Hatchie - Keepsake (2019)

Australiƫ
Electronic / Pop
Label: Double Double Whammy

1. Not That Kind (3:50)
  2. Without a Blush (4:58)
  3. Her Own Heart (3:55)
  8. Stay with Me (4:55)
  9. When I Get Out (4:33)
  10. Keep (4:37)
avatar van E-Clect-Eddy
Eentje om in de gaten te houden.

De single Without a Blush klinkt erg fijn. Eerder Indie Pop en Indie Rock en zelfs Dream Pop dan Electronic Pop dat nu als genre bij dit album staan.

De stem van de zangeres roept soms herinneringen op aan Toni Halliday van Curve

avatar van Don Cappuccino
Ik heb de Sugar & Spice-EP behoorlijk veel geluisterd, en ook Without a Blush valt zeer in de smaak. Hatchie legt evenveel nadruk op de ''dream'' en de ''pop'': heerlijke dromerige texturen, maar ook ongelofelijk catchy geschreven nummers. Heel veel zin in deze plaat!

avatar van mr-mucho
Hatchie — Stay With Me
Born Slippy... iemand?

avatar van Don Cappuccino
Stay with Me is ook al zo'n mooi nummer! Intro heeft inderdaad wel wat Born Slippy-achtigs in zich, ja. De drums knallen er precies op het juiste moment in, mooie opbouw.

avatar van Don Cappuccino
Obsessed is ook al een toptrack!

avatar van E-Clect-Eddy
De passage "but i do" in Obsessed klinkt wel heel erg op een stukje van een nummer van Pale Waves op My Mind Makes Noises (2018), ben even kwijt welke. Misschien het titelnummer!?

Fijne eerste kennismaking...

Dreampop / Shoegaze die soms (bv. Unwanted Guest) doet denken aan Curve maar met iets minder zware gitaren.

avatar van Don Cappuccino
Wat een prachtig debuutalbum! Maakt de hoge verwachtingen na de Sugar & Spice-EP helemaal waar. Soms klinkt Hatchie alsof Taylor Swift een contract bij 4AD heeft getekend en Heaven Or Las Vegas van Cocteau Twins als grootste inspiratie heeft. Dat is ook zo fantastisch aan Hatchie: ze draagt haar jaren '90 shoegaze/dreampopinvloeden sterk (The Sundays, Lush, My Bloody Valentine, Cocteau Twins), maar brengt ook een hele moderne poptouch à la Taylor Swift en Carly Rae Jepsen. Het is echt dreampop voor 2019 waarbij de dream en de pop even sterk aanwezig zijn. Machtige mooie productie ook, een ronduit (no pun intended) ''lush'' geluid met heel veel lagen. Het mooiste nummer is toch wel Her Own Heart, een kippenvel opwekkende wegdromer die een heerlijke weemoedige The Sundays-achtige invloed in de vocalen heeft.

avatar van FoolsGold
Hier lust ik wel pap, heerlijke dream-pop songs die me erg doen denken aan de Cocteau Twins.
Her Own Heart is daadwerkelijk schitterend!

avatar van Don Cappuccino
This Enchanted is echt een heerlijk nummer, ijzersterke poppy shoegazende Madchester-sound. Hopelijk een voorproefje voor een aankomend album. Ik heb er weer zin in!

avatar van Mjuman
Don Cappuccino schreef:

Wel je klassiekers kennen Bassie Beuk, Madchester....? Zeker de derde track gaat ernstig terug naar de sound van The Cocteau Twins in de periode '86 - '91. Maar goed da's weer de eeuwige vraag naar de rol/invloed van het Cocktail Trio bij de totstandkoming van het schoenstaren. Robin Guthrie heeft volgens mij ook een bijdrage geleverd of een remix gemaakt.

Madchester is eerder Happy Mondays of Shamen naughty, naughty

Mjuman schreef:

Madchester is eerder Happy Mondays of Shamen naughty, naughty

Ik heb het dan ook specifiek over This Enchanted, het nieuwe nummer, dat wel degelijk Madchester-sferen heeft. Heeft helemaal niks te maken met de muziek op Keepsake waar jij naar refereert, waar ik zelf al in een bericht eerder bands als Cocteau Twins, Lush en The Sundays aanhaalde. Daar waren die Madchester-invloeden nog niet aanwezig.

avatar van Mjuman
Don Cappuccino schreef:

Ik zal eens kijken/luisteren, eerlijk gezegd zou ik ook Lush, Sundays en Cocteau Twins niet in één adem noemen - de eerste twee zijn - net als Hatchie - veel meer pop. Sundays hebben eigenlijk maar 1 echt goed album gemaakt (maar da's dan ook primadeluxe) en Lush 2, Split en Spooky - maar wel een vracht leuke (poppy) singles. Voor de duidelijkheid: CT kan je gerust 4-5 albums draaien (op een avond), maar van 4-5* Lush ga je manisch worden en krijg je neiging iets kapot te willen maken.