Fabrizio Cammarata - Lights (2019)

geen stemmen

Italiƫ
Pop / Folk
Label: 800A

1. All Is Brighter (3:42)
  2. Run Run Run (4:25)
  3. Kv (4:32)
  4. Eileen (5:12)
  5. Under Your Face (2:17)
  6. Rosary (3:39)
  7. Timbuktu (3:50)
  8. Blue (3:45)
  9. Cassiopea (3:58)
  10. For My Heartbeats (3:42)
  11. My Guitar at 4 A.M. (4:37)
avatar van Lura
Anderhalf jaar geleden besprak ik met enthousiasme zijn album Of Shadows. Het liedje Naked for You daarvan behoorde voor mij tot de mooiste liedjes van 2017.

Zijn carrière startte overigens zo’n vijftien jaar geleden met sterk door Nick Drake beïnvloedde muziek. Hij vernoemde zijn begeleidingsband zelfs naar Second Grace, een obscure Nick Drake vinyl bootleg.

Lights is inmiddels zijn zesde album. In opener All Is Brighter valt direct de gelijkenis met de stem van Peter Gabriel op. Van invloeden van Nick Drake is allang geen sprake meer. Hij is in de loop der jaren richting rockmuziek opgeschoven.

De uit Palermo afkomstige zanger zingt in het Engels, maar wel met veel Italiaans temperament. Hij is een uitstekend zanger, die op optimale wijze zijn stem benut. Naast ritmische uptemponummers vindt men ook wat meer ingetogen liedjes als Blue, waar hij op inventieve wijze gebruikmaakt van zijn kopstem.

Lights ligt in het verlengde van Of Shadows, wellicht iets toegankelijker en zeker niet minder mooi. Net als de voorganger kwam het mede tot stand dank zij het Italiaanse ministerie van Cultuur en Toerisme. Helaas komt Cammarata deze keer niet naar Nederland om het album te promoten. Liefhebbers van Of Shadows zullen volgens mij ook Lights weer weten te waarderen.