Nomden - Wingman Returns (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Swim Ashore (3:15)
  2. You Still Turn Me On (3:24)
  3. Not the Only One (3:09)
  4. Motel Blues (3:31)
  5. Gamer (3:11)
  6. I Do (3:36)
  7. On My Back (3:10)
  8. Carolina (3:11)
  9. Weighing You Down (3:04)
  10. For Your Sundays (3:51)
avatar van Marco van Lochem
Diederik Nomden (The Analogues, Her Majesty, Royal Parks) heeft een prachtig album gemaakt, vol met sixties arrangementen, songs met ijzersterke melodieën en alles goed gezongen en gemusiceerd. Medewerking is er van Bertolf en Jacob de Greeuw (Johan), maar het is een album geworden waar hij zijn eigen stempel op heeft gedrukt. Prachtig!

avatar van Venceremos
Nomden heeft voorts het nodige sessiewerk voor Daryll-Ann, Johan en Alamo Racetrack verricht. Vandaar de titel.

avatar van Rogyros
Diederik Nomden heeft een puike plaat afgeleverd. Mooie Beatleske melodielijnen. Fijne, kleine liedjes. Geen opsmuk of bombast. En zijn stem is ook hier uitstekend.

4 sterren.

avatar van Marco van Lochem
Diederik Nomden is bekend bij een groot deel van de Nederlandse muziekliefhebbers, vanwege zijn lidmaatschap van de bands The Analogues en Her Majesty. Deze respectievelijk Beatles en Crosby, Stills, Nash & Young tributes hebben een groot publiek weten te trekken, door de grote kwaliteit van de interpretaties van de songs van deze grote namen uit de popgeschiedenis. De in Buren Gelderland geboren Nomden, groeide op in de provincie Groningen en trad eind vorige eeuw toe tot de formatie Johan, met wie hij de Nederpop klassieker “PERGOLA” maakte. Daarna trad hij toe tot Daryll-Ann, de band van Jelle Paulusma, met wie Nomden tegenwoordig in Her Majesty zit. De multi-intrumentalist groeide op in de jaren ’80, maar nam vooral de muziek uit de jaren ’60 en ’70 in zich op en dat is te horen in de 10 songs die op zijn eerste echte solo album “WINGMAN RETURNS” staan. De titel slaat ook op het feit dat hij nu zelf in de spotlight staat, en dat is meer dan terecht. Wat een geweldig talent voor het schrijven van compacte, sfeervolle songs heeft Nomden. Natuurlijk komen de sixties en seventies terug in de liedjes, maar dat gebeurt op een natuurlijk wijze met prachtige arrangementen en gebruik passende instrumenten, zoals de banjo en mondharmonica. De stem van Diederik Nomden maakt het geheel af, die klinkt warm. Een paar uptempo songs, een paar rustieke ballads en de rest is midtempo, maar alles op een perfecte manier geplaatst in de tracklist, waardoor je elke keer weer verrast wordt. Dit is één van de beste releases uit de Nederpop van de laatste tijd. Mocht je dit een mooi album vinden, dan raad ik je aan om ook een luistersessie te wagen aan Royal Parks, een album dat onder die naam in 2012 is verschenen en die Nomden maakte in samenwerking met Jacob de Greeuw, de grote man van Johan. Die band is, samen met Bertolf, een referentie voor “WINGMAN RETURNS”, waardoor het maar weer eens bewezen wordt, dat Nederland heel veel muzikaal talent heeft!