Hatchie - Keepsake (2019)

Australiƫ
Electronic / Pop
Label: Double Double Whammy

1. Not That Kind (3:50)
  2. Without a Blush (4:58)
  3. Her Own Heart (3:55)
  8. Stay with Me (4:55)
  9. When I Get Out (4:33)
  10. Keep (4:37)
avatar van E-Clect-Eddy
Eentje om in de gaten te houden.

De single Without a Blush klinkt erg fijn. Eerder Indie Pop en Indie Rock en zelfs Dream Pop dan Electronic Pop dat nu als genre bij dit album staan.

De stem van de zangeres roept soms herinneringen op aan Toni Halliday van Curve

avatar van Don Cappuccino
Ik heb de Sugar & Spice-EP behoorlijk veel geluisterd, en ook Without a Blush valt zeer in de smaak. Hatchie legt evenveel nadruk op de ''dream'' en de ''pop'': heerlijke dromerige texturen, maar ook ongelofelijk catchy geschreven nummers. Heel veel zin in deze plaat!

avatar van mr-mucho
Hatchie — Stay With Me
Born Slippy... iemand?

avatar van Don Cappuccino
Stay with Me is ook al zo'n mooi nummer! Intro heeft inderdaad wel wat Born Slippy-achtigs in zich, ja. De drums knallen er precies op het juiste moment in, mooie opbouw.

avatar van Don Cappuccino
Obsessed is ook al een toptrack!

avatar van E-Clect-Eddy
De passage "but i do" in Obsessed klinkt wel heel erg op een stukje van een nummer van Pale Waves op My Mind Makes Noises (2018), ben even kwijt welke. Misschien het titelnummer!?

Fijne eerste kennismaking...

Dreampop / Shoegaze die soms (bv. Unwanted Guest) doet denken aan Curve maar met iets minder zware gitaren.

avatar van Don Cappuccino
Wat een prachtig debuutalbum! Maakt de hoge verwachtingen na de Sugar & Spice-EP helemaal waar. Soms klinkt Hatchie alsof Taylor Swift een contract bij 4AD heeft getekend en Heaven Or Las Vegas van Cocteau Twins als grootste inspiratie heeft. Dat is ook zo fantastisch aan Hatchie: ze draagt haar jaren '90 shoegaze/dreampopinvloeden sterk (The Sundays, Lush, My Bloody Valentine, Cocteau Twins), maar brengt ook een hele moderne poptouch à la Taylor Swift en Carly Rae Jepsen. Het is echt dreampop voor 2019 waarbij de dream en de pop even sterk aanwezig zijn. Machtige mooie productie ook, een ronduit (no pun intended) ''lush'' geluid met heel veel lagen. Het mooiste nummer is toch wel Her Own Heart, een kippenvel opwekkende wegdromer die een heerlijke weemoedige The Sundays-achtige invloed in de vocalen heeft.