Henk Spaan & Harry Vermeegen - Favorieten Expres (2019)

Label: Universal

11. Duo Harry & Corry - Knettergek

met Corry Konings

12. Verona - Geluk
  13. Verona - Ed Raket
  14. The V-Boys - Koud He!
  15. Verona - Doe een Stapje Naar Voren
  22. Pisa - Popie Jopie in Belgie
avatar van vigil
over het varkenshek
schup ik d'n darkendrek

Nee sterke zangers zijn Henk en Harry niet en muzikaal schiet het ook nog wel eens te kort maar leuk is het natuurlijk wel.

Flauw? Zeker!
Plat? Inderdaad!

In de serie Favorieten Expres zijn alle singles van Pisa, Verona e.d. en meer samen gebracht op 1 cd. Het meeste was mij wel bekend maar bv het redelijk geniale Zomer in Domburg waar Frank Boeijen (nagedaan door Henk Spaan) door Nol Havens (Vermeegen) belachelijk gemaakt wordt om zijn voordracht en (semi) poëtische teksten.

Dat janken, zeuren, zeiken enzovoort
Dat domme gelul
Dat pretentieuze provinciale ouwehoeren

Ik mis overigens wel de 1988 voetbalhit Bitte Bitte Bitte Bitte Ja! Of zou tegenwoordig de zin Ja we gaan naar Mofrica iets te gevoelig liggen?

Hier overigens een goed gemaakte medley/megamix van zo'n 11 minuten met alle klappers.

avatar van Brunniepoo
Spaan & Vermeegen hebben in de jaren '80 een hoop leuks gemaakt. De platen van Pisa zijn eigenlijk allemaal wel de moeite waard, en er ontbreken hier dan ook nog wel wat mooie nummers (Kleinkunst uit de Muur bijvoorbeeld).

De periode na Pisa is wat wisselvalliger. Er werd van alles geprobeerd en de ene keer slaagde dat wat beter dan de andere. Toen de heren rond 1988 ontdekten dat het eigenlijk te vaak niet leuk meer was, keerden ze weer terug naar waar ze begonnen waren: sport. Vanaf dat moment vind ik er eigenlijk allemaal niet zo veel meer aan, al heeft Studio Spaan nog wel een aantal goede scenes opgeleverd.

Muzikaal werd dezelfde gimmick toch wel wat vaak herhaald, waarbij soms halverwege werd omgeschakeld van serieuze parodie naar bijzonder banaal. En dat is af en toe wel jammer, want Zomer in Domburg is als parodie erg geslaagd en de banale Harry Vermeegen-bijdrage voegt eigenlijk niets toe. Ook Je Ne Le Me vind ik een erg geslaagde parodie ('ik was een Short, maar niet zo lang'). Veel geslaagde parodieën uit de shows zijn helaas nooit op plaat verschenen...

Verder is het muzikaal allemaal niet erg moeilijk. Spaan kon nog wel behoorlijk toon houden, Vermeegen zelfs dat niet. Dat wreekt zich in het toch al niet overdreven sterke Knettergek, en als Corry Konings dan ook nog eens gaan rappen... Het door Vermeegen gezongen 1,2,3,4 Dennis Bier (sowieso een vreemde toevoeging, toen was het duo al uit elkaar) is zelfs het slechtste nummer op dit album.

Maar al met al leuk, al is het alleen al omdat ik bij gebrek aan een platenspeler de platen van Pisa en Verona nooit meer draai.

avatar van ricardo
Prachtig om al die klassiekers nog eens langs te horen komen, dit is voor mij echt jeugdsentiment! Koud He! vind ik het mooiste nummer, daar zit zelfs een mega van een gitaarsolo in! Verder vind ik nummers als, Als Ik Maar Niet Meer Op Mijn Poef Hoef, Popie Jopie, Tiet Veur Een Pafke, Ed Raket, Kilo Utrecht Tango, Kopje Koffie Glazenwasser en De Gewone Man onuitwisbare klassiekers die we destijds dagenlang meezongen zelfs tot in de schoolklas toe. 1 ding vind ik wel jammer en dat is het ontbreken van Bitte Bitte Ja, verder een uitstekend overzicht die ze bij elkaar gebracht hebben zo