Guided by Voices - Warp and Woof (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Bury the Mouse (1:29)
  2. Angelic Weirdness (1:30)
  3. Foreign Deputies (1:00)
  4. Dead Liquor Store (1:31)
  5. Mumbling Amens (1:53)
  6. Cohesive Scoops (1:30)
  7. Photo Range Within (1:13)
  8. My Dog Surprise (1:38)
  9. Tiny Apes (1:07)
  10. Blue Jay House (2:02)
  11. Down the Island (1:36)
  12. Thimble Society (1:43)
  13. My Angel (1:26)
  14. More Reduction Linda (1:33)
  15. Cool Jewels and Aprons (1:23)
  16. Even Next (1:39)
  17. It Will Never Be Simple (2:31)
  18. The Stars Behind Us (1:22)
  19. Skull Arrow (1:03)
  20. Out of the Blue Race (1:21)
  21. Coming Back from Now On (1:52)
  22. The Pipers, the Vipers, the Snakes! (1:47)
  23. Time Remains in Central Position (1:49)
  24. End It with Light (1:10)
avatar van Poles Apart
Het werd wel weer eens tijd voor een nieuwe van Pollard en z'n makkers. 24 nummers in 37 minuten, prima toch?

avatar van grovonion
Ja, eindelijk weer een album dat me doet denken aan Alien Lanes. Prachtige tracks. Blijft een fenomeen hoe Guided by Voices meer pracht legt in liedjes van een minuut of maximum twee dan vele bands op een heel album.

Verslavend, zo goed!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Guided by Voices - Warp And Woof - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Guided by Voices - Warp And Woof
Guided By Voices raast maar door en gooit er drie maanden na het vorige album nog maar eens 24 songs in 37 minuten tegenaan en ze zijn echt allemaal goed

Guided By Voices behoort tot de pioniers van de lo-fi en heeft de principes van het genre nog altijd hoog in het vaandel staan. Dat betekent dat de band nog altijd genoeg heeft aan 1 a 2 minuten om een perfect popliedje in elkaar te flansen. Warp And Woof klinkt desondanks hecht en consistent en is een album dat goed is voor een brede glimlach. Het lijkt wat veel om in drie maanden tijd met 56 nieuwe songs op de proppen te komen, maar de huidige bezetting van Guided By Voices verkeert in een bloedvorm en wil dat weten ook. Twee topalbums in drie maanden tijd en het zijn nog totaal verschillende albums ook. Wat een wereldband is Guided By Voices toch.

Guided By Voices heeft er in 2019 ouderwets zin in. Nauwelijks bekomen van het nog geen drie maanden geleden verschenen Zeppelin Over China, ligt er alweer een nieuw album van de Amerikaanse band in de winkels.

Zeppelin Over China propte maar liefst 32 songs in vijf kwartier, maar bevatte voor Guided By Voices begrippen desondanks een aantal “lange” tracks, met een track van bijna 4 minuten als uitschieter.

Op Warp And Woof keert Guided By Voices terug naar het stramien van de hoogtijdagen van de lo-fi. Het nieuwe album duurt half zo lang als zijn terecht bewierookte voorganger, maar in 37 minuten komen nog altijd 24 songs voorbij. Het zijn bijna uitsluitend songs die onder de twee minuten klokken, met een song van tweeënhalve minuut als uitschieter.

Er zijn niet heel veel bands die in staat zijn om een album te vullen met interessante songs van 1-2 minuten, maar Guided By Voices beheerst dit kunstje als geen ander. De band behoorde in de vroege jaren 90 tot de pioniers van de lo-fi en heeft ruim 25 jaar later nog niets van zijn glans verloren.

Voorman Robert Pollard formeerde de afgelopen drie decennia een handvol andere bands en maakte een onwaarschijnlijk aantal soloalbums, maar de Amerikaanse muzikant bleef zijn eerste liefde Guided By Voices ook altijd trouw, waardoor de band inmiddels alweer bijna 35 albums op haar naam heeft staan.

Het zijn albums die in verschillende samenstellingen zijn gemaakt, met Robert Pollard als constante factor, maar de huidige bezetting met gitaristen Doug Gillard en Bobby Bare Jr., bassist Mark Shue en drummer Kevin March gaat inmiddels al een tijdje mee. Dat hoor je, want waar lo-fi in het verleden werd geassocieerd met rammelpop, klinkt de band op Warp And Woof opvallend hecht.

Je zou verwachten dat een album met 24 songs in 37 minuten chaotisch en gefragmenteerd klinkt, maar dat is zeker niet het geval. Volgens de conventies van dit moment moet een perfect popliedje misschien minstens drie minuten duren, maar Robert Pollard en zijn medemuzikanten laten ook op Warp And Woof weer horen dat het maken van een perfect popliedje van anderhalve minuut ook prima mogelijk is.

Warp And Woof laat zich beluisteren als een grote verzameling perfecte popliedjes of als één lange track vol verrassende wendingen; het is maar net waar je zin in hebt. Hierbij schiet Guided By Voices weer alle kanten op. Het ene moment klinkt de band rauw en hard, het volgende moment zonnig en melodieus. Welke richting Guided By Voices ook kiest, de band is altijd goed voor popliedjes waar je alleen maar blij van kunt worden.

Warp And Woof verschijnt nog geen drie maanden na Zeppelin Over China, maar klinkt weer totaal anders. Robert Pollard en zijn medemuzikanten keren dit keer terug naar de begindagen van hun band en komen in de buurt van een album als Alien Lanes, dat volgend jaar alweer zijn 25e verjaardag viert. Als Guided By Voices in dit tempo door gaat laat een nieuw album niet lang op zich wachten, maar voorlopig kan ik wel uit de voeten met de twee uitstekende albums die de band dit jaar heeft afgeleverd. Erwin Zijleman

avatar van Near
erwinz schreef:

Jammer... laat dat net hetgene zijn waar ik nu al sinds Alien Lanes op zit te wachten . Of Bee Thousand - wat een heerlijk zootje ongeregeld is dat!

Ga deze wel eens luisteren, als voorbereiding op Primavera Sound, waar ik ze voor de eerste keer in mijn leven aan het werk mag zien.

avatar van itchy
Elke GBV-plaat heeft minstens één nummer dat op mijn GBV spotify-lijst mag. Van deze plaat is dat het heerlijke Cohesive Scoops, hun beste nummer in tijden.