Jacco Wynia - Discomfort (2019)

Neoklassiek
Label: Mosaic

1. It's Complicated and That's Fine (4:45)
  2. Welt Felt (4:05)
  3. Discomfort (4:33)
  4. Carried Away (2:45)
  5. Abandoned City (4:54)
  6. Obscurite Illume (4:29)
  7. Newborn Sun (3:42)
  8. Oasis in Time (5:36)
  9. Melodia Melancholia (4:10)
  10. Ebb & Flow (6:02)
  11. Home Within You Within Me (4:27)
  12. You Can Rest Now (5:43)
avatar van Lura
De laatste jaren is de neoklassieke muziek aan een grote opmars bezig, mede te danken aan grote namen als Ólafur Arnalds en Nils Frahm. Maar ook Nederland levert zijn steentje bij met de populaire Joep Beving.

Nieuwe ster aan het Nederlandse firmament is Jacco Wynia, opgegroeid in Barneveld, maar sinds een jaar of vijf woonachtig in Den Bosch en daar werkzaam als muziekdocent. Muzikaal werd hij geschoold aan de Rockacademie in Tilburg en tijdens een jaar aan de University of Westminster in Londen.

Ook in de praktijk deed hij veel ervaring op in verschillende genres, maar bleek zich uiteindelijk toch het meest senang te voelen als soloartiest op de piano. Voor zijn tweede album Discomfort wist Jacco als producer Gijs van Klooster te strikken, bekend van zijn werk met Joep Beving.

Vanaf de eerste noot voelde ik me aangetrokken tot de muziek van Jacco. Net zoals ik me ooit meteen aangetrokken voelde tot de mysterieuze, traag voortslepende pianomuziek van Satie of tot de preludes van Chopin en Debussy. Het aantrekkelijke zit voor mij vooral in het harmonieuze, hoopvolle en de lichtvoetigheid in zijn muziek. Tevens biedt zijn muziek genoeg gevarieerdheid.

Aanleiding tot het maken van Discomfort waren de onverwachte zelfdoding van een goede vriendin en andere vrienden met problemen. In Jacco’s eigen woorden : “Het begon allemaal met vrienden die in moeilijke periodes zaten. Burn-out, depressie, een opeenstapeling van problemen. Ik wilde graag medeleven tonen en schreef muziek om ze een hart onder de riem te steken”.

Tot zijn belangrijkste invloeden noemt Jacco, Ólafur Arnalds, Yann Tiersen, Ludovico Einaudi, Nils Frahm, Chilly Gonzales, Hauschka en Joep Beving. Wie meer over de liedjes te weten wil komen, op zijn Facebookpagina heeft Jacco een aantal video’s geplaatst met uitleg. De eerste twee singles, Newborn Sun en You Can Rest Now werden terecht al erg vaak beluisterd op Spotify.

Het zou me niet verbazen dat de troostende instrumentale muziek van Discomfort bij veel luisteraars een verslavende werking zal gaan hebben, wat een prachtplaat. De releaseshow zal volgende week zaterdag zijn in TivoliVredenburg.

avatar van RichardKoning
Wat zonde dat dit niet op Vinyl te bestellen is.

Zou prachtig zijn. Leent dit zich echt perfect voor!