MARINA - Love + Fear (2019)

Label: Atlantic

1. Handmade Heaven (3:29)
  2. Superstar (3:53)
  3. Orange Trees (3:07)
  4. Baby (3:25)

met Clean Bandit en Luis Fonsi

5. Enjoy Your Life (3:36)
  6. True (3:29)
  7. To Be Human (4:06)
  8. End of the Earth (3:41)
  9. Believe in Love (3:32)
  10. Life Is Strange (3:16)
  11. You (3:31)
  12. Karma (3:24)
  13. Emotional Machine (3:15)
  14. Too Afraid (3:23)
  15. No More Suckers (3:14)
  16. Soft to Be Strong (3:47)
avatar van E-Clect-Eddy
Superstar is de derde single en klinkt net als Handmade Heaven meer ingetogen dan ouder werk.

Baby was al eerder verschenen via het Clean Bandit album

avatar van Style.Girl
Zooo benieuwd naar dit nieuwe album! Marina is toch wel mijn favoriete artiest van alles wat ik leuk vind! Ik denk dat de nieuwe sound wel even wennen wordt. Baby vind ik eigenlijk helemaal niet zo goed en daar ben ik best teleurgesteld over. Handmade Heaven is dan wel weer een hele verbetering al vind ik het ook nog niet zo sterk. Superstar vind ik ook matig voor nu. Al kan het nog alle kanten op gaan. Laat het maar snel april worden in ieder geval. To be continued.

avatar van E-Clect-Eddy
Het eerste deel van dit album LOVE is als los album uitgebracht!

Als iemand met een eclectische muzieksmaak (al staat wat ik echt mooi vind zelden in de "charts") staat Marina in het genre pop ook bovenaan míjn lijstje. Lekker melodieuze pop, maar met een boodschap en geen overdreven stemgebruik (waar heel wat hedendaagse zangeressen een handje van hebben). Kan niet wachten tot het hele album, maar deel 1 Love klinkt alsof dit complete album een serieuze kanshebber voor mijn album top 10 van 2019!

P.S. Ik ben blij dat mijn oog toevallig op dit album viel, want eigenlijk verwachtte ik een nieuw album onder haar oude naam Marina & the Diamonds.

avatar van E-Clect-Eddy
De eerste vier nummers waren al bekend als single en nu dus nog eens 4 nummers die 3 weken eerder worden uitgebracht: tracks 5 t/m 8.

Na de eerste beluistering heb ik niet het gevoel dat deze acht FROOT naar de kroon zullen steken. Vond de teksten toch sterker op dat album.

Dat is wel zacht uitgedrukt. Ronduit matige singles en dat terwijl die van Froot stuk voor stuk zo leuk waren.

avatar van Style.Girl
Style.Girl schreef:

Nou heb het nu toch wat beter beluisterd en tot nu toe vind ik het al een heel stuk beter! Handmade Heaven luister ik echt op repeat, wat een lekker nummer! En zo ook To Be Human! Allebei erg leuk! Superstar begin ik ook heel leuk te vinden! End of the Earth klinkt ook lekker, maar wel iets minder dan de voorgaande drie. Ondanks de vier positieve nummers vind ik True, Enjoy your Life en Baby helemaal niks! Erg zonde.

Orange Trees hangt een beetje tussen de bovenstaande nummers in, maar ook geen hoogvlieger. Tekstueel gezien is Froot ook veel beter. Bij dit album heb ik het idee dat het vooral rond hetzelfde thema hangt en maakt het wat eentonig. 5

Ben hoe dan ook heel erg benieuwd naar de rest van de nummers!

avatar van Ramonr
Het beginwerk van Marina (and the Diamonds) kan zich nog steeds onderscheiden in de hedendaagse genre van electro-pop, zeker met Marina's stemgeluid, catchy en uptempo. Met dit album wordt de richting van Froot verder ingezet; het klinkt gelikter, maar ook meer tussen de lijntjes... en daardoor klinkt het mij na een eerste luisterbeurt nogal saai en weinig onderscheidend met wat de dagelijkse mainstream radio ons biedt... Ik waag nog een poging maar ben weinig enthousiast over dit nieuwe werk van een oude guilty-pleasure.

avatar van E-Clect-Eddy
FROOT is nog steeds mijn favoriete album van Marina (& the Diamonds) en ook de albums daarvoor bevallen zeer goed. Maar meer moeite met deze ondanks dat de heerlijke stem van Marina ook hier haar sterkste troef is en de teksten ook nog steeds ergens over gaan.

Marina leek op haar vorige albums als Folky singer-songwriter een perfecte balans te hebben gevonden met Pop / Beats en Elektronica. Op de één of andere manier lijkt daar iets in verandert anders dan de naamwisseling. Haar vorige albums klinken of leken van een band te komen en dit album komt echt over als een solo-project.

Het komt nu wat 'kaler' over en worden er subtiele R&B invloeden geïntroduceerd. Less=More is iets wat voor sommige acts goed werkt (Talk Talk bijvoorbeeld). Vooral als je de teksten en de stem/zang nadrukkelijk in de spotlight wil zetten kan dat een krachtig effect opleveren (bijvoorbeeld kwetsbaarheid wordt dan meer voelbaar).

Dit album is vermoedelijk een soort tussenstap (of experiment) naar een ander geluid. Heb het album ruim 10x beluisterd en er zit geen slecht nummer op, het duurt alleen langer om het geheel te waarderen. Ik verwachtte hier slechts 3* aan te geven na de eerste beluistering, maar als snel werd dat 3,5* en nu meen ik dat dit toch gewoon 4* waard is, ook al staan er geen knallers op.

Ik hoop en verwacht een meer Folk vervolg op dit album want haar stem en teksten zijn heerlijk om naar te luisteren, ongeacht de muzikale verpakking.

Favorieten lastiger om aan te wijzen: Handmade Heaven / To Be Human / Karma