Danny Schmidt - Standard Deviation (2019)

Folk
Label: Live Once

1. Just Wait Til They See You (3:14)
  2. Words Are Hooks (3:49)
  3. Standard Deviation (5:53)
  4. Blue-Eyed Hole in Time (4:06)
  5. Newport '65 (4:16)
  6. Agents of Change (3:01)
  7. Last Man Standing (3:35)
  8. The Longest Way (3:31)
  9. Bones of Emotion (4:19)
  10. We Need a Better Word (4:14)
avatar van Lura
Onlangs besprak Rein van den Berg Standard Deviation al voor Johnny’s Garden. We hadden blijkbaar allebei in het begin moeite met de wat klagelijke zang van Schmidt. Na enige gewenning aan die stem bleek tien jaar geleden zijn album Instead the Forest Rose to Sing een prachtplaat te zijn.

Sinds zijn vorige album verschijnen zijn albums helaas niet meer op kwaliteitslabel Red House Records, maar in eigen beheer. Het valt tegenwoordig niet mee om als onafhankelijk artiest de financiering van een album rond te krijgen, maar gelukkig bestaat er crowdfunding. Sommige liedjes werden zelfs persoonlijk gesponsord, waaronder Just Wait Til They See You door voormalig Genesis drummer Phil Collins.

Het inmiddels tiende album Standard Deviation behandelt een aantal moeilijke thema's en onderwerpen, van gentrificatie tot onvruchtbaarheid, radicale eerlijkheid, vaderschap en gezin tot aan verlies. Schmidt wordt omringd door uitstekende muzikanten, waaronder Will Robertson, die het album tevens produceerde. Uiteraard ontbreekt vrouwlief Carrie Elkin niet. Volgende maand komt Schmidt naar Nederland om de release van Standard Deviation te promoten.

Danny Schmidt live:

23-04 BERGEN OP ZOOM: Vestzaktheater ’t Zwijnshoofd