Sebadoh - Act Surprised (2019)

Label: Dangerbird

1. Phantom (2:23)
  2. Celebrate the Void (3:09)
  3. Follow the Breath (2:13)
  4. Medicate (3:34)
  13. Belief (2:55)
  14. Leap Year (3:15)
  15. Reykjavik (3:32)
avatar van Poles Apart
Tweede reünie-plaat van de heren. Eerste reviews zijn zeer positief.

Uitkijken geblazen dus!

avatar van WoNa
Eerste indruk is positief, maar ik ben geheel nieuw waar het Sebadoh aangaat.

WoNa schreef:
Eerste indruk is positief, maar ik ben geheel nieuw waar het Sebadoh aangaat.

Welkom bij de club, WoNa Op elk album valt doorgaans wel het nodige te genieten. Er staan altijd wel een handvol toppers op; Sterke melodieën, en teksten vanuit het hart. Ook de nevenprojectjes van m.n. Lou Barlow zijn soms de moeite waard.

Na de eerste luisterbeurt ben ik ook best tevreden over deze laatste worp.
Zit een beetje op het het niveau van Harmacy, maar niet op levelletje
Bakesale
, die blijft w.m.b. ongeëvenaard.

Ik weet het nog niet: over het algemeen niet slecht maar ik mis echte toppers zoals op zovele van hun vroegere albums. Misschien verandert dit nog na een aantal luisterbeurten.

avatar van WoNa
Ik hoef geen verrassing te veinzen, want ik ben oprecht verrast door Act Surprised. Alle nummers komen prima bij me binnen. Het rockgehalte ligt heerlijk hoog en de Boston sound van midden jaren 90 bevalt me wel.

Rond 1990 zeiden een paar vrienden tegen me dat ik eens naar Dinosaur Jr. moest luisteren. Ik deed dat en hoorde met name herrie en nog weinig melodieus ook. In het najaar van 1991 begon, aanvankelijk nog wat aarzelend, een nieuwe muzikale reis de me gebracht heeft waar ik nu ben. Door Nirvana, Pearl Jam, Guns 'N' Roses en iets later Buffalo Tom werd mijn interesse voor nieuwe muziek weer gewekt. Dat heeft echter niet geleid tot een herintroductie van Dinosaur Jr. en hield me weg bij Sebadoh.

In 2019 heb ik de laatste paar platen van Dinosaur Jr. allemaal beluisterd, maar blijkt Act Surprised me het beste te bevallen. He geluid is wat modderig, de zang niet de beste ter wereld, maar samen maakt het een lekker melodieus grungy lo-fi rock album. En of Jason of Lou de nummers schrijven, het maakt mij niet uit, merk ik. Het album is als geheel sterk.

Het gevolg is dat ik eigenlijk terug in de tijd moet gaan. De actualiteit gaat mij daar zeer waarschijnlijk van weerhouden. Eerst eens kijken of Act Surprised echt beklijft.

Dit is een bewerking van een Engelstalig post op WoNoBloG.

avatar van frolunda
Goede en qua niveau constante verzameling songs die per draaibeurt iets beter lijkt te worden.En als je Act surprised dan ook nog steeds iets harder zet gaat het nog sneller.
Dit negende album van Sebadoh,de andere band van Lou Barlow (Dinosaur jr.) en hun eerste sinds 2013 blinkt uit in zijn en ongedwongenheid en heeft ook nog een heerlijk rustgevend effect.
Toch rockt Act surprised behoorlijk en kent opvallend veel afwisseling tussen de vijftien nummers.
Erg fijn dat Sebadoh weer terug is met deze,op zeker groeiplaat waarvan voorlopig Battery,Raging river en Vacation (uiteraard) me het beste bevallen,maar dat kan zo weer veranderen terwijl de waardering maar blijft stijgen.

avatar van frolunda
frolunda schreef:

Vind hem nu al weer beter.

Beste nummer Vacation en een beetje sneu is Fool.