Yorick van Norden & Anne Soldaat - Unsung Heroes Too (2019)

Label: Excelsior

1. I Keep a Close Watch (3:53)
  2. Late Again (3:09)
  3. The Door Into Summer (3:02)
  4. Lydia (4:22)
  5. Prologue / How Sweet to Be an Idiot (3:21)
  6. Song to the Siren (3:44)
  7. The River (3:01)
  8. Waiting for the Band (2:13)
  9. Fotheringay (3:27)
  10. Tight Rope (2:51)
  11. Winter Is Blue (2:50)
  12. Look Over the Hills and Far Away (4:08)
avatar van Lura
Alhoewel Anne Soldaat en Yorick van Norden niet van dezelfde generatie zijn delen ze een gezamenlijke passie voor popmuziek, vooral uit de late jaren zestig en uit de jaren zeventig. Een paar jaar terug ging het duo langs de podia met de voorstelling “Usung Heroes”, waarin ze een aantal liedjes ten gehore brachten van onbekende, maar ook van grotendeels vergeten artiesten. Ze kregen daar veel respons op en besloten een jaar later een aantal van die liedjes op te nemen, met de hulp van bassist Danny van Tiggele, drummer Kees Schaper en producer Frans Hagenaars.

Deze keer is de volgorde gewijzigd, eerst werd het tweede album Unsung Heroes Too opgenomen met behulp van dezelfde muzikanten en producer en met pianist Paul Bond en begint overmorgen de tournee. In opener I Keep a Close Watch van John Cale pakken de heren meteen behoorlijk uit. Net als in het origineel wordt dit pure liefdesliedje zonder dubbele bodems opgesierd met fraaie strijkers, vakkundig gearrangeerd door Reyer Zwart.

In mijn muziek DNA gebakken zit Late Again van Stealers Wheel, wat ik ken uit de tijd dat ik nog Toppop keek begin jaren zeventig. Het was voor mij wel even wennen dat dit van oorsprong trage nummer getransformeerd wordt naar een uptemponummer, maar wel erg geslaagd.

The Monkees waren een groep die vooral bekend werden door hun gelijknamige tv-show in de jaren zestig en door covers van I’m a Believer en Daydream Believer. Hier wordt hun veel minder bekende, maar interessantere uptemponummer The Door into Summer gecoverd.

Van one hitwonder Dean Friedman covert men niet zijn hit Ariel uit 1977, maar Lydia. Door Anne opvallend, met een stuk zwaardere stem gezongen. How Sweet to Be an Idiot is een mooie pianoballade uit beginjaren zeventig van Neil Innes, bekend van The Bonzo Dog Band. Hier fraai gezongen door Yorick en met fraai gitaarspel.

De heren houden ook van linken leggen, want Song to the Siren van Tim Buckley werd voor het eerst gespeeld in de laatste episode van de tv-serie van The Monkees. Zo is er bijvoorbeeld ook een link tussen de nummers Waiting for the Band van Nicky Hopkins en het bijzonder fraaie Winter is Blue van cult folkheldin Vashti Bunyan.

Nicky Hopkins werd vooral bekend door zijn medewerking aan een aantal legendarische albums van The Rolling Stones. Maar was daarnaast te horen op albums van onder anderen The Who, The Beatles, maar ook van de eerder genoemde Vashti Bunyan.

Tot de fraaiste songs op het album behoort de Fairport Convention song Fotheringay, een van Sandy Denny’s mooiste liedjes. Fotheringay zou later trouwens de naam van de gelijknamige band worden, waarvan Denny ook deel uit zou gaan maken.

Het meest obscure liedje is zonder enige twijfel The River van Michael Farneti afkomstig van diens album Good Morning Kisses uit 1976. De heren hadden overigens terecht commentaar gekregen op het feit, dat op het vorige album geen composities van vrouwen te vinden waren en maken het nu dus goed met twee composities.

Misschien een interessante uitdaging om een eventuele volgende schijf met alleen vrouwelijke bijdrages te maken, iets wat volgens mij een fluitje van cent moet zijn. Maar voorlopig kunnen we vooruit met dit prachtige tweede deel.

Yorick van Norden & Anne Soldaat live:

05-04 BAARN: Mi Casa Su Casa
06-04 AMEN: Cultureel Café De Amer
07-04 AMERSFOORT: Fluor

avatar van nlkink
Ik heb de kaarten voor 6 april al in huis liggen. Mooi dat het album gewoon in de winkels komt te liggen. Unsung Heroes #1 moest je aanschaffen na optredens of bestellen op hun site.Van The Door Into Summer is een mooie versie van Yorick te vinden op Youtube: Yorick van Norden - The Door Into Summer . Mooie versie.

avatar van Zwaagje
Fijn plaatje met muziek uit vervlogen tijden. Met vakmanschap gebracht door top muzikanten.