duidelijk, maar ik heb het idee dat er voor de toekomst nog veel mooiere dingen in het vat zitten.

Er wordt al een tijdje heel druk gedaan over het debuut van de Noorse Sigrid, dat deze week dan eindelijk is verschenen. Sigrid Solbakk Raabe komt uit de Noorse havenstad Ålesund en is niet zo jong als ze er uit ziet (ze wordt dit jaar 23). Ze trok de afgelopen jaren al een paar keer de aandacht met prima popsongs en debuteert nu met Sucker Punch.

Het is vlag die de lading uitstekend dekt, want de aanstekelijke popliedjes van Sigrid zijn goed voor een directe rechtse uit onverwachte hoek.

Sigrid maakt het soort popmuziek dat ook door de Amerikaanse popprinsessen wordt gemaakt, maar op een of andere manier klinken de songs van de Noorse muzikante, die de muziek thuis met de paplepel kreeg ingegoten, net wat interessanter dan die van haar Amerikaanse soortgenoten.

Sigrid maakt het soort elektronische popmuziek dat ook door de Zweedse Robyn wordt gemaakt en waar een jaar of tien geleden ook haar landgenote Annie in grossierde. De muziek van Sigrid zit wat dichter tegen de Amerikaanse popmuziek aan, is absoluut geinspireerd door de twee topalbums van Carly Rae Jepsen en heeft hiernaast wat van de muziek van de Nieuw-Zeelandse Lorde.

Het is muziek waar een ieder die geen zwak heeft voor suikerzoete elektronische popmuziek met een hele grote boog omheen moet lopen. Sigrid maakt op Sucker Punch popmuziek met een hoofdletter P. Het debuut van de Noorse muzikante staat vol met lichtvoetige en aanstekelijke popliedjes, die je na één keer horen mee kunt zingen en die na die ene keer horen voorgoed zijn opgeslagen in het verleden.

Sucker Punch heeft heel goed geluisterd naar de platen van de grote popprinsessen van de afgelopen jaren en heeft nog wat ingrediënten toegevoegd en de receptuur verbeterd. De basis van het debuut van Sigrid wordt gevormd door een imposante batterij elektronica, die vervolgens door een stel gerenommeerde producers is ingezet voor een geluid dat de zon alleen maar doet schijnen. Het is een geluid dat knap in elkaar steekt (met de koptelefoon hoor je twee keer zoveel en intrigeert de elektronica hier en daar meedogenloos), steeds weer verrast met een ander aangenaam accent en het is bovendien een geluid dat uitstekend past bij de prima stem van Sigrid, die laat horen dat ze op meerdere manieren vocaal kan overtuigen.

Sigrid is naar verluid grootgebracht met heel veel hele goede muziek en dat hoor je wanneer Sucker Punch even gas terugneemt en ruimte biedt aan net wat meer subtiliteit, avontuur en intimiteit. Luister maar eens naar het bijzonder fraaie Level Up, waarin Sigrid van een popprinses wordt getransformeerd in een Scandinavische IJsprinses, in het nog fraaiere In Vain, waarmee de Noorse zich schaart onder de smaakmakers binnen de vrouwelijke singer-songwriters van het moment of in de afsluitende pianoballad Dynamite waarin ze opeens rauw en emotievol klinkt.

Sucker Punch is misschien geen plaat voor een ieder die niet houdt van pure pop, maar voor liefhebbers van hopeloos aanstekelijke en nagenoeg perfecte popliedjes is het smullen. Ik reken mezelf absoluut tot deze groep en hoor op Sucker Punch van alles dat de plaat veel interessanter maakt dan de critici zullen beweren. Sigrid deelt met haar debuut een regelrechte Sucker Punch uit en het is er een die bij goed is voor een knock-out, terwijl we het beste van Sigrid volgens mij nog niet hebben gezien. Erwin Zijleman

avatar van Gretz
Pinsnider schreef:

Sinds maandag is het enkel nog mogelijk om tegen betaling los te gaan op de Oorproza. Ze hebben alles achter een betaalmuur geplaatst. Begin van het einde...

avatar van MusicFreak
Sigrid leren kennen door haar optreden bij Jools Holland met het nummer 'don"t kill my vibe' wat ik nog steeds een leuk nummer vind. De nummers die daarna volgden vond ik toch wat minder memorabel...

avatar van RadioMad
Gretz schreef:

Ach, het album heeft het OOR Elftal tenminste gehaald

avatar van stad van de zon
MusicFreak schreef:
Wat vind je dan van het album?

avatar van Rudi1984
Gretz schreef:

Ah mooi, de laatste stuiptrekkingen. Goed dat dit hautaine geblaat niet meer winstgevend lijkt te zijn.

Maar over het album: ik vind het een lastige. Ze heeft werkelijk ijzersterke nummers gemaakt en haar toegankelijke enthousiasme werkt aanstekelijk. Maar een heel album? Daarvoor houdt ze het net niet interessant genoeg.

Het concert daarentegen kijk ik nog steeds enorm naar uit. Ik vermoed dat dit live ontzettend leuk en charmant gaat worden.

avatar van MusicFreak
stad van de zon schreef:
Wat vind je dan van het album?

De rest van de nummers vind ik niet zo sterk als bovengenoemde dus als geheel vind ik het ok maar niet meer dan dat

Rudi1984 schreef:

Niets toe te voegen aan bovenstaande woorden. Het songmateriaal is net niet sterk genoeg om een album lang te boeien maar er staan wel een paar echt goeie songs op dit album.

Live is het zeker een aanrader. Ik zag haar afgelopen jaar op een festival en zo'n setje van 45 - 60 minuten met vooral catchy nummers is precies goed.

avatar van joko150
toch wel jammer dat hier niet een paar fan favorites op staan, ze heeft deze nummers wel vaker in de live shows gedaan.

Credit
Watch Me
Afraid
Deadfire

avatar van Edgar18
Met het mooie weer van de afgelopen dagen komen de nummers van dit album toch net wat lekkerder binnen dan toen ik het de eerste keren beluisterde.

Oftewel, zet tijdens het komende zonnige weekend Sigrid een keertje op en wie weet zorgt het voor een hernieuwde (verhoogde) waardering.