BREL (2019)

Alternatieve titel: Ces Gens-là

Frankrijk
Label: Decca

1. Thomas Dutronc - Vesoul (4:29)
  2. Gauvain Sers - La Valse à Mille Temps (5:03)
  3. Marianne Faithfull - Port of Amsterdam (3:52)
  4. Slimane - Ne Me Quitte Pas (3:49)
  5. Bernard Lavilliers - La Chanson de Jacky (4:20)
  6. Melody Gardot - La Chanson des Vieux Amants (5:42)
  7. Oxmo Puccino - Il Nous Faut Regarder (3:22)
  8. Liv Del Estal - L’ivrogne (4:31)
  9. Carla Bruni - Quand on N’a Que L’amour (3:21)
  10. Michel Jonasz - Les Vieux (4:51)
  11. Zaz - Bruxelles (3:00)
  12. Madeleine Peyroux - Voir un Ami Pleurer (3:41)
  13. Claudio Capéo - Ces Gens-là (5:37)
avatar van E-Clect-Eddy
Een verzamelaar met covers van Brel.

uit op single:
Marianne Faithfull - Port Of Amsterdam - YouTube

avatar van meneer
Aan het beluisteren maar ik moet zeer wennen aan de benaderingen van een aantal nummers. Ik mag een goede cover graag waarderen maar Jacques Brel is al zo oppermachtig met zijn eigen nummers en stijl dat - op dit album - maar weinigen kunnen tippen aan de originelen.

avatar van E-Clect-Eddy
Vooral de laatste 3 nummers van dit tribuut bevallen goed, met name om de manier waarop het gezongen wordt dan wel de aantrekkelijkheid van de zangstem.

Ben niet heel bekend met het werk van Jacques Brel en kan dan ook niet zeggen welke versie ik prefereer, maar dit album luistert lekker weg zo in de ochtend of avonduren.

Marianne Faithfull blijft wel een vreemde eend op dit album, niet alleen omdat het nummer in het Engels is. Jammer dat ze dit niet 20 jaar eerder opgenomen had dan was het met een meer krachtige stem vast een geweldige versie geworden. Deze versie is wel okay...

Voor mij op alle vlakken een schitterende productie. De artiesten actualiseren de sterke chansons vanuit hun eigenheid, zonder daarbij te trachten het origineel te imiteren, eerlijk en doorleefd. Ik ben al decennia lang een grote fan van Brel, en deze interpretaties komen op mij “juist” over. De rijke arrangementen staan ten dienste van de muziek en ook de opnamekwaliteit is schitterend. Een prachtproductie van Larry Klein. 5 sterren!