Jan Hammer - The First Seven Days (1975)

Avant-Garde
Label: Nemperor

1. Darkness (4:31)
  2. Earth in Search of a Sun (1:46)
  3. Light / Sun (4:54)
  4. Oceans and Continents (6:16)
  5. Plants and Trees (2:46)
  6. The Animals (6:09)
  7. The People (13:21)
  8. The Seventh Day
avatar van jurado
Mijn laatste ontdekking...Jan Hammer's 1-mans project op zijn Mahavishnu's .

Vooral bekend als 'album zonder gitaar'. Prachtig concept-album. Nooit meer geëvenaard, helaas (alhoewel er op latere albums ook nog wel pareltjes staan).

CorvisChristi (crew)
Interessant solo-album van Jan Hammer, waarin vooral veel jazz en fusion-invloeden valt te ontdekken, vooral gespeeld op piano, synthesizers en mellotron, waarin tevens wat viool- en drumwerk om de hoek komt kijken. Een album voor de liefhebber. Persoonlijk best een goed album, alleen hou ik niet zo van jazz, maar op dit album trek ik het nog wel. Tevens staat het natuurlijk mijlenver verwijderd met wat Jan Hammer later zou doen, middels de muziek voor Miami Vice, wat ik persoonlijk beter vind.
Toch als je nagaat dat dit alweer uit 1975 is, klinkt het album best wel origineel en vooruitstrevend. Vooral de eerste 3 nummers vind ik goed en de The Seventh Day is w.m.b. het beste nummer van de plaat.

Joy
je houd ervan of niet

ik vind hammers gepiel niet om aan te horen, ook al niet bij mahavishnu

Joy schreef:
je houd ervan of niet

ik vind hammers gepiel niet om aan te horen, ook al niet bij mahavishnu

Zijn werk bij mahavishnu ken ik niet, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik daar niet zo geïnteresseerd in ben. Jan Hammer ken ik vooral vanwege Miami Vice, wat tevens zijn beste periode is.
Dat je dit gepiel noemt, kan ik ergens wel begrijpen, alhoewel dit t.o.v. veel ander werk, ( Vangelis' Beaubourg bijvoorbeeld vind ik w.b. gepiel vele malen erger, ondanks dat het een andere stijl is), wel mee vind vallen.

Joy
miami vice?

dat is zon beetje zijn minst boeiende periode:)

mahavishnu biedt zoveel meer muziek, try it out zou'k zeggen

Hoewel ik hem niet zo vaak meer draai, is het wel een klassieker in zijn soort. Uit de jaren dat alles voor het eerst bedacht werd. Vind je Mahavishnu goed, dan slik je dit meteen. Gepiel ? tuurlijk, maar dat is nou juist het leuke van dit tijdperk. We gingen voor het eerst jazz mengen met rock en wat voor moois daar allemaal uitgekomen is horen we nu nog steeds (Steven Wilson's laatste bv). Zijn Miami Vice tijd is hele andere koek (een tankstation stroopwafel vergeleken met een verse van de markt waarbij de warme stroop tussen je vingers druipt).
Ik geef hem een trapje omhoog met een vette 4!

WPE
First Seven Days...echt een geweldig album van Jan Hammer! Het beste wat hij ooit gemaakt heeft in mijn ogen. Iedereen die van jazz-rock en aanverwante muziek houdt zou dit album zonder lvan te voren te luisteren kunnen aanschaffen en tot de ontdekking komen dat dit wel heel origineel is.

CorvisChristi schreef:

Dan zou ik mij maar eens verdiepen in het solowerk van Jan Hammer. Dat is te allen tijde 10 x(!) beter dan de commerciële shit van Miami Vice

avatar van fredt
CorvisChristi schreef:
..... Jan Hammer ken ik vooral vanwege Miami Vice, wat tevens zijn beste periode is. .....
Auw, zo'n opmerking doet mij pijn.
"Zijn beste periode"? Dat vind ik net zoiets als zeggen dat Genesis zijn beste tijd beleefde na het vertrek van Peter Gabriel en de daaropvolgende staatsgreep van Phil Collins.
Commercieel gezien heb je ongetwijfeld gelijk, maar qua muzikaliteit, originaliteit en diepgang vind ik het een ravijndiep en pijnlijk verschil met het eerdere werk.
Ik blijf dit een geweldig album en een artistiek hoogtepunt vinden van Jan Hammer.

CorvisChristi (crew)
Objectief en kritisch gezien is het inderdaad niet zijn beste periode fredt. Maar vanuit mijn perspectief gezien wel. Iets wat ik bij mijn vorige bericht niet vermeld had.

Het heeft grotendeels te maken met het feit dat ik Jan Hammer leerde kennen dankzij zijn muziek voor Miami Vice, een TV-serie waar ik zo'n beetje mee opgegroeid ben en grotendeels daardoor heb ik zo'n onweerstaanbaar zwak ontwikkeld voor de muziek die hij voor die serie geschreven heeft.
De stijl, de sound; de muziek heeft alles wat ik goed vind. Vandaar dat ik albums zoals Snapshots ook zo hoog heb zitten.

De muziek die hij ruim vóór Miami Vice maakte, kende ik toen niet. Dat leerde ik pas later kennen. En ook al vind ik zijn pre-Miami Vice-werk ook zeker niet verkeerd, kan ik me er toch minder in vinden...De jazzy touch is niet geheel op mijn lijf geschreven denk ik.

Gekocht op Lp in 1975....meteen door naar jeff beck met jan hammer live.
Weet nog dat hij zei....ik wil/zoek comercial succes..toen ging hij naar miami vice...
Dit oudje maar weer eens gedraaid...Fijn om weer te horen.

avatar van Chameleon Day
Bijzonder muzikaal scheppingsverhaal...zeker voor het jaar des Heren 1975. Anno het goddeloze nu klinkt het wel wat gedateerd. Niettemin een verdienstelijk in elkaar gepielde creatie met elementen van prog, moderne jazz, licht klassiek, percussie en electronica. De "first day" (track 1 en 2) is door de grootheren der lounge Kruder & Dorfmeister ooit gebruikt voor een alleraardigste down-tempo setlist, zo ben ik hier beland...en zo zijn de wegen van de Heer altijd weer verrassend.

avatar van Chameleon Day
Titels en tracktijden zoals hier weergegeven kloppen trouwens niet: discogs.