Trans-X - Anthology (2014)

1 stem

Canada
Electronic
Label: Cleopatra

1. Living on Video 2012 (3:29)
  2. Transmission (3:56)
  3. How Long Last Love (4:17)
  4. Into the Light (4:48)
  5. Imagination (5:42)
  6. I'm Yours Tonight (3:37)
  7. Fascination 2012 (6:00)
  8. Don't Stop (7:01)
  9. Human (4:32)
  10. You're My Videostar (3:13)
  11. Mr. Computer (3:42)
  12. Imagination 2012 (4:38)
  13. Voyager (3:26)
  14. O Nos Omnes (7:19)
avatar van BlauweVla
"Anthology" betekent niet altijd een duidelijk carrière overzicht blijkbaar. Sowieso is de hele Trans-X discography nogal onsamenhangend, beginnende met de eerste twee albums met dezelfde hoes...
deze compilatie opent met een spijkerharde remix van "Living on Video", het bekendste nummer van Trans-X. Eigenlijk vind ik deze versie nog beter als het origineel. "Transmission" is inderdaad een (niet onaardige) Joy Division cover. Daarna volgen een paar prima dance/disco-nummers zoals "How Long Last Love" (lijkt wat op het latere Modern Talking werk) en bijvoorbeeld "I'm Yours Tonight". Volgens Discogs is "Fascination 2012" oorspronkelijk een nummer uitgebracht onder de naam Lady D, die destijds in de jaren 80, de vrouw van projectleider Pascal Languirand was. Mijn transparante LP telt 10 stukken, maar komt met een digitale download die 4 nummers meer heeft. De laatste 2 tracks daarvan zijn instrumentale New-Age synthesizer composities. Languirand heeft in de jaren 70 ook dergelijke platen gemaakt. Kortom, wat vreemde keuzes voor iets dat "Anthology" heet, maar grotendeels wel een hele fijne stampplaat

avatar van gaucho
Nou ja, je zou kunnen zeggen dat het in elk geval een aardig overzicht biedt van de output van de 'projectleider'. Ik had me helemaal niet gerealiseerd dat deze act nog zo lang is doorgegaan. Maar de originele versie van Living On Video staat hier dus helemaal niet op? Dat lijkt me op zijn zachtst gezegd wat merkwaardig - dat is toch het enige nummer waar de meeste muziekliefhebbers Trans-X van kennen. Als ze zich dat nummer überhaupt herinneren. Ik heb de single nog, maar zeker twintig jaar niet meer gehoord. Misschien vanavond eens van de zolder halen: afdeling disco, vakje T.

Daar heb ik het tenminste altijd onder geschaard: van die elektronische (italo) disco, die rond 1983 opkwam. Maar het blijkt dus meer een synthesizer annex new wave-band te zijn, volgens Wikipedia. Weer wat geleerd...

avatar van BlauweVla
Misschien omdat het uit Canada komt dat er gesproken wordt over new-wave? "Living on Video" is wel onderdeel van Italo Boot-Mix nr. 7 (1986), en is inderdaad erg Italo qua stijl